Citat:
Ursprungligen postat av pingu-15
ja för allt här i världen handlar om pengar, jag tror säkert att alla personer kan tänka sig att börja jobba 10 på jukaftons morgon och jobba till 23 på kvällen.
Så att dem kan få ut lite extra pengar, det är ju inte så att man missar nåt när man jobbar hela julafton. det är ju bara den dagen på hela året som man träffar hela släkten o umgås med dem man inte har träffat på länge.
Och " morser som är ensamstående" vill säkert jobba hela julafton för att istället vara med deras barn på julafton. För julafton är ju inte nåt barn kommer ihåg ändå eller hur ...................................
Välkommen till verkligheten!
Jag tror inte det är speciellt många som
vill jobba storhelger, allra minst julafton, men ibland måste man bita ihop och inse att livet inte alltid är så kul. Jobbar du finns det förmodligen större chans att du får stanna i företaget, än om du tackar nej till att jobba julhelgen. Jag vet att du skrev att du inte skulle få förlängt ändå, men det blir ju inte bättre av att du tackar nej till jobb.
Tror du inte att även dina kolleger vill vara hemma och fira jul med nära och kära? Uppenbarligen jobbar du i en bransch där arbete på storhelger förekommer, så om inte du jobbar måste någon annan göra det. Visst är det inte ditt problem så sätt, men tänk på att om du ställer upp för företaget, ställer kanske det upp för dig.
Visste du att det finns de som har jobbat varenda julafton i flera år? Som av någon anledning (ekonomisk?) inte har råd att tacka nej till jobb just då? Vill inte även de vara lediga vid jul?
Rent spontant (jag känner ju inte dig och det enda jag vet om dig är det du skriver här i tråden) känns det som att du är bortskämd som vill tacka nej till jobb "för att du vill vara ledig på jul, STORBÖL", när du går som timvikarie.
Hur vill du att chefen ska minnas dig? Som killen som ställde upp och jobbade julhelgen eller killen som gnällde och tackade nej? Gissa hur utsikten för jobb i framtiden på det företaget ser ut.