2010-11-18, 09:19
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Fakta agerar sanningsgörare för realistiska teorier för sanning. (Påståendet) 'Hästen är gul' är sann om, och endast om, (faktat), hästen är gul. Så fakta är vad som föreligger. Men det är inte detsamma som föremålen i världen. T ex är relationen 'x är bakom y' inte ett föremål, däremot är det ett fakta i de fallen x verkligen är bakom y. Fakta är alltså vad som är fallet i vår värld och det som gör våra påståenden sanna eller falska - detta om man har en realistisk världsbild med en korrespondensteori för sanning i grunden.
Information har inga sådana pretentioner, och är inte viktigt för filosoferna på samma sätt. Information kan vara både felaktig och korrekt, och består i en samling yttranden eller bilder om så och så. Jag skulle inte använda uttrycket information om det inte fanns ett syfte att upplysa. Men det är som sagt inte något viktigt begrepp i vår begreppsapparat.
Information har inga sådana pretentioner, och är inte viktigt för filosoferna på samma sätt. Information kan vara både felaktig och korrekt, och består i en samling yttranden eller bilder om så och så. Jag skulle inte använda uttrycket information om det inte fanns ett syfte att upplysa. Men det är som sagt inte något viktigt begrepp i vår begreppsapparat.
När jag en gång frågade min lärare hur jag kunde veta att det är sant att det regnar ute svarade han precis som du att det är sant att det regnar ute om, och endast om, det regnar ute. Jag antar att detta är en definition av sanning som refererar till en korrespondensteori. Men jag har aldrig riktigt greppat ideen fullt ut om det här. Visserligen är det sant att det regnar ute om, (faktat), det regnar ute. Men man får ändå en känsla att man inte får någonting från svaret som frågan inte redan innehåller. Det uppstår en ontologisk antagande dessutom som är implicit i frågan. Regnets ontologiska nödvändighet så att säga. Ett sådant svar på sanning får mig bara att ställa frågan vidare: Men hur vet jag då att det regnar ute i så fall? (Här man man iof undra angående förhållandet mellan epistemologi och definitionen av sanning). Borde man inte vädja till empiri eller någon slags koherens mellan det tänkta och det observerade eller i alla fall till någonting mer än det som är implicit i frågan?