2010-11-19, 16:24
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TIOROPPAROCHENAK4
Fast nu var det inte så jag menade, snarare att den dödliga sjukdomen är en del av "Guds plan" för den sjuke och att det därför blir fel att ge vård till patienten.
Kan det inte vara så att det är "Guds plan" att personen skall bli frisk genom behandlingen då?
Citera
2010-11-19, 16:26
Medlem
Krappfiskarns avatar
Sjukhuset jag är på har en del muslimer och kristna, de klarar av sina arbetsuppgifter utan problem.

Du lär inte hitta några hardcoreversioner eller annat slödderpack (bokstavstroende) bland vårdpersonal. Att hjälpa människor dag ut och dag in är dessutom något som uppmuntras av de flesta religioner, och att arbeta inom vården ses ofta som något hyfsat altruistiskt.
Citera
2010-11-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herjarn
Självklart! Jag ser inget problem med dagens läkarvård. Men jag anser att ens moraliska värdegrunder ska påverka ens arbete? Anser du att det vore ok om en läkare vägrade hjälpa kvinnor som ville behålla sitt barn av moraliska värdegrunder??
Jag vill nog mest, likt DenLede, påpeka att situationen inte är alldeles svartvit. Det är alltså inte så enkelt att en läkare som utifrån religiösa grunder vägrar utföra ingreppet abort är en dålig människa utan arbetsmoral. Det finns många nyanser i denna diskussion.

Med det sagt vill jag alltså svara både ja och nej på den fråga jag fetmarkerat (eller kanske snarare varken eller). Jag är, återigen i likhet med andra i tråden, varken för eller emot abort (och min åsikt är inte religiöst grundad). Jag tycker det skall vara varje kvinnas rättighet att får sitt foster aborterat, oavsett anledning, och samtidigt tycker jag det är varje läkares rätt att inte vilja utföra en abort (oavsett anledning). Saken är dock den att en läkare är anställd för att utföra de sysslor ett sjukhus normalt gör. Men jag tycker ändå det är sjukt hur otroligt många aborter som utförs (och det jag tror alla i denna tråden håller med, oavsett livsåskådning). Någonting måste göras. Men återigen; vill en läkare inte utföra aborter som grundar sig i dålig planering (en "oönskad graviditet", som alltså inte har något att göra med moderns hälsa), då stödjer jag detta till 100%.

Jag är inte dum, jag ser de uppenbart paradoxala tendenserna i min inställning (moderns rättigheter, fostrets "rättigheter" och läkarens rättigheter står i konflikt), men jag tycker inte det är något fel med det ty moralen är inte svartvit!
Citera
2010-11-20, 01:29
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Jag vill nog mest, likt DenLede, påpeka att situationen inte är alldeles svartvit. Det är alltså inte så enkelt att en läkare som utifrån religiösa grunder vägrar utföra ingreppet abort är en dålig människa utan arbetsmoral. Det finns många nyanser i denna diskussion.

Inte för att verka högmodig men DebLede är den som ser situtationer som svartvit om någon tyvärr. Menar inte att han saknar moral "alltså den religiösa läkaren". Men om jag själv vet med mig att jag inte skulle tillexempel klara av en obduktion så skulle jag inte satsa på yrket om du förstår hur jag menar ?

Sen vill jag bara tillägga en sak snabbt! Om du vore emot abort oavsett om det vore religiöst eller inte så skulle jag anse att du hade fel åsikt ;P Men men.

Moral kommer aldrig vara svartvit det hoppas jag att både du och jag inser Det jag anser är dock att den som är människa nu har större valmöjlighet.
Citera
2010-11-20, 02:05
Medlem
DateTs avatar
Citat:
Jag har funderat på en sak ganska länge. Hur går det egentligen ihop att vara väldigt troende och praktisera medicin? Vi tar kristendom som exempel, måste det inte vara fruktansvärt påfrestande att vara läkare och samtidigt behålla en kristen tro?

Låter lite flummigt och det var ganska dåligt förklarat, men det vore intressant om någon kan förklara hur man kan bolla med vetenskap och religion? Är det verkligen rätt att behandla patienter med långt framskriden cancer om det är bestämt av Gud?

Det beror helt och hållet på om man tror att Gud bestämt att man ska ha cancer. Jag tror inte att en sund kristen människa i läkaryrket tror det. Jesus botade själv sjuka under sin tid på jorden. Han befallde oss att göra detsamma Det skulle vara en väldigt konstig religion som ansåg att sjuka bör lida... (håller tummarna att jag slipper svar från en nyliberal ateist som "läst" om kristendomen)
Citera
2010-11-20, 02:51
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DateT
Det beror helt och hållet på om man tror att Gud bestämt att man ska ha cancer. Jag tror inte att en sund kristen människa i läkaryrket tror det. Jesus botade själv sjuka under sin tid på jorden. Han befallde oss att göra detsamma Det skulle vara en väldigt konstig religion som ansåg att sjuka bör lida... (håller tummarna att jag slipper svar från en nyliberal ateist som "läst" om kristendomen)
Må så vara. Men före du kastar fram fysiska bevis lär det vara svårt att hävda någonting . Men däremot så var det säkerligen inte det ämnet handlade om. Vad håller dig från att vara läkare?
Citera
2010-11-20, 05:59
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Fast nu var det inte så jag menade, snarare att den dödliga sjukdomen är en del av "Guds plan" för den sjuke och att det därför blir fel att ge vård till patienten.

Även läkaren kan ses som en del av Guds plan.
Jag tycker tankesättet är konstigt. Om min bil går sönder så får jag inte laga den för att det är en del av Guds plan?

Jag har bekanta i många olika samfund och ingen motsätter sig sjukvård. Tvärtom så ber många för att exempelvis en operation ska lyckas.
Kyrkan har dessutom sysslat med läkekonst i över 1000 år.
Citera
2010-11-20, 21:23
Medlem
Har en personal som inte tror på att rädda någon vid hjärtstopp, så h*n är alltid den som går och tar hand om de andra patienter när larmet går.
Citera
2010-11-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rulletulle
Har en personal som inte tror på att rädda någon vid hjärtstopp, så h*n är alltid den som går och tar hand om de andra patienter när larmet går.
Av en religiös anledning alltså? Du råkar inte veta vilken religiös åskådning denna individ har? (Och varför är h*n per automatik alltid den som får svara på larmen? Vill du eller någon annan att folk skall dö?)
Citera
2010-11-20, 21:34
Medlem
Citat:
Av en religiös anledning alltså? Du råkar inte veta vilken religiös åskådning denna individ har? (Och varför är h*n per automatik alltid den som får svara på larmen? Vill du eller någon annan att folk skall dö?)

Nu läser du in saker jag inte skriver.

Vi är många personal på avdelningen, alla får larmet. Brukar utan problem bli ett överflöd av personal, så hälften får gå undan ändå. Klart som fan man inte skickar den personalen på larmen.

Någon kristen frireligiös sekt.
Citera
2010-11-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rulletulle
Nu läser du in saker jag inte skriver.

Vi är många personal på avdelningen, alla får larmet. Brukar utan problem bli ett överflöd av personal, så hälften får gå undan ändå. Klart som fan man inte skickar den personalen på larmen.

Någon kristen frireligiös sekt.
Det här är anledningen till att man bör hålla sig från internet när man intagit alkohol. Jag ber om ursäkt!

OK, men du har aldrig hört honom/henne motivera detta?
Citera
2010-11-20, 23:54
Medlem
Citat:
Det här är anledningen till att man bör hålla sig från internet när man intagit alkohol. Jag ber om ursäkt!

OK, men du har aldrig hört honom/henne motivera detta?

bara att h*n inte tycker det är vår sak att lägga oss i. Är det meningen att hjärtat stannar, så ska man inte rädda det för Gud har gjort personens öde så.

Jag överlever attacken. ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in