2010-11-18, 13:04
Medlem
supersmurfans avatar
Ja vad fan säger man? Ingenting kan få mig att förstå det här.
http://na.se/nyheter/orebro/1.101419...tt-han-var-man
Citera
2010-11-18, 13:22
Medlem
Pulpas avatar
Helt jävla sjukt. Nästa gång det kommer in muslimer hoppas jag manlig vårdpersonal vägrar ge behandling
Citera
2010-11-18, 13:29
Medlem
Vi kan väl i alla fall glädja oss åt att verksamhetschefen har förståndet i behåll.

"Vi erbjuder hög medicinsk kompetens utan att ta hänsyn till manlig och kvinnlig läkare. Vi ser det som diskriminering av manliga doktorer om vi skulle ta hänsyn till sådana önskemål, säger Bangshöj."

Men snart kanske det kommer en landstingspolitiker och berättar för henne vad hon ska tycka om hon vill behålla jobbet.
Citera
2010-11-18, 13:29
Medlem
UncleLeos avatar
Återigen Örebro, vad är det som händer i den där hålan?
Citera
2010-11-18, 13:30
Medlem
tramsebyxans avatar
Grattis Malmö, först som alltid när det gäller våld:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...-personal.html

Undras förresten hur man får ihop tänket att både vara emot att kvinnor ska utbilda sig OCH att misshandla manliga förlossningsläkare för att de är män...
Citera
2010-11-18, 13:31
Medlem
headnods avatar
Pinsamt. Men man kan ju inte lära gamla hundar att sitta... är man uppvuxen i en sådan kultur blir det nog mycket svårt att ändra på sig på äldre dagar. Dom som attackerade läkaren tyckte att dom gjorde "rätt".
Så jävla tragiskt och pinsamt. Och ociviliserat. Och sjukt. And the list goes on...
Citera
2010-11-18, 14:13
Medlem
Raouls avatar
Verksamhetschefen på Universitetssjukhusets kvinnoklinik i Örebro René Bangshöj var med på morgonekot i morse och var tämligen tydlig med vad som gäller. Jag fick känslan av att det skall till mer än bara en PK-landstingspolitiker att få Bangshöj att ändra sig i denna fråga, men det här sista är bara min gissning.

Citat:
– På kvinnokliniken erbjuder vi medicinsk kompetens. Den kan erbjudas av såväl man som kvinna, men man får ta emot den medicinska kompetensen av den som finns på plats när man kommer, säger René Bangshöj, verksamhetschef på Universitetssjukhusets kvinnoklinik i Örebro.

Efter misshandeln togs kvinnan om hand av en ny läkare, också det en man.
Citat:

Läkare misshandlad på förlossningen

Publicerat: kl 06:59, Nyheter P4 Örebro , 39 kommentarer

En läkare på USÖ misshandlades nyligen när han skulle hjälpa en svårt skadad kvinna efter en förlossning. Enligt René Bangshöj på Universitetssjukhusets kvinnoklinik i Örebro var det två anhöriga till kvinnan som blev aggresiva och hotade och sparkade läkaren.
/.../
Verksamhetschef René Bangshöj berättar att manlig personal på kvinnoklinken ibland är ifrågasatt.

– Det är inte så vanligt i förlossningssituationer. Men på vår gynekologiska mottagning kan vi både få remisser där det står "Kvinnlig läkare önskas", eller att patienten uttrycker det när den kommer dit, säger René Bangshöj.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4188609
Citera
2010-11-18, 14:18
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaroc
Vi kan väl i alla fall glädja oss åt att verksamhetschefen har förståndet i behåll.

"Vi erbjuder hög medicinsk kompetens utan att ta hänsyn till manlig och kvinnlig läkare. Vi ser det som diskriminering av manliga doktorer om vi skulle ta hänsyn till sådana önskemål, säger Bangshöj."

Men snart kanske det kommer en landstingspolitiker och berättar för henne vad hon ska tycka om hon vill behålla jobbet.
Vad är det för jävla idiot. Om jag vill bli synad in på bara kroppen av en kvinna, så är det inte en man de skall sända in i rummet --- är människan dum i huvudet?
Begär jag manlig läkare så vill jag inte mötas av en kvinna.

Bangshöj tycks ju helt klart ha slagit i skallen någonstans.
Citera
2010-11-18, 14:23
Medlem
Inget konstigt alls. Religionsfrihet går som bekant före juridiska lagar och regler i Sverige...
Citera
2010-11-18, 14:24
Medlem
elleps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad är det för jävla idiot. Om jag vill bli synad in på bara kroppen av en kvinna, så är det inte en man de skall sända in i rummet --- är människan dum i huvudet?

Så du menar att en svårt skadad kvinna ska ligga och blöda tills dess att en kvinnlig läkare dyker upp på plats? Jag hoppas att det är du som ligger och blöder nästa gång, ditt fån.
Citera
2010-11-18, 14:28
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellep
Så du menar att en svårt skadad kvinna ska ligga och blöda tills dess att en kvinnlig läkare dyker upp på plats? Jag hoppas att det är du som ligger och blöder nästa gång, ditt fån.
Om den som ligger och blöder nekar vård av den tjänstgörande läkaren och kräver en annan - ja absolut.

Dessutom är idiotens uttalande generellt.
Citera
2010-11-18, 14:29
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Och om du ska hjärnopereras men har som omistligt krav att det ska vara en enbent, svart dvärg som pratar skånska som ska utföra ingreppet?

Var går DIN kravgräns?

Min kravgräns går vid det samhället rimligtvis kan tänkas erbjuda.

Jag tycker inte att vare sig manliga eller kvinnliga läkare ska diskrimineras.

Vad tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in