2007-01-29, 17:02
Medlem
negerbarns avatar
snarare 1000g ANFO. Men jag vet inte
Citera
2007-01-29, 17:09
Medlem
Naturvetarens avatar
Nej, du vet inte... Det är inte korrekt.
Citera
2007-01-29, 17:25
Medlem
wääuus avatar
Att hitta entalpin för trinitroglycerol är inte så svårt, men för ATCP är det fan det, chemsketch kan inte räkna ut det heller. Det hade nämligen varit intrtessant att veta.
Citera
2007-01-29, 17:29
Medlem
Naturvetarens avatar
Den är inte 10ggr högre än de ämnen som räknats upp här iaf. TATP utvecklar en hög effekt men ger inte särskilt mycket energi. Det är bland annat inte balanserat stökiometriskt sett.
Citera
2007-01-29, 19:23
Medlem
rockets avatar
TATP är inte som alla andra...

Som jag har förstått det är TATP ett av få ämnen som undergår "entropisk explosion". Det är alltså en explosion som inte är särskilt termodynamiskt gynnsamm, utan snarare drivs av entropiska potentialer. Detta är tydligt när man ser på en av dess sönderfallsmekanismer där aceton och ozon bildas. Knappast vad man förväntar sig av ett sprängämne. ΔE för denna reaktion är blott -1.2 kJ/mol (beräknad).

Vid en detonation av större magnitud är det dock osannolikt att aceton och ozon är de slutliga detonationsprodukterna, utan den adiabatiska kompressionen till följd av den plötsliga volymsökningen kommer förmodligen att ge upphov till ytterligare reaktioner.

TATP ger en blyblocksexpansion på 250cm³, att jämföras med 300cm³ för TNT. Det är alltså inte 10 gånger kraftigare än varken dynamit eller TNT.

Läsning för den inbitne (min källa):
http://www.technion.ac.il/~keinanj/pub/122.pdf
Citera
2007-01-29, 19:40
Medlem
Naturvetarens avatar
Intressant läsning
Citera
2007-02-02, 11:54
Medlem
Fulpyros avatar
Det beror väl på hur mycket sprängämne som finns i dynamiten? 1000g dynamit är ju inte 1000g nitroglycerin direkt...
Citera
2007-02-11, 21:21
Medlem
Pyrokemis avatar
Jag var med om något kul för ett tag sedan; Jag gjorde TCAP, och lät det stå i ca 2-3 veckor. När jag sedan gick för att kolla till mitt lilla experiment så hade TCAP't svämmat över och dragit sig ner i vattnet (vattnet för att kyla med) och det var inte längre i pulverform utan i små kristaller nästan helt perfekt fyrkantiga. Jag vågade inte ta upp dem ur vattnet utan grävde ner hela skiten. Jag undrar nu vad som kan ha hänt? Jag har tyvärr inga foton på det.

MvH
Anton
Citera
2007-02-11, 21:26
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Jag var med om något kul för ett tag sedan; Jag gjorde TCAP, men "glömde" det sedan och lät det stå i ca 2-3 veckor. När jag sedan gick för att kolla till mitt lilla experiment så hade TCAP't svämmat över och dragit sig ner i vattnet (vattnet för att kyla med) och det var inte längre i pulverform utan i små kristaller nästan helt perfekt fyrkantiga. Jag vågade inte ta upp dem ur vattnet utan grävde ner hela skiten. Jag undrar nu vad som kan ha hänt? Jag har tyvärr inga foton på det.

MvH
Anton

Hur fan "glömmer" man att man gör TCAP?

Reaktionen fortsatte och fortsatte helt enkelt.
Citera
2007-02-11, 21:28
Medlem
Pyrokemis avatar
Jag lät det stå.

Ja men varför perfekt fyrkantiga kristaller? Kanske ska tillägga att dem var helt genomskinliga.
Citera
2007-02-11, 22:49
Medlem
wääuus avatar
Du har upptäckt kristallstrukturen för ATCP (om det nu inte var något annat förstås som NaCl). Jag skulle kunna tänka mig att atcp löstes i acetonet som svämmade över och sedan dunstade långsamt ovanpå vattnet och då bildades större och större kristaller av sprängämnet.
Skulle också kunna tänka mig att han använda nån köldblandnig med koksalt och glöde bort det.
Citera
2007-02-12, 00:54
Medlem
Pyrokemis avatar
Ja alltså, de första dagarna så såg det ju helt normalt ut. Men efter någon vecka började det svämma över, ner i kylvattnet (som efter en vecka var SMÄLT is och koksalt) väl nere och 2 veckor senare låg små kristaller, kanske
3 kubikmillimeter stora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in