En sak kan dock hnda. Arbetsgivaren skickar hem ett anstllningsavtal till dig med tillsvidareanstllning. Om du tackar nej till detta s kan arbetsgivaren rapportera dig till facket, A-kassan etc och du kommer isfall inte f ersttning frn a-kassan. Att tacka nej till en tillsvidareanstllning innebr vl typ 3 mnaders karens?
Vet ett fretag som gjorde p detta sttet. De hade timanstllda p tidsbestmt. Nn mnad innan det tidsbestmda gick ut s meddelade fretaget att man ville snka deras lner med flera tusen kronor i mnaden, det blev facklig frhandling. Fackets roll r att se till att deras medlemmar har jobb, fretaget ifrga gnllde om dlig lnsamhet och att de berrda hade fr hg ln. Man ville snka lnen med 4000 kr i mnaden, facket ansg det vara en bra deal fr enligt avtal s skulle de ha nnu lgre enligt minimiln. De anstllda var frbannade. Fretaget skickade sen hem ett nytt avtal typ sista dagen till de anstllda, dr de fick en tillsvidareanstllning med lgre ln.
De anstllda ringde till facket, facket informerade att om de inte skrev p avtalet s skulle de inte f a-kassa. De blev allts tvingade att skriva p ett anstllningsavtal och acceptera snkt ln och frsmrade villkor och arbetstider - fr fretaget hade meddelat att de rapporterade in sna som tackade nej till fast anstllning. De anstllda knde sig tvingade under hot jobba helt enkelt....
S i vrsta fall kan din arbetsgivare i dag slnga fram ett tillsvidare-anstllningsavtal med minimiln och i avtalet meddela att du ska jobba rda dagar, nattetid, helger osv, och samtidigt sga till dig att om du inte skriver p det s rapporteras du till a-kassan. r du med i a-kassan s fr du inga pengar frn de under en viss period fr d blir du utestngd drifrn. Tackar du ja till avtalet s fr du helt enkelt se till att bli sparkad s du kan komma ur avtalet och f a-kassa - eller skaffa ett nytt jobb s du kan sluta. Om du vljer att sluta utan nytt jobb s fr du vl heller ingen a-kassa under en period om jag inte missminner mig.
r sjlv inte med i facket och/eller a-kassan, detta r vad jag har hrt frn flera hll dribland facket sjvla.