En sak kan dock hända. Arbetsgivaren skickar hem ett anställningsavtal till dig med tillsvidareanställning. Om du tackar nej till detta så kan arbetsgivaren rapportera dig till facket, A-kassan etc och du kommer isåfall inte få ersättning från a-kassan. Att tacka nej till en tillsvidareanställning innebär väl typ 3 månaders karens?
Vet ett företag som gjorde på detta sättet. De hade timanställda på tidsbestämt. Nån månad innan det tidsbestämda gick ut så meddelade företaget att man ville sänka deras löner med flera tusen kronor i månaden, det blev facklig förhandling. Fackets roll är att se till att deras medlemmar har jobb, företaget ifråga gnällde om dålig lönsamhet och att de berörda hade för hög lön. Man ville sänka lönen med 4000 kr i månaden, facket ansåg det vara en bra deal för enligt avtal så skulle de ha ännu lägre enligt minimilön. De anställda var förbannade. Företaget skickade sen hem ett nytt avtal typ sista dagen till de anställda, där de fick en tillsvidareanställning med lägre lön.
De anställda ringde till facket, facket informerade att om de inte skrev på avtalet så skulle de inte få a-kassa. De blev alltså tvingade att skriva på ett anställningsavtal och acceptera sänkt lön och försämrade villkor och arbetstider - för företaget hade meddelat att de rapporterade in såna som tackade nej till fast anställning. De anställda kände sig tvingade under hot jobba helt enkelt....
Så i värsta fall kan din arbetsgivare i dag slänga fram ett tillsvidare-anställningsavtal med minimilön och i avtalet meddela att du ska jobba röda dagar, nattetid, helger osv, och samtidigt säga till dig att om du inte skriver på det så rapporteras du till a-kassan. är du med i a-kassan så får du inga pengar från de under en viss period för då blir du utestängd därifrån. Tackar du ja till avtalet så får du helt enkelt se till att bli sparkad så du kan komma ur avtalet och få a-kassa - eller skaffa ett nytt jobb så du kan sluta. Om du väljer att sluta utan nytt jobb så får du väl heller ingen a-kassa under en period om jag inte missminner mig.
Är själv inte med i facket och/eller a-kassan, detta är vad jag har hört från flera håll däribland facket sjävla.