2010-11-19, 09:36
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Visst kan jag hålla med om att det är en prekär situation, men ändå inte ett riktigt problem för oss i Sverige. Utomlands, i till exempel katolska länder, är situationen nog en annan. Och jag tror ribban ligger ganska högt för vad som räknas som en "OK" abort (av medicinska skäl). Eller?

Självklart! Jag ser inget problem med dagens läkarvård. Men jag anser att ens moraliska värdegrunder ska påverka ens arbete? Anser du att det vore ok om en läkare vägrade hjälpa kvinnor som ville behålla sitt barn av moraliska värdegrunder??

Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det är ganska stor skillnad på att rädda ett liv och at ta ett liv, det är ju vad abort egentligen är, legaliserat mord.

Hur kommer det sig att en läkare åker dit om han hjälper till med aktiv dödshjälp åt någon som vill detta till 100% men att abortera ett foster som inte kan ha någon åsikt i saken är helt lagligt, ser du inte hur sjukt det är.

Sen att abort är lagligt innebär att det finns massor med läkare som är beredda att utföra den, därmed finns det ingen anledning att sparka en troende som avstår detta till någon annan.

Därför tycker jag du ska ha en spark därbak.

Jag anser att du är en mansgris som vill anklaga kvinnor och läkare för att vara mördare då dem främjar just kvinnans rätt över sin egna kropp. Att du sedan ser abort som mord är ju din högst subjektiva åsikt. Vem har påstått att jag har någonting emot dödshjälp?
Därför tycker jag att du förtjänar en spark

Citat:
Ursprungligen postat av Denlede
Förbundet Humanisterna(ateisterna) i Sverige vill tvinga läkare att göra sådana ingrepp mot deras vilja.

Är ju annars lite lustigt att dessa ateister vill att människor ska leva efter regler som just "Humanisterna" själva satt upp.

Man kan ju undra om det finns mer saker som denna livsåskådning vill tvinga på oss andra?.

Ser inte vars din logik ligger? Min åsikt i detta har ingenting med att jag är ateist att göra. Så sluta bete dig som att du är dum i huvudet. Jag anser att det ska vara så eftersom jag anser att kvinnan ska ha full rätt att bestämma över sin kropp.
Citera
2010-11-19, 09:43
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herjarn
Ser inte vars din logik ligger? Min åsikt i detta har ingenting med att jag är ateist att göra. Så sluta bete dig som att du är dum i huvudet. Jag anser att det ska vara så eftersom jag anser att kvinnan ska ha full rätt att bestämma över sin kropp.
Tänk då och våga kritisera såsom den människa du är!
Citera
2010-11-19, 09:45
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Tänk då och våga kritisera såsom den människa du är!

Vem har sagt att jag inte vågar kritisera den människa jag är?
Citera
2010-11-19, 10:50
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:

Jag anser att du är en mansgris som vill anklaga kvinnor och läkare för att vara mördare då dem främjar just kvinnans rätt över sin egna kropp. Att du sedan ser abort som mord är ju din högst subjektiva åsikt. Vem har påstått att jag har någonting emot dödshjälp?
Därför tycker jag att du förtjänar en spark

Är du dum eller?
Jag sa inte att du har något emot dödshjälp, det var inte grejen.

Nu är det ju inte bara kvinnans kropp det handlar om, utan också ett liv inuti henne.

Om din mamma hade valt att abortera dig hade du inte suttit här nu och snackat skit.
Citera
2010-11-19, 10:53
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Är du dum eller?
Jag sa inte att du har något emot dödshjälp, det var inte grejen.

Nu är det ju inte bara kvinnans kropp det handlar om, utan också ett liv inuti henne.

Om din mamma hade valt att abortera dig hade du inte suttit här nu och snackat skit.

Då hon uppenbarligen inte gjorde det så sitter jag här. Det har ingenting med det att göra. Klart det har med kvinnans kropp att göra. Det har väll allt med kvinnans kropp att göra. Det är just den som påverkas och inte mannens kropp. Så då anser du att en cancersvulst skulle anses som ett liv?
Citera
2010-11-19, 10:58
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Då hon uppenbarligen inte gjorde det så sitter jag här. Det har ingenting med det att göra. Klart det har med kvinnans kropp att göra. Det har väll allt med kvinnans kropp att göra. Det är just den som påverkas och inte mannens kropp. Så då anser du att en cancersvulst skulle anses som ett liv?
Och där dribblade du bort dig själv i diskussionen!
Citera
2010-11-19, 11:14
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Och där dribblade du bort dig själv i diskussionen!

Verkligen inte då jag anser att det är en legitim jämförelse
Citera
2010-11-19, 11:28
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:

Du är då riktigt dum i huvudet, hur kan du jämföra en cancersvulst med ett foster?
Citera
2010-11-19, 11:34
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Du är då riktigt dum i huvudet, hur kan du jämföra en cancersvulst med ett foster?

Varför skulle jag inte kunna. Många likheter emellan dem 2. Hur kan du jämföra en cellklump med en människa?
Citera
2010-11-19, 15:00
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Varför skulle jag inte kunna. Många likheter emellan dem 2. Hur kan du jämföra en cellklump med en människa?
Du talar som du har förstånd till.
Synd att inte din mamma valde att utföra abort, den hade varit legitimerad.
Citera
2010-11-19, 16:14
Medlem
TIOROPPAROCHENAK4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Det är mest små sekter som anser att sjukdomar är straff från Gud och inget som delas av kristenheten i stort.

Fast nu var det inte så jag menade, snarare att den dödliga sjukdomen är en del av "Guds plan" för den sjuke och att det därför blir fel att ge vård till patienten.
Citera
2010-11-19, 16:19
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Du talar som du har förstånd till.
Synd att inte din mamma valde att utföra abort, den hade varit legitimerad.

Mjo och någon pissade uppenbarligen i din genpool!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in