2011-10-03, 17:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Vet du om deras utgåvor är nå bra?

Jag pratar om Njutafilms utgåvor av filmerna, pratar du om Criterion nu?
Citera
2011-10-03, 17:44
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag pratar om Njutafilms utgåvor av filmerna, pratar du om Criterion nu?

Nä, jag menar Njutafilms också. För om det är bra grejer kan det vara värt 300 kr. för en av mina favoritfilmer.
Citera
2011-10-03, 18:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Nä, jag menar Njutafilms också. För om det är bra grejer kan det vara värt 300 kr. för en av mina favoritfilmer.

Nu är jag inte helt säker men har för mig att det är dubbel-dvd:er så det borde ju vara en del extramaterial och så om man nu bryr sig om det, men det är ju fortfarande väldigt dyrt.
Citera
2011-10-03, 19:00
Medlem
saftad_burks avatar
Eftersom många verkar gilla Dersu Uzala tänkte jag lobba in ett boktips här i tråden: Livets rot av Michail Prisjvin. Den handlar om en rysk man som bestämmer sig för att slå sig ned i Tajgan och där kommer i kontakt med en kinesisk vildmarksmänniska som ofta påminner om Dersu. Han t.o.m kallar ryssen för "kapten". Eftersom Kurosawa till på köpet baserat filmer på såväl Dostojevskij som Gorkij känns det mycket troligt att han influerades av Livets rot under arbetet med Dersu Uzala.

Rekommenderas, vare sig man gillar filmen eller inte. Miljöbeskrivningarna är mästerliga och genom hela boken går en röd tråd av vemodig naturmystik. Såväl vackert som etnografiskt intressant.

Bifogar inledningen som ett exempel:

Citat:
Djuren från jordens tertiärperiod övergav inte sitt hemland när detta började täckas av is, och om man tänker sig att nedisningen inträffat med en gång, vilken fasa skulle inte tigern ha erfarit över att få se sina spår i snön! Så stannade alltså de skräckinjagande tigrarna där de var och med dem en av de vackraste och graciösaste varelseri världen, den fläckiga hjorten, och samtidigt också en del märkliga växter, såsom den trädliknande ormbunken, aralian och den ryktbara Livets rot Zjen-Sjen.

Någon här som sett Scandal, förresten?

Citat:
Ja, det är väldigt synd att det är sådana priser på dom vissa filmer som släpper. Stalker och Solaris är också väldigt dyra som dom givit ut.
Hittade Stalker-utgåvan för 150:- häromdagen. Visserligen begagnad, men i nästan perfekt skick. Vill ha resten också, men fan vad de ska vara dyra!
Citera
2011-10-03, 19:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Hittade Stalker-utgåvan för 150:- häromdagen. Visserligen begagnad, men i nästan perfekt skick. Vill ha resten också, men fan vad de ska vara dyra!

Har för mig att brittiska Tartan har släppt en del Tarkovskij som är lite billigare. Sen är ju också Idi i Smotri grymt dyr, den svenska kostar drygt trehundra kronor också, tyvärr. På tal om ingenting...
Citera
2011-10-04, 14:01
Medlem
Efter 2,5 år i hyllan har jag äntligen tagit mig tid för Dersu Uzala (1975). Med ett ord: Fantastisk.

Tyvärr finns ingen utgåva av filmen utgiven ännu som verkligen gör den rättvisa då den antingen finns i kass kvalité eller 4:3 Letterbox.
http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/dersuuzala.htm
Citera
2011-10-04, 14:28
Medlem
wernblom88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Efter 2,5 år i hyllan har jag äntligen tagit mig tid för Dersu Uzala (1975). Med ett ord: Fantastisk.

Tyvärr finns ingen utgåva av filmen utgiven ännu som verkligen gör den rättvisa då den antingen finns i kass kvalité eller 4:3 Letterbox.

Det är så sorgligt att denna 70mm juvel aldrig kommer att ses i dess prakt. Vad jag hört är råkopian förstörd...
Citera
2011-10-04, 16:39
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero

Vilken utgåva har du?
Citera
2011-10-05, 21:42
Medlem
saftad_burks avatar
Jag såg precis klart Skandalen / Scandal / Shubun, som kom någon gång mitt emelland Revolvern och Demonernas port. Den handlar om en ung målare och en känd sångerska och deras kamp mot en slasktidningsredaktion, som varit osmaklig nog att ljuga ihop en erotisk relation för att få sålt lösnummer. Egentligen är det nog mer av en samhällskritisk film än en konstfilm, och möjligen att man kan tycka att problemet är något föråldrat (man härdas väl vare sig man vill det eller inte, med alla dessa Se&Hör- och Hänt i Veckan-tidningarna som säljer som glass i solsken), men filmen är långt ifrån helt utgången, inte minst tack vare Takashi Shimura eller Toshiro Mifune. Barscenen (ni kommer veta vilken jag menar, om ni ser filmen) var för övrigt helt underbar.

Om man räknar bort de få ljusglimtarna var filmen dock en smärre besvikelse. Det är väl inte så att den var dålig, men som alltid med riktigt bra regissörer blir man lite besviken när man ser någonting som inte påverkar en nämnvärt. Ok underhållning, men man bör inte förvänta sig mycket mer.
Citera
2013-04-26, 04:03
Medlem
saftad_burks avatar
Såg Ame Agaru / Before the Rain (1999) tidigare ikväll, och blev väldigt positivt överraskad! Den hade verkligen den känsla jag brukar förknippa med Kurosawas filmer. Vissa saker hade kunnat göras bättre, helt klart, men den är ändå bättre än vissa av de filmer Kurosawa regisserade.

Mer info:

"The story is based on the last script written by Akira Kurosawa and is directed by his former assistant director of 28 years, Takashi Koizumi. It was awarded a Japanese Academy Award in 1999. It was chosen as Best Film at the Japan Academy Prize ceremony".

http://en.wikipedia.org/wiki/Ame_agaru

Rekommenderas, alltså!

Har någon sett andra filmer som bygger på hans manus? Vad tyckte ni? Och när börjar alla Hollywood-remakes rulla in egentligen?
Citera
2015-03-31, 00:06
Medlem
chessjamts avatar
Bump!

Är mitt uppe i ett Kurosawaprojekt och undrar lite om hans tidigare filmer, om de är värda att se eller inte. Eller kanske en mer direkt fråga: Har någon införskaffat BFIs "Kurosawa - Early Collection" och kan ge någon kommentar om boxen, om den är värd att införskaffa eller inte? Har själv valt att inte köpa den då jag har läst att filmerna i boxen ska vara något ojämna och inte tillhör Kurosawas bästa, men om man håller på och blir en Kurosawa-fanboy så vore det ju kul att se så mycket som möjligt av honom. Fast 28 pund känns lite väl mycket om det inte är några guldkorn direkt man får på köpet.

Länk: Amazon UK

Filmerna i boxen:

Männen som trampade på tigerns svans (1945)
No regrets for our youth (1946)
Sanshiro Sugata (1943)
Sanshiro Sugata 2 (1945)
Citera
2020-02-28, 18:19
Medlem
HarryScheinens avatar
För en oinvigd, vilken är Kurosawas (säg) tre främsta verk, och vilken bör man börja med (som sannolikt knockar en)? En kamrat nämnde De Sju Samurajerna, är det "inkörsporten"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in