• 1
  • 2
2010-11-19, 09:25
Medlem
saftad_burks avatar
Ja, efter att ha skt p hans namn ett par gnger i mnaden det senaste halvret har jag ntligen bestmt mig fr att starta en trd om mannen i frga. r ju pinsamt att det inte redan finns en.
I mitt tycke r han ett av de strsta konstnrliga genierna ngonsin. Enbart med sina samurajfilmer, som Kagemusha, Rashomon, Mnnen som trampade p tigerns svans, Blodets Tron, De sju samurajerna och otroligt vlgjorda Yojimbo hade han varit en skarp regisrr, men det slutar inte dr, inte p lnga vgar. Snarare r det vl s att mnga av hans bttre filmer r i nutidsmiljer: ironiska filmer om systemmnniskor och fngar mellan ifyllningsblanketter i stil med bedvande vackra Ikiru - Att leva; genomtnkta och involverande filmer om fretagskorruption och "de orrbara" mbetsmn som lever mil ovan de mnniskor de sjlva endast ser som siffror, Onda mn sover gott (en av mina favoriter, vid sidan av Rashomon, Ikiru - Att Leva och Himmel och Helvete); och s de dekadenta samhllen som skildras i Den druckne ngeln, Revolvern och Himmel och helvete, dr smuts, hat och tuberkolos frodas som nsslor i getpiss. Det verlgsna msterverket bland dessa filmer r Himmel och Helvete. Vldigt ombytligt, nstan s man skulle kunna kalla den ambient eller flytande samtidigt som den r s otroligt hrd och kall.

Ett par stolpskott dk dock upp i hans produktion. Bland annat har jag problem med Sanjuro (den humoristiska och betydligt plattare efterfljaren till Yojimbo), Den vilda flykten (som enligt Kurosawa sjlv var mer av en tacksgelse till Toho-studios, eftersom de ltit honom experimentera fram msterverk som Rashomon och Blodets tron) och Ran, som jag av ngon jvla anledning inte fann srskilt vervldigande. Visst, den var episk och ofrutsgbar med mnga minnesvrda scener och ett gediget manus, men den kndes p ngot stt s tom. Det blev fr mycket intriger och vgspel fr att det dr knslosamma Kurosawa-filmandet skulle kunna f plats. Ibland lyser det till, som
Men i vrigt var den lite sdr.
Fr Do das ka den, hans frsta frgfilm, gller samma sak. Det r inte fr intet Kurosawa frskte beg sjlvmord efter att den gavs ut!

Har dock inte sett mycket mer av hans nyare filmer. Vgvisaren ngon gng nr jag var fem sex, minns - av ngon anledning - fortfarande stora delar av storyn. Var en vldigt knslosam upplevelse. Har dock den sista filmen Madayo kvar i hyllan. Hade egentligen tnkt se den p hans hundratjugofemrsdag, men missade det, s det fr vl bli efter jag sett resten av hans filmer istllet. Fr tillfllet har jag bara Idioten och Rdskgg kvar osedda i hyllorna. Sen r det Skandalen, Augustirapsodi, Vgvisaren och Drmmar som terstr, om man bortser frn de tidiga. Kommer sakna att veta att "sch, jag har ju fortfarande femton osedda Kurosawa kvar". Varit en ren jvla njutning att kunna plocka fram dessa osedda msterverk nr man knt fr det. Snart r de goda tiderna slut... Fr vl brja se de regissrer som influerade honom. Har Tokyo Story - Frldrarna hemma och idag dk Humanity and Paper Balloons upp. Kurosawa ska vl ha gillat Naruse ocks, vad jag vet. Hur r dessa regissrer enligt er?

Lite bra ltar ur de olika soundtracken:
https://www.flashback.org/sp26498191

Tycker bst om den senare tonsttaren, minns inte namnet, men det var han som brjade i o m att den andra dog under inspelningen av De sju samurajerna. Han har ett betydligt smutsigare och industriellt jazzsound, som passar perfekt fr de dekadenta nattklubbar och slumomrden som anvnds fr de senare "nutidsfilmerna".

Har frresten funderat lite ver en tolkning av Rashomon, om ngon r intresserad.

Hr diskuteras allts allt om Kurosawa och hans inspirrationskllor.
Citera
2010-11-19, 09:45
Medlem
Pissmadames avatar
Sg yojimbo fr n mnader sn och den var riktigt snyggt gjord, bland all jvla vass.
Sn r ju dom sju samurajerna en klar legend av filmer, den har allt av filmkvalite.
Sg den om nn revisor eller vad det var ox fr ett tag sn, inte lika spnnande, mer t dramahllet, handlar bara om en gubbe som har cancer.
Har ven stt den dr storslagna samurajfilmen nr det r ngra generaler som krigar och en samuraj vandrar runt, typ.. Den var vldans imponerande p kostymfronten kan jag minnas.
Citera
2010-11-19, 10:10
Medlem
Ran bygger p Shakespears kung Lear, s skyll p honom om du inte gillade storyn. Jag tycker om Ran, men det r ju vldigt lng. Den vilda flykten tyckte jag var ok, men inte lika bra som de andra storverken. Rashomon har jag inte sett, fr ta mig i kragen och gra det. Kurosawa r nr 1
Citera
2010-11-19, 10:12
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmadame
Sg yojimbo fr n mnader sn och den var riktigt snyggt gjord, bland all jvla vass.
Sn r ju dom sju samurajerna en klar legend av filmer, den har allt av filmkvalite.
Sg den om nn revisor eller vad det var ox fr ett tag sn, inte lika spnnande, mer t dramahllet, handlar bara om en gubbe som har cancer.
Har ven stt den dr storslagna samurajfilmen nr det r ngra generaler som krigar och en samuraj vandrar runt, typ.. Den var vldans imponerande p kostymfronten kan jag minnas.
Eller hur r den underbar, Yojimbo? Det r ju som man sitter och myser filmen igenom. Svrt att avgra vilken scen som r favoriten, men gillar den nr han trffar gamlingen frsta gngen och denne beskriver lget genom att ppna sina olika fnster och bertta om de olika klanerna och figurerna.

Den du tnker p om revisorn r Ikiru - Att leva. Tyckte sjlv mycket bra om den, men frstr att andra har problem med den.

Ett tips r: ge Himmel och Helvete eller Onda mn sover gott varsinn chans. Den senare r ngot seg i brjan, men jag lovar dig att du inte blir besviken.
Citera
2010-11-19, 10:24
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plupp77
Ran bygger p Shakespears kung Lear, s skyll p honom om du inte gillade storyn. Jag tycker om Ran, men det r ju vldigt lng. Den vilda flykten tyckte jag var ok, men inte lika bra som de andra storverken. Rashomon har jag inte sett, fr ta mig i kragen och gra det. Kurosawa r nr 1
Det r inte riktigt storyn det r fel p, fr den r ju otroligt bra. Det jag fastnade p r att den inte riktigt passade Kurosawas berttarstil. Den kndes lngt ifrn s personlig och intim som mnga av hans andra filmer brukar gra. Som ett exempel
Men man mste vl frska sig p nya grejer fr att utvecklas. Och dlig r den ju verkligen inte.

Har fr mig att Kurosawa gjort fler filmer p teman av Shakespear.

Google rddade mig ur knipan.

Det var Blodets tron som

Och Shakespeare i sin tur lnade vl frisk frn de antika mstarna, som i sin tur skert lnade frn folksagor som influerats av andra folksagor. Jvligt skevt det dr. Vore roligt att spra tillbaka hela vgen och se var man hamnar.

Du borde verkligen se Rashomon: men gr det en dag nr du r pigg och knner att huvudet r p skaft. Det hr lter mjligtvis vldigt pretantist, men Rashomon r en film man
mste se klar i huvudet.

Frstod inte riktigt storheten med Den vilda flykten. Vore roligt om ngon kunde frklara vad de gillade med den.

Har du ngra favoritfilmer att dela med dig av?
Citera
2010-11-19, 10:38
Medlem
Jag har nog bara sett 7-8 stycken av hans filmer s jag har mer att gra. Den enda som inte nmnts r vgvisaren, sevrd men inte lika bra som de som redan har kommit upp. Jag sg en riktigt konstig film om ngr asom levde p en sopptipp, men den gick inte hem. Det fanns en del minnesvrda scener, men inte mer. Men en mer intellektuell person skulle nog uppskatta den bttre
Citera
2010-11-19, 10:42
Medlem
mishimas avatar
Jag har sett kanske 10-15 filmer av Kurosawa. Jag har dock glmt titeln p en film. Den utspelas i modern tid och r ett kriminaldrama dr polisen letar efter en kvinna som r kidnappad. Jag skulle grna vilja se om denna.
Citera
2010-11-19, 10:48
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plupp77
Jag har nog bara sett 7-8 stycken av hans filmer s jag har mer att gra. Den enda som inte nmnts r vgvisaren, sevrd men inte lika bra som de som redan har kommit upp. Jag sg en riktigt konstig film om ngr asom levde p en sopptipp, men den gick inte hem. Det fanns en del minnesvrda scener, men inte mer. Men en mer intellektuell person skulle nog uppskatta den bttre
Det r nog Do Das Ka Den du tnker p. Det r en lngfilm av hopklistrade kortfilmer och dr finns bde sorgliga, komiska och fascinerande mnniskor. Jag kan inte sga att den gick hem hos mig, men de brokia karaktrerna har sin charm och om man ser den vid rtt sinnestillstnd kan det skert vara en upplevelse. Eller vad sgs om de tv mnnen som med jmna mellanrum byter fruar, uteliggaren och hans son som drmmer om retrofuturistiska hus med swimingpool och lila brevldor, den olyckliga origamiflickan och mjlkbudet - eller den sknaste av dem alla: Tgmongot!

Kurosawas frsta frgfilm, frresten. Han sjnk ned i en flera r lng depression med sjlvmordsfrsk och hela kret innan han slutligen gjorde come back med Vgvisaren och visade vart skpet skulle st!

Vad r det fr ngra du sett?
Citera
2010-11-19, 10:51
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag har sett kanske 10-15 filmer av Kurosawa. Jag har dock glmt titeln p en film. Den utspelas i modern tid och r ett kriminaldrama dr polisen letar efter en kvinna som r kidnappad. Jag skulle grna vilja se om denna.
r ganska sker p att du tnker p Himmel och Helvete, dock r det inte en kvinna utan en liten pojke som kidnappas.

Otroligt bra film i vilket fall. Snt hr grs bara en gng.

Nu brjar jag knna mig som en papegoja, men: har du ngra favoriter av honom eller?

r intresserad av de tidigare filmerna, men vet inte riktigt vart man kan hitta dem.
Citera
2010-11-19, 10:52
Medlem
mishimas avatar
Visst r det den, tack s mycket...
Citera
2010-11-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Det r nog Do Das Ka Den du tnker p. Det r en lngfilm av hopklistrade kortfilmer och dr finns bde sorgliga, komiska och fascinerande mnniskor. Jag kan inte sga att den gick hem hos mig, men de brokia karaktrerna har sin charm och om man ser den vid rtt sinnestillstnd kan det skert vara en upplevelse. Eller vad sgs om de tv mnnen som med jmna mellanrum byter fruar, uteliggaren och hans son som drmmer om retrofuturistiska hus med swimingpool och lila brevldor, den olyckliga origamiflickan och mjlkbudet - eller den sknaste av dem alla: Tgmongot!
Jag tyckte historien om pappan och sonen var s hemsk. Pminner om ett sydkoreansk par som spelade ett spel dr man tog hand om en bebis samtidigt som deras egen bebis inte fick ngon mat och dog.

Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Vad r det fr ngra du sett?
Ran var den frsta. Jag sg den nr jag var ganska liten och den gjorde intryck p en ca 12-r gammal kille. Minns att jag tyckte frsta timmen var bra seg s jag gick ivg och gjorde ngot annat. Har sett om den i vuxen lder. vriga frgfilmer r Do Das Ka Den och vgvisare.

vriga r Jijumbo (bra!), de sju samurajern (bra!), den vilja flykten (ok), stray dog (bra!), kagemusha (inge favorit) och thone of blood (bra!). Jag borde se om dem eftersom det var 4-5 r sedan jag sg dem. Vilken film r det som saknas (frutom Rashomon)?
Citera
2010-11-19, 13:29
Medlem
wernblom88s avatar
Dersu Uzala r verkligen en av mina favoritfilmer. Alla pratar alltid om Shichinin no samurai men enligt mig r Dersu Uzala hans mest mest personliga och vackraste film. Otroliga miljer frn sibirien, behandlar vnskap och att mnniskan har frlorat kontakten med naturen.
Man knner verkligen i slutet nr han sitter framfr brasan i sitt "hem" hur det symboliserar vilken tuff tid detta var fr kurosawa och hur han vver in denna sorg i Dersus karaktr. En viss yoda r ju helt klart baserat p denna karaktr.
Senast redigerad av wernblom88 2010-11-19 kl. 13:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in