• 1
  • 2
2010-11-18, 22:32
Medlem
pingu-15s avatar
P det schemat jag har nu r det tnkt att jag ska jobba jul afton, annan dan o ven ver nyr

Nt som jag fan inte vill gra.

Nu kommer jag till den kritiska punkten

Jag r tim vikarie ( gr dock p schema sen ngra mnader)

Jag r inte anstllde ( jag har skrivet p ett anstllnings avtal men det gllde bara ver sommaren o gick ut i aug )

Min chef har gjort klart fr mig att jag inte kommer f fast, men hon vill att jag ska jobba kvar undertiden tills dem hittar nn fr tjnsten(nt dem skulle ha gjort fr mnaden men dem har inte hittat nn n)

jag vill ha kvar det hr jobbet s lnge jag kan, men tror inte min chef kommer bli s glad om jag sger att jag inte vill jobba dem tiderna och kanske vljer att inte ha kvar mig ver huvudtaget o inte ens som vikarie

Hur ska jag gra fr att fortfarande ha kvar jobbet men f ledigt ver jul o nyr ?
Citera
2010-11-18, 22:36
Medlem
Anycons avatar
Knn dig utnyttjad, du har nog inte s mycket att vlja p. Jag skulle prata med henne och ifall det inte funkade s skulle jag nog inte vilja ha henne som arbetsgivare heller.
Citera
2010-11-18, 22:37
Medlem
You-got-claweds avatar
Ta upp diskussionen med din chef vid ett mte.
Citera
2010-11-18, 22:38
Medlem
Se till att arbeta istllet, och pressa dem p att du vill ha tjnsten.
Citera
2010-11-18, 22:39
Medlem
Om du r timanstlld och fr ett schema fr t.ex en mnad, en vecka, ett halvr etc s r de tvungna att betala dig ln fr alla dessa timmar. Om du skulle bli sjuk s r du schemalagd och ska ha sjukln ;-)
Citera
2010-11-18, 23:01
Medlem
cammlis avatar
anstllningstid har ju gtt ut, du behver inte jobba om du inte vill, om din chef inte har frlngd din anstllning kan de inte tvinga dig att jobba efter schema,

men om du vill har kvar jobbet ett tag till d mste du pratar med din chef,
om de vill att du ska jobba ver julen d mste de frlnga din anstllningstid, annars riskerar du jobba svart hos de. Det r rtt att pressa dem.
Citera
2010-11-18, 23:25
Medlem
goE-s avatar
Fr att besvara din frgestllning: Nej, du kan aldrig tvingas att arbeta. En anstllning r ett avtal, och avtal kan brytas. ven om du haft en fast anstllning kan du arbetsvgra. Fljden kan bli att du blir utan ln, eller till och med utan arbete. Men du kan inte tvingas att arbeta.

Och snlla rara. Hur tusan kan du srskriva "jul afton" och "annan dagen"? r du nyligen anlnd invandrare ber jag om urskt fr ppekandet, d r det frltligt. r du ver 10 r och svensk skms jag fr att vara din landsman.
Citera
2010-11-19, 08:24
Medlem
En sak kan dock hnda. Arbetsgivaren skickar hem ett anstllningsavtal till dig med tillsvidareanstllning. Om du tackar nej till detta s kan arbetsgivaren rapportera dig till facket, A-kassan etc och du kommer isfall inte f ersttning frn a-kassan. Att tacka nej till en tillsvidareanstllning innebr vl typ 3 mnaders karens?

Vet ett fretag som gjorde p detta sttet. De hade timanstllda p tidsbestmt. Nn mnad innan det tidsbestmda gick ut s meddelade fretaget att man ville snka deras lner med flera tusen kronor i mnaden, det blev facklig frhandling. Fackets roll r att se till att deras medlemmar har jobb, fretaget ifrga gnllde om dlig lnsamhet och att de berrda hade fr hg ln. Man ville snka lnen med 4000 kr i mnaden, facket ansg det vara en bra deal fr enligt avtal s skulle de ha nnu lgre enligt minimiln. De anstllda var frbannade. Fretaget skickade sen hem ett nytt avtal typ sista dagen till de anstllda, dr de fick en tillsvidareanstllning med lgre ln.

De anstllda ringde till facket, facket informerade att om de inte skrev p avtalet s skulle de inte f a-kassa. De blev allts tvingade att skriva p ett anstllningsavtal och acceptera snkt ln och frsmrade villkor och arbetstider - fr fretaget hade meddelat att de rapporterade in sna som tackade nej till fast anstllning. De anstllda knde sig tvingade under hot jobba helt enkelt....

S i vrsta fall kan din arbetsgivare i dag slnga fram ett tillsvidare-anstllningsavtal med minimiln och i avtalet meddela att du ska jobba rda dagar, nattetid, helger osv, och samtidigt sga till dig att om du inte skriver p det s rapporteras du till a-kassan. r du med i a-kassan s fr du inga pengar frn de under en viss period fr d blir du utestngd drifrn. Tackar du ja till avtalet s fr du helt enkelt se till att bli sparkad s du kan komma ur avtalet och f a-kassa - eller skaffa ett nytt jobb s du kan sluta. Om du vljer att sluta utan nytt jobb s fr du vl heller ingen a-kassa under en period om jag inte missminner mig.

r sjlv inte med i facket och/eller a-kassan, detta r vad jag har hrt frn flera hll dribland facket sjvla.
Citera
2010-11-19, 09:49
Medlem
Gr du dessutom p tim kan de bara sluta ge dig timmar.
Citera
2010-11-19, 10:04
Medlem
Som timanstlld r det egentligen upp till DIG om du ska jobba eller inte, du r inte skyldig att sga Ja till det. Det hade varit en annan sak om du varit fast anstlld.

Naturligtvis kan det knnas riskabelt att sga nej om du r intresserad av att f fast anstllning dr i framtiden. Men det r typiskt att fretag utnyttjar timanstllda och pressar dem p det viset. Omoraliskt om du frgar mig!
Citera
2010-11-19, 13:45
Medlem
Tagelbergs avatar
Vilka r det du har tnkt dig att det r som ska jobba p julen? Jag har vl gjort dryga 20 jular p jobbet vid det hr laget.
Citera
2010-11-19, 21:32
Medlem
r din arbetsgivare mjligen kommun eller landsting?
Vill du inte jobba p dessa helger s ngot tvng r det inte,men d r du utan jobb och frsrjning.
Men du kanske har frldrar som har curlingbeteende och d kan du tills vidare vara ansvarsls.
Om du dremot r vuxen s fr du se det som en mjlighet att tjna en extra slant med tanke p storhelgstillgg.
Jag knner till att mnga "fattiga" vill grna jobba just p storhelger, du kanske kan byta med ngon ensamstende morsa med tuff ekonomi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in