Citat:
Ursprungligen postat av Herjarn
Självklart! Jag ser inget problem med dagens läkarvård. Men jag anser att ens moraliska värdegrunder ska påverka ens arbete? Anser du att det vore ok om en läkare vägrade hjälpa kvinnor som ville behålla sitt barn av moraliska värdegrunder??
Jag vill nog mest, likt DenLede, påpeka att situationen inte är alldeles svartvit. Det är alltså inte så enkelt att en läkare som utifrån religiösa grunder vägrar utföra ingreppet abort är en dålig människa utan arbetsmoral. Det finns många nyanser i denna diskussion.
Med det sagt vill jag alltså svara både ja och nej på den fråga jag fetmarkerat (eller kanske snarare varken eller). Jag är, återigen i likhet med andra i tråden, varken för eller emot abort (och min åsikt är inte religiöst grundad). Jag tycker det skall vara varje kvinnas rättighet att får sitt foster aborterat, oavsett anledning, och samtidigt tycker jag det är varje läkares rätt att inte vilja utföra en abort (oavsett anledning). Saken är dock den att en läkare är anställd för att utföra de sysslor ett sjukhus normalt gör. Men jag tycker ändå det är sjukt hur otroligt många aborter som utförs (och det jag tror alla i denna tråden håller med, oavsett livsåskådning). Någonting måste göras. Men återigen; vill en läkare inte utföra aborter som grundar sig i dålig planering (en "oönskad graviditet", som alltså inte har något att göra med moderns hälsa), då stödjer jag detta till 100%.
Jag är inte dum, jag ser de uppenbart paradoxala tendenserna i min inställning (moderns rättigheter, fostrets "rättigheter" och läkarens rättigheter står i konflikt), men jag tycker inte det är något fel med det
ty moralen är inte svartvit!