Citat:
Ursprungligen postat av Herjarn
Vad får dig att säga det? Tycker du att en byggarbetare som vägrar bygga förtjänar att behålla sitt jobb eller? Sen skulle jag anse exakt samma sak om tillexempel ett jehovas vittne som vägrade ge sina patienter en transfusion..
Jag förstår hur du tänker, även om din liknelse är överdriven. Det är ett visst kirurgiskt ingrepp
kopplat till en viss bakomliggande orsak som en läkare av religiösa anledningar inte vill utföra. En bättre liknelse vore väl i så fall en byggarbetare som vägrar delta i ett bygge av en wahabitisk moské. Problemet är alltså i första hand wahabismen, inte moskén. På samma vis resonerar nog läkare; det är inte det kirurgiska ingreppet i sig som är av ondo, då detta ibland är ett måste för att säkerställa moderns hälsa. Däremot om aborten görs för att man "slarvat lite med prevenivmedlet på fyllan och inte har tid med ett barn"; ja då ställer han nog inte upp.
Visst kan jag hålla med om att det är en prekär situation, men ändå inte ett riktigt problem för oss i Sverige. Utomlands, i till exempel katolska länder, är situationen nog en annan. Och jag tror ribban ligger ganska högt för vad som räknas som en "OK" abort (av medicinska skäl). Eller?