Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-18, 11:31
  #1
Medlem
Apocryphas avatar
Ska försöka ställa frågan så ickerörigt som möjligt.

Om jag vill installera ett paket som ligger på en extern hårddisk så kan det tänkas att det saknas hjälpfiler som paketet behöver. Den hårda vägen är att ladda hem paketen som behövs ett i taget och sedan installera de som behövs.

Det skulle vara smidigt om det gick att få alla "hjälppaket" som programmet som man ska installera behöver, utan att sitta och plocka ett i taget. Och samma sak med installationen. Har man uppkoppling går det ju automatiskt, finns det något program/kommando som kan göra något sådant?

Alltså
1. ladda alla paket som kan tänkas behövas till hårddisken utan att installera
2. själv letar upp och installera de paket som behövs, från den externa hårddisken

Jag har alltså en dator med uppkoppling och en, där jag ska installera nya paket som inte har uppkoppling.
__________________
Senast redigerad av Apocrypha 2010-11-18 kl. 11:33.
Citera
2010-11-18, 13:24
  #2
Medlem
Vad för pakethanterare använder du?
Citera
2010-11-18, 15:32
  #3
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toksnok
Vad för pakethanterare använder du?
Helst vill jag sätta tänderna i Arch och då är det ju pacman som gäller.
Annars apt.
Citera
2010-11-18, 15:48
  #4
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
"pacman -Sw paketnamn" tankar hem paket och beroenden utan att installera dem, hamnar i /var/cache/pacman/pkg om jag inte missminner mig. Lägg på disk och installera från andra datorn med "pacman -U /mapp/paketochversion.pkg.tar.xz"
Fast då måste du ju ha Arch på båda datorerna.
Citera
2010-11-18, 15:56
  #5
Medlem
Apocryphas avatar
Jag hade alla paket i en mapp och skrev "pacman -U paket.pkg.tar.xz" eller vad det är för ändelse.
Datorn började gnälla om att jag skulle installera andra paket först.
Fast jag hade lagt dem där manuellt. Ska det fungera ändå?
Jag kan givetvis ha missat något paket eller lagt det fel.

Fast sedan kom jag på att jag behövde datorn och installerade en lättare variant. Ska göra ett nytt försök inom kort.
Citera
2010-11-18, 16:27
  #6
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Från Archs wiki https://wiki.archlinux.org/index.php/Pacman_Tips
Läs igenom innan du blint litar på mig. Är långtifrån expert.
Lägg till i /etc/pacman.conf som repository.
[custom]
Server = file:///yaddayadda/arch/pkg
Citera
2010-11-18, 21:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Jag hade alla paket i en mapp och skrev "pacman -U paket.pkg.tar.xz" eller vad det är för ändelse.
Datorn började gnälla om att jag skulle installera andra paket först.
Fast jag hade lagt dem där manuellt. Ska det fungera ändå?
Jag kan givetvis ha missat något paket eller lagt det fel.

Fast sedan kom jag på att jag behövde datorn och installerade en lättare variant. Ska göra ett nytt försök inom kort.
ja, jag vet själv tyvärr ingen snabbare väg, men det är väl så du får göra; ladda hem ett paket och alla dess beroenden och installera vart paket för sig, börja med de paket som redan har alla beroenden tillfredställda=/
Citera
2010-11-18, 21:39
  #8
Medlem
Zoms avatar
$ man repo-add

Använd det kommandot för att skapa ett lokalt repo, sen lägger du till det i pacman.conf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback