2010-11-18, 14:23
Medlem
TIOROPPAROCHENAK4s avatar
Jag har funderat på en sak ganska länge. Hur går det egentligen ihop att vara väldigt troende och praktisera medicin? Vi tar kristendom som exempel, måste det inte vara fruktansvärt påfrestande att vara läkare och samtidigt behålla en kristen tro?

Låter lite flummigt och det var ganska dåligt förklarat, men det vore intressant om någon kan förklara hur man kan bolla med vetenskap och religion? Är det verkligen rätt att behandla patienter med långt framskriden cancer om det är bestämt av Gud?
Citera
2010-11-18, 14:30
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TIOROPPAROCHENAK4
Jag har funderat på en sak ganska länge. Hur går det egentligen ihop att vara väldigt troende och praktisera medicin? Vi tar kristendom som exempel, måste det inte vara fruktansvärt påfrestande att vara läkare och samtidigt behålla en kristen tro?

Låter lite flummigt och det var ganska dåligt förklarat, men det vore intressant om någon kan förklara hur man kan bolla med vetenskap och religion? Är det verkligen rätt att behandla patienter med långt framskriden cancer om det är bestämt av Gud?

Det går utmärkt att tro på vad som helst eller inte tro på något som läkare/sjukvårdspersonal. Så länge de följer angivna rutiner och regler. Samma gäller ju forskning. En troende forskare kan göra ett bra vetenskapligt arbete och använda den vetenskapliga metoden trots att religionen som denne tror på inte följer samma principer.

Problemen uppstår om läkare/sjukvårdspersonal väljer att göra vad de vill och struntar i angivna bestämmelser. Det är lite som att ha poliser som väljer att inte ingripa mot hedersvåld då det går emot deras personliga tro.
Citera
2010-11-18, 14:31
Medlem
Citat:

Det står inte ivägen för studierna så länge den moraliska biten inom religionen får göra sitt. Då kan det gå riktigt åt fanders. Ta till exempel de som vägrar utföra vissa ingrepp pga deras tro. Eller varför inte de Patienter som säger sig vara Jehovas vittnen och inte kan få en blodtransfusion, när det är läkarens plikt att rädda liv?
Citera
2010-11-18, 14:31
Medlem
helvete!s avatar
Varför inte? Om dom lyckas göra patienten frisk igen så är väl det också bestämt av gud. Kristna har ju praktiserat medicin i alla tider. Man klassar det helt enkelt som "mirakel" istället för att ge äran till människan.
Citera
2010-11-18, 14:38
Medlem
TIOROPPAROCHENAK4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccTowie
Eller varför inte de Patienter som säger sig vara Jehovas vittnen och inte kan få en blodtransfusion, när det är läkarens plikt att rädda liv?

Eller tvärtom - att läkaren är ett Jehovas vittne? Det måste vara fruktansvärt svårt för läkaren ifråga, men jag antar att de som skrivit innan har rätt; att man helt enkelt får sätta sin tro åt sidan. Skälet till att jag undrar är att jag har en bekant som är extremt troende och ändå går första terminen på läkarlinjen.

Ponera att hon, som abortmotståndare, skulle stå i valet och kvalet: antingen abortera ett foster och låta modern leva, eller låta båda dö. Hur gör man, liksom? Vore mycket intressant om någon som är troende och arbetar inom sjukvården kunde förklara hur de tänker.
Citera
2010-11-18, 14:42
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Eller tvärtom - att läkaren är ett Jehovas vittne? Det måste vara fruktansvärt svårt för läkaren ifråga, men jag antar att de som skrivit innan har rätt; att man helt enkelt får sätta sin tro åt sidan. Skälet till att jag undrar är att jag har en bekant som är extremt troende och ändå går första terminen på läkarlinjen.

Ponera att hon, som abortmotståndare, skulle stå i valet och kvalet: antingen abortera ett foster och låta modern leva, eller låta båda dö. Hur gör man, liksom? Vore mycket intressant om någon som är troende och arbetar inom sjukvården kunde förklara hur de tänker.
M.a.o. så skall inte troende arbeta med något som över huvud taget anknyter till vetenskap eftersom deras tro inte är vetenskaplig?

En troende skall inte bo i ett hus eftersom huset är ett resultat av vetenskap och utveckling?

Så länge inte yrket strider mot sin egen tro och moral torde det inte vara några som helst problem.
Citera
2010-11-18, 14:43
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:

Läkaren är ANSTÄLLD av sin arbetsgivare som vilken annan jävel som helst i samhället. En läkare är ingen gud utan en anställd som följer angivna rutiner och riktlinjer. Så enkelt är det. Om man inte accepterar detta som läkare bör man säga upp sig och byta jobb.
Citera
2010-11-18, 14:59
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:

Nu vet inte jag vilken tro din bekant har så jag svarar utifrån min egen tro som är den katolskt kristna.

Katoliker är ju i gemen abortmotståndare men i ett fall som du beskriver har läkaren full rätt att abortera fostret då detta anses som mindre ont i ett sådant fall, alla medicinskt nödvändiga aborter sanktioneras av kyrkan, däremot är det naturligtvis strikt förbjudet att använda abort som någon sorts preventivmedel.

Jag skulle tro att denna syn delas av de flesta livsåskådningar, t.ex. andra kristna, judar och muslimer.
Citera
2010-11-18, 16:08
Medlem
DenLedes avatar
En läkare har rätt att vägra göra aborter om strider mot dennes moraliska uppfattning.
Citera
2010-11-18, 16:13
Avslutad
Citat:

Alltså, om det är något som den kristna kyrkan alltid pysslat med så är det sjukvård. Det här är ett fenomen som är gemensamt för hela kristenheten genom alla tider.

Frågeställningen är därför, åtminstone ur ett historiskt perspektiv, absurd.
Citera
2010-11-18, 16:20
Medlem
TwentyPastFours avatar
Citat:

Jag förstår frågeställningen, men den är lite knasig.

Frågan är väl istället hur man som troende får ihop nåt över huvud taget? Det måste vara ganska avancerad mental gymnastik som krävs för att foga samman en tro på gud(ar) med en "normal" rationell världsbild.

Jag vet egentligen hur troende gör, men jag har verkligen svårt att förstå varför. Att de så benhårt håller fast vid föreställningar som uppenbarligen inte stämmer och i mångt och mycket går tvärtemot allt övrigt kunnande. Nej, de skapar istället ett specialfall, ett eget litet rum i deras psyke där den religiösa tron får husera helt ostört.
Senast redigerad av TwentyPastFour 2010-11-18 kl. 16:27.
Citera
2010-11-18, 16:20
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
En läkare har rätt att vägra göra aborter om strider mot dennes moraliska uppfattning.

Varför skulle han ha rätt att göra det? Den nuvarande lagstiftningen tillåter aborter. Skulle han vägra göra det pga av hans moral ska han ha sparken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in