2005-03-16, 23:03
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Ja, men jag syftade närmast på att reaktionen sker, men den sker snabbare eller långsammare beroende på surheten. Och man ska inte använda för mycket, det behövs inte ändå.
Citera
2005-03-17, 12:38
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Är det INGEN som kan kommentera mina uppgifter om framställning av TCAP, jag vet iof att det går emot den här tråden fullständigt, men jag vill bara veta om det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Jag funderade lite på den ultimata framställningsmetoden för TCAP för att få bäst utbyte alltså.

SWI skriver:

4 delar H2O2

3 delar (CH3)2CO

0.1-1 del HCl

...Jag satt iaf och försökte räkna i mol, det jag fick fram var i stort sätt motsatt SWI's (nu skrver jag ungefär)

2 delar H2O2

3 delar (CH3)2CO

HCL spelar ju i stort sätt ingen roll hur mycket man har av varje, eftersom det bara är en katalysator.

Kan någon mer erfaren kemist (Erfaren = inte små snorungar som leker med TCAP och mopeder) kommentera mina uppgifter.
Citera
2005-03-17, 17:29
Medlem
shaolins avatar
Citat:
Är det INGEN som kan kommentera mina uppgifter om framställning av TCAP, jag vet iof att det går emot den här tråden fullständigt, men jag vill bara veta om det stämmer.

man måste ju först å främst veta vad det är för konc. på väteperoxiden......och även densiteten för acetonen och väteperoxiden.

saltsyran är ju inte lika viktig att veta eftersom det är en katalysator men det skadar ju inte.

sen är det ju en barnlek om man vet hur den balanserade reaktionsformeln ser ut.

räknade lite på det:

19,8 ml aceton
18,6 ml 35% väteperoxid
10 ml 30% saltsyra
Citera
2005-03-17, 21:56
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Men delar räknas i vikt. Men eftersom jag använder 30%ig väteperoxid så bör man ju alltså ta den vikten jag fick fram ggr 3 eftersom det ungefär är en tredjedel av 100.
Vad tror du om det då?
Citera
2005-03-17, 23:28
Medlem
shaolins avatar
Citat:
Men delar räknas i vikt. Men eftersom jag använder 30%ig väteperoxid så bör man ju alltså ta den vikten jag fick fram ggr 3 eftersom det ungefär är en tredjedel av 100.
Vad tror du om det då?

ja om du väger dina vätskor behöver du ju inte bekymmra dig om densiteten.

då behöver du bara tänka på vad det är för %. antar väl att det är viktsprocent.

tex.

20 g aceton

39 g 30% väteperoxid

14 g 30 % saltsyra

garanterar inte att det är räknat rätt
Citera
2005-03-18, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaolin
ja om du väger dina vätskor behöver du ju inte bekymmra dig om densiteten.

då behöver du bara tänka på vad det är för %. antar väl att det är viktsprocent.

tex.

20 g aceton

39 g 30% väteperoxid

14 g 30 % saltsyra

garanterar inte att det är räknat rätt

Joo de e rätt ,
Citera
2005-05-10, 11:01
Medlem
jag har för mej att väteperoxid finns i sånt där som tjejer färgar håret med... det ska vanligtvis vara ca 3 % men jag har hört att det kan finnas ända upp till 40% för superduperblond hårfärgning ( väteperoxid bleker )
sedan är det MASSA annat skit i hårfärgen, det går antagligen inte att utvinna men om någon har tips så berätta gärna.
jag ska inte göra något atcp, då hade jag bara köpt det på apoteket men det vore kul att veta, lite mcGyver över det

förresten har jag för mej att man använder 2 vätskor när man färgar håret, det är alltså bara en av dom som innehåller väteperoxid
Citera
2005-05-10, 12:14
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Man använder inte väteperoxid för att färga håret, man blonderar håret med det. Jag tror inte att det går att koncentrera 3%ig på något enkelt sätt.
Citera
2005-05-19, 10:12
Medlem
Citat:
. Jag tror inte att det går att koncentrera 3%ig på något enkelt sätt.

nej men det var nu inte min fråga...
låt oss anta att det faktiskt finns 40%ig väteperoxid i hårblekningsmedel, jag har hört det från ganska säker källa.

finns det något sätt att utvinna väteperoxiden ur allt annat skit som antagligen finns med?
det går iof inte ens att spekulera i om man inte vet vad de övriga ingridienserna är, men om någon har lust att kolla upp det vore det ju bra.
jag kan annars själv göra det så fort jag orkar.
Citera
2005-05-19, 10:30
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faberr
nej men det var nu inte min fråga...
låt oss anta att det faktiskt finns 40%ig väteperoxid i hårblekningsmedel, jag har hört det från ganska säker källa.

finns det något sätt att utvinna väteperoxiden ur allt annat skit som antagligen finns med?
det går iof inte ens att spekulera i om man inte vet vad de övriga ingridienserna är, men om någon har lust att kolla upp det vore det ju bra.
jag kan annars själv göra det så fort jag orkar.

40%ig väteperoxid finns absolut INTE i hårblekningsmedel. Skulle du ha det i håret så skulle det fan ramla av. Därimot kanske 40% av hårblekningsmedlet innehålla 3%ig väteperoxid. Jag tror inte att det finns 40%ig väteperoxid överhuvudtaget, tror att gränsen går vid 35%..
Citera
2005-05-19, 12:34
Medlem
okej, tack för svaret. jag ska pallra mej ner till affären så fort jag bara orkar och kolla upp det.
Citera
2005-05-19, 12:37
Medlem
fan också... jag hade värsta teorin på g om att tjejer är skumma gerillakrigare.. de har ju redan väteperoxid och aceton på sig om de har nagellack/blekt hår.

och då behövs bara saltsyra så är det komplett.
tjejer är farliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in