• 1
  • 2
2010-11-18, 22:32
Medlem
pingu-15s avatar
På det schemat jag har nu är det tänkt att jag ska jobba jul afton, annan dan o även över nyår

Nåt som jag fan inte vill göra.

Nu kommer jag till den kritiska punkten

Jag är tim vikarie ( går dock på schema sen några månader)

Jag är inte anställde ( jag har skrivet på ett anställnings avtal men det gällde bara över sommaren o gick ut i aug )

Min chef har gjort klart för mig att jag inte kommer få fast, men hon vill att jag ska jobba kvar undertiden tills dem hittar nån för tjänsten(nåt dem skulle ha gjort för månaden men dem har inte hittat nån än)

jag vill ha kvar det här jobbet så länge jag kan, men tror inte min chef kommer bli så glad om jag säger att jag inte vill jobba dem tiderna och kanske väljer att inte ha kvar mig över huvudtaget o inte ens som vikarie

Hur ska jag göra för att fortfarande ha kvar jobbet men få ledigt över jul o nyår ?
Citera
2010-11-18, 22:36
Medlem
Anycons avatar
Känn dig utnyttjad, du har nog inte så mycket att välja på. Jag skulle prata med henne och ifall det inte funkade så skulle jag nog inte vilja ha henne som arbetsgivare heller.
Citera
2010-11-18, 22:37
Medlem
You-got-claweds avatar
Ta upp diskussionen med din chef vid ett möte.
Citera
2010-11-18, 22:38
Medlem
Se till att arbeta istället, och pressa dem på att du vill ha tjänsten.
Citera
2010-11-18, 22:39
Medlem
Om du är timanställd och får ett schema för t.ex en månad, en vecka, ett halvår etc så är de tvungna att betala dig lön för alla dessa timmar. Om du skulle bli sjuk så är du schemalagd och ska ha sjuklön ;-)
Citera
2010-11-18, 23:01
Medlem
cammlis avatar
anställningstid har ju gått ut, du behöver inte jobba om du inte vill, om din chef inte har förlängd din anställning kan de inte tvinga dig att jobba efter schema,

men om du vill har kvar jobbet ett tag till då måste du pratar med din chef,
om de vill att du ska jobba över julen då måste de förlänga din anställningstid, annars riskerar du jobba svart hos de. Det är rätt att pressa dem.
Citera
2010-11-18, 23:25
Medlem
goE-s avatar
För att besvara din frågeställning: Nej, du kan aldrig tvingas att arbeta. En anställning är ett avtal, och avtal kan brytas. Även om du haft en fast anställning kan du arbetsvägra. Följden kan bli att du blir utan lön, eller till och med utan arbete. Men du kan inte tvingas att arbeta.

Och snälla rara. Hur tusan kan du särskriva "jul afton" och "annan dagen"? Är du nyligen anländ invandrare ber jag om ursäkt för påpekandet, då är det förlåtligt. Är du över 10 år och svensk skäms jag för att vara din landsman.
Citera
2010-11-19, 08:24
Medlem
En sak kan dock hända. Arbetsgivaren skickar hem ett anställningsavtal till dig med tillsvidareanställning. Om du tackar nej till detta så kan arbetsgivaren rapportera dig till facket, A-kassan etc och du kommer isåfall inte få ersättning från a-kassan. Att tacka nej till en tillsvidareanställning innebär väl typ 3 månaders karens?

Vet ett företag som gjorde på detta sättet. De hade timanställda på tidsbestämt. Nån månad innan det tidsbestämda gick ut så meddelade företaget att man ville sänka deras löner med flera tusen kronor i månaden, det blev facklig förhandling. Fackets roll är att se till att deras medlemmar har jobb, företaget ifråga gnällde om dålig lönsamhet och att de berörda hade för hög lön. Man ville sänka lönen med 4000 kr i månaden, facket ansåg det vara en bra deal för enligt avtal så skulle de ha ännu lägre enligt minimilön. De anställda var förbannade. Företaget skickade sen hem ett nytt avtal typ sista dagen till de anställda, där de fick en tillsvidareanställning med lägre lön.

De anställda ringde till facket, facket informerade att om de inte skrev på avtalet så skulle de inte få a-kassa. De blev alltså tvingade att skriva på ett anställningsavtal och acceptera sänkt lön och försämrade villkor och arbetstider - för företaget hade meddelat att de rapporterade in såna som tackade nej till fast anställning. De anställda kände sig tvingade under hot jobba helt enkelt....

Så i värsta fall kan din arbetsgivare i dag slänga fram ett tillsvidare-anställningsavtal med minimilön och i avtalet meddela att du ska jobba röda dagar, nattetid, helger osv, och samtidigt säga till dig att om du inte skriver på det så rapporteras du till a-kassan. är du med i a-kassan så får du inga pengar från de under en viss period för då blir du utestängd därifrån. Tackar du ja till avtalet så får du helt enkelt se till att bli sparkad så du kan komma ur avtalet och få a-kassa - eller skaffa ett nytt jobb så du kan sluta. Om du väljer att sluta utan nytt jobb så får du väl heller ingen a-kassa under en period om jag inte missminner mig.

Är själv inte med i facket och/eller a-kassan, detta är vad jag har hört från flera håll däribland facket sjävla.
Citera
2010-11-19, 09:49
Medlem
Går du dessutom på tim kan de bara sluta ge dig timmar.
Citera
2010-11-19, 10:04
Medlem
Som timanställd är det egentligen upp till DIG om du ska jobba eller inte, du är inte skyldig att säga Ja till det. Det hade varit en annan sak om du varit fast anställd.

Naturligtvis kan det kännas riskabelt att säga nej om du är intresserad av att få fast anställning där i framtiden. Men det är typiskt att företag utnyttjar timanställda och pressar dem på det viset. Omoraliskt om du frågar mig!
Citera
2010-11-19, 13:45
Medlem
Tagelbergs avatar
Vilka är det du har tänkt dig att det är som ska jobba på julen? Jag har väl gjort dryga 20 jular på jobbet vid det här laget.
Citera
2010-11-19, 21:32
Medlem
Är din arbetsgivare möjligen kommun eller landsting?
Vill du inte jobba på dessa helger så något tvång är det inte,men då är du utan jobb och försörjning.
Men du kanske har föräldrar som har curlingbeteende och då kan du tills vidare vara ansvarslös.
Om du däremot är vuxen så får du se det som en möjlighet att tjäna en extra slant med tanke på storhelgstillägg.
Jag känner till att många "fattiga" vill gärna jobba just på storhelger, du kanske kan byta med någon ensamstående morsa med tuff ekonomi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in