Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-19, 19:14
  #553
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Urakut?
Var framgår det? Man hinner ju trots allt med både tumultet, att tillkalla polis, avlägsna vederbörande och byta läkare - för att sedan gå vidare och slutligen operera.

Jag undrar därför var det framgår "urakut".
Det har sagts i tråden på någorlunda trovärdigt sätt av en postare som har viss möjlighet att veta hur det förhöll sig - längre går knappast att komma just nu När det gäller en störtblödning postpartum är undersökningen alltid urakut, eftersom det kan vara extremt bråttom. Sedan kan man ha något mer eller mindre tid på sig för behandling, baserat på vilka undersökningsresultaten blir.
Citera
2010-11-19, 19:18
  #554
Avstängd
Eldstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadzi
Spännnde hur man fick det till "religious-cave-man-attackerar-svensk-vit-man-pga-religösa-skäl.
Det står inget i artikel om att detta var motivet till "misshandeln".Men jag antar att eftersom "familj" "annan man" "förlossning" "misshandel" nämns i artikel så blir det direkt skåpmat för dom utvecklingsstörda på FB.
Varför skulle en religös muslim misshandla en läkare? Religösa människor brukar sköta dessa petita detaljer innan förlossningen.
Gud vad kul om det var en kombo: en människa från Irak kallad Amir som dricker och knarkar och är där med sin 17åriga människa till flickvän kallad Gunvor. Amir får snedtändning och flippar på läkaren. Kan någon förklara för mig hur han då är en spokesperson för islam,muslimer eller invandrare i allmänhet?
Jag skiter fullständigt i motivet till misshandeln egentligen. Det som stör mig är att man på FB försöker få med alla kriterier på tråden för att få det till ngn ALLA MUSLIMER ELLER INVANDRARE HAR EN MYSTISK GEN SOM GÖR ATT DOM GÖR KONSTIGA SAKER I TID OCH OTID.DETTA BEROR PÅ MUSLIMGENEN ELLER INVANDRARGENEN ELLER NÅGON KULTURGEN (ELLER VAD SOM HELST BARA VI GÖR EN TRÅD OM DET).
Häromveckan åt någon svennekille på sin flickvän efter att han mördat henne. Jag fick sannerligen inga tankar i stil med: "hmmm han var ju vit och kristen, jag har alltid tyckt att dom är lite märkliga och visst fan har jag läst om fler vita mördare...Per automatik är alla svenska män livsfarliga. Suck.

Du är hjärntvättad av sosse och judemedian, det finns inget hopp för dig. 90-95% av alla invandrare är barbariska likt denne man. Tro eller ej, cba.
Citera
2010-11-19, 19:24
  #555
Medlem
bullet^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du tror att det var ett lesbiskt par alltså *fniss*

Lugna ner dig, skrev fel
Citera
2010-11-19, 19:27
  #556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadzi
Spännnde hur man fick det till "religious-cave-man-attackerar-svensk-vit-man-pga-religösa-skäl.
Det står inget i artikel om att detta var motivet till "misshandeln".Men jag antar att eftersom "familj" "annan man" "förlossning" "misshandel" nämns i artikel så blir det direkt skåpmat för dom utvecklingsstörda på FB.
Varför skulle en religös muslim misshandla en läkare? Religösa människor brukar sköta dessa petita detaljer innan förlossningen.
Gud vad kul om det var en kombo: en människa från Irak kallad Amir som dricker och knarkar och är där med sin 17åriga människa till flickvän kallad Gunvor. Amir får snedtändning och flippar på läkaren. Kan någon förklara för mig hur han då är en spokesperson för islam,muslimer eller invandrare i allmänhet?
Jag skiter fullständigt i motivet till misshandeln egentligen. Det som stör mig är att man på FB försöker få med alla kriterier på tråden för att få det till ngn ALLA MUSLIMER ELLER INVANDRARE HAR EN MYSTISK GEN SOM GÖR ATT DOM GÖR KONSTIGA SAKER I TID OCH OTID.DETTA BEROR PÅ MUSLIMGENEN ELLER INVANDRARGENEN ELLER NÅGON KULTURGEN (ELLER VAD SOM HELST BARA VI GÖR EN TRÅD OM DET).
Häromveckan åt någon svennekille på sin flickvän efter att han mördat henne. Jag fick sannerligen inga tankar i stil med: "hmmm han var ju vit och kristen, jag har alltid tyckt att dom är lite märkliga och visst fan har jag läst om fler vita mördare...Per automatik är alla svenska män livsfarliga. Suck.

Nej alla muslimer eller invandrare är inte sådana men det är lätt att tro det, då INGEN muslim öppet fördömmer sådant här beetende. Och då menar jag flera andra incidenter också. Muslimer är tysta och det är samma som att säga att det är ok att göra så.

Vad skulle det annars vara om inte väldigt extremt troende muslimer som slaviskt följer sina uråldriga traditioner.
Buddister? inte en chans Svenskar ? nej Gaypar? nej
Citera
2010-11-19, 19:30
  #557
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har sagts i tråden på någorlunda trovärdigt sätt av en postare som har viss möjlighet att veta hur det förhöll sig - längre går knappast att komma just nu När det gäller en störtblödning postpartum är undersökningen alltid urakut, eftersom det kan vara extremt bråttom. Sedan kan man ha något mer eller mindre tid på sig för behandling, baserat på vilka undersökningsresultaten blir.
Du menar att ett obekräftat uttalande av en inläggsskrivare nu är att ta som intäkt för de verkliga förhållandena - eller att man bör kunna utgå från att denna har någon som helst kunskap om dessa utan att belägga det på annat sätt än genom sitt "hedervärda" ord.

På vilket sätt menar du att denna inläggsskrivare har uppnått samma renommé som Tuesday? Hur? Varför?

Ingenstans i artiklarna nämns detta akuta skede, faktiskt inte ens orden "livshotande tillstånd" - förvånar inte det dig?
Citera
2010-11-19, 19:42
  #558
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungargsvartman
Jag tror nog de flesta är eniga om, inklusive personal, att den pappa som är närvarande vid förlossningen är mer eller mindre att betrakta som en patient, naturligtvis inte med samma prio eller rättigheter som kvinnan. Oavsett detta så väcker det hela intressanta frågor. Hade kvinnan rätt att kräva en kvinnlig läkare tycker du? Det är dessutom rimligt att anta att kvinnan hade samma åsikt som sin man.

Kvinnan (dvs den faktiska patienten) kan begära att få ha med sig en anhörig men har enbart automatisk rätt till detta om det föreligger något särskilt handikapp eller dylikt som gör att hon behöver ledsagare etc.
Kvinnan har rätt att fråga efter kvinnlig läkare men inte någon särskild rätt att kräva att hennes behandlande läkare ska vara kvinna. (Av samma skäl som hon inte kan kräva att den behandlande läkaren är t.ex. muslim.) Sjukvårdsinrättningen har i vilket fall som helst full rätt att säga nej till en sådan begäran. Kvinnans man är ju bevisligen våldsam och har dålig impulskontroll/omdöme så det är alltså inte alls rimligt att anta att kvinnan har samma åsikter som honom såvida hon inte också bevisligen råkar vara fullständigt dum i huvvet.
Citera
2010-11-19, 19:45
  #559
Medlem
Ungargsvartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saefvgren
Kvinnan (dvs den faktiska patienten) kan begära att få ha med sig en anhörig men har enbart automatisk rätt till detta om det föreligger något särskilt handikapp eller dylikt som gör att hon behöver ledsagare etc.
Kvinnan har rätt att fråga efter kvinnlig läkare men inte någon särskild rätt att kräva att hennes behandlande läkare ska vara kvinna. (Av samma skäl som hon inte kan kräva att den behandlande läkaren är t.ex. muslim.) Sjukvårdsinrättningen har i vilket fall som helst full rätt att säga nej till en sådan begäran. Kvinnans man är ju bevisligen våldsam och har dålig impulskontroll/omdöme så det är alltså inte alls rimligt att anta att kvinnan har samma åsikter som honom såvida hon inte också bevisligen råkar vara fullständigt dum i huvvet.
Suck. Nu kommenterade jag inte huruvida HAN hade rätt till att få sin begäran efterlevd utan rent allmänt att den här sortens händelser väcker diskussioner. Man hade ju lika gärna kunnat tänka sig att det var kvinnan som kom med kravet eller något annat slags krav eller hur?
Citera
2010-11-19, 19:47
  #560
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, han har rätt att vara närvarande om patienten så önskar - som patienten har man ganska långtgående rättigheter att ha ledsagare med sig, så länge det inte utgör ett direkt hinder eller fara i vårdsituationen.

Däremot är det patienten och inte den anhörige som har rätt att ställa krav/önskemål och neka eller ta emot vård - det är vi överens om.

Nja, rätten att ha med sig ledsagare förutsätter ett faktiskt behov av ledsagare. Annars har vårdpersonalen rätt att säga nej. "Kunden har alltid rätt" gäller inte vid landstingsvård och alldeles särskilt inte vid någon form av akutvård. Anser man sig av någon anledning ha rätt till en massa saker utöver den faktiska medicinska vården så gör man nog bäst i att gå till en privat vårdinrättning istället.
Citera
2010-11-19, 19:50
  #561
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungargsvartman
Suck. Nu kommenterade jag inte huruvida HAN hade rätt till att få sin begäran efterlevd utan rent allmänt att den här sortens händelser väcker diskussioner. Man hade ju lika gärna kunnat tänka sig att det var kvinnan som kom med kravet eller något annat slags krav eller hur?

Läs inlägget igen då. Det var just därför jag kommenterade frågeställningen med en i mitt tycke inte särskilt svårläst kommentar angående att vårdpersonalen kan säga nej alldeles oavsett vem det är som önskar det ena eller det andra om patienten inte har ett särskilt behov av antingen ledsagare eller kön/etnicitet/religiös tillhörighet på läkaren.
__________________
Senast redigerad av Saefvgren 2010-11-19 kl. 19:54.
Citera
2010-11-19, 19:55
  #562
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saefvgren
Nja, rätten att ha med sig ledsagare förutsätter ett faktiskt behov av ledsagare. Annars har vårdpersonalen rätt att säga nej. "Kunden har alltid rätt" gäller inte vid landstingsvård och alldeles särskilt inte vid någon form av akutvård. Anser man sig av någon anledning ha rätt till en massa saker utöver den faktiska medicinska vården så gör man nog bäst i att gå till en privat vårdinrättning istället.
Du försöker alltså påstå att läkaren skulle ha rätt att neka någon sällskap vid läkarbesök - till exempel på akuten/aktutintag eller annan vårdinrättning, utan sakligt skäl.

Eller vid behandling utan sakligt skäl.

Kan du visa mig var det står.
__________________
Senast redigerad av micro113 2010-11-19 kl. 20:00.
Citera
2010-11-19, 20:01
  #563
Medlem
Hadzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldstad
Du är hjärntvättad av sosse och judemedian, det finns inget hopp för dig. 90-95% av alla invandrare är barbariska likt denne man. Tro eller ej, cba.


Jag är inte hjärntvättad av "sossar och judar" . Vi kan disskutera den frågan i ngn annan tråd.
Jag uttryckte min åsikt helt enkelt. Man kan inte avfärda andras argument utifrån dessa kriterier:
1.Muslim el från MÖ.
2.Sosse/Vänster
3.Jude/medias påverkan

Världen är betydligt mer komplicerad än så.
Du bör nog omformulera din sista mening "90-95 % av alla invandrare är barbariska likt denne man".
Jag anar att siffran 90-95 % är hemmagjord statistik.
Du tyckte även det var barbariskt av honom att attackera läkaren...Hm Om någon arab eller jude eller solbränd våldtog din fru/kille tror jag även du hade blivit lite barbariskt.
Det finns inget rätt eller fel här. Folk attackerar folk pga diverse anledningar. Det går inte riktigt ihop det här på FB: sitta och gnälla på alla dessa barbariska blattar och deras gärningar samtidigt som man önskar att alla som lyssnar på hiphop ska ha ett nackskott.
Citera
2010-11-19, 20:07
  #564
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast på en akutmottagning är det patienten som anser att tillståndet är akut. I en akutsituation i vården är det vårdpersonalen. I det trådrelevanta fallet var det dessutom uppenbarligen en urakut störtblödning.

Det var värst vad du vet säkert hur det var .

Jag, som inte vet, väljer att tro att det det var en snorkig läkare som gjorde en tydlig markering, påhejad av sin klinikchef, att här skall inga anhöriga eller patienter lägga sig vem eller hur vården skall gå till. Jag är säker på att läkaren sa "babbejävel" också...

Givetvis är det 100 % fel att ge sig på läkaren och ge denne pisk. Det är liksom inte det som är frågan, för det kan man inte ifrågasätta, inte när man erbjuder den vårdade en fristad och så långt möjligt respekterar deras särart och uppfattning. Då har man all rätt att begära något liknande tillbaka. Hur mycket flykting, fattig och främling man är, så får man inte gå över den gränsen.

Men det är ingen som från tidningsartikeln har en aning om förhållandena, hur akut det egentligen var, om det hade gått (alls) att tillmötesgå önskemålet eller någonting i den vägen. Kanske hade "ärlig svensk" också blivit förbannad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback