Citat:
Ursprungligen postat av Anden i kroppen
ETT HETT AVSLÖJANDE:
Nu är det
BEKRÄFTAT med hjälp av
bildbevis:
Det var INTE Iraks president SADDAM HUSSEIN som jänkarna tillfångatog, utan en DUBBELGÅNGARE!!!
Det räcker bara att ta en titt och
jämföra tänderna mellan den verklige Saddam och tydligen en av hans dubbelgångare:
http://joevialls.altermedia.info/iraq/vaudeville.html
Tillåt mig att ställa en motfråga till dig.
Frågan, som jag ju varit inne på tidigare, handlar om källkritik. Vad var det som fick den websidan att verka trovärdig i dina ögon? Som vi alla vet är Internet befolkat av puckon, och långt ifrån alla publicerar objektiv och rak information. Alltså behöver man någon slags urvalsprocess när man bedömer olika sidor. Hur gör du?
Som en liten hjälp kan jag berätta hur jag själv gjorde, steg för steg (observera att min bedömning mycket väl kan vara fel, det lämnar jag öppet eftersom jag inte VET hur det ligger till och försöker vara försiktig med tvärsäkra uttalanden):
1. Ingen känd källa
Websidan hade ingen känd adress till ett renomerat ställe, utan kunde ha publicerats av vilken tomte som helst. Om jag exemplevis såg en hemsida om en ny otäck könssjukdom skulle jag betrakta sidan som mer trovärdig om det var
www.rfsu.se än om den var från geocities.com.
Det finns givetvis korrekt information även på små obskyra hemsidor, men sidan kunde inte få med sig något trovärdighetskapital från värden så att säga.
2. Ingen känd upphovsman
Lite samma sak. Om Peter Englund skrivit något om svensk historia så hade jag haft större förtroende för det än om hembrännarroffe som inte gått ut grundskolan hade gjort samma sak. Det här kanske är en insatt person, men jag hade aldrig hört talas om honom, och därför är det ett mycket osäkert kort.
3. Bilderna såg manipulerade ut
Särskilt tänderna såg ut som om de fått sig en runda i Photoshop, framförallt på den stora bilden och den övre vänstra av de små bilderna. Detta kan bero på jpg-kompressionen, men det såg skumt ut.
4. Propaganda på sidan
Efter att ha skummat igenom sidan så kunde jag se att den var kraftigt vinklad mot USA/Israel, och därför kan upphovsmännen ha helt andra avsikter med den än att avslöja sanningar. Skarpt vinklade propagandasidor (oavsett var de kommer ifrån) är ofta tveksamma källor för den här typen av information
5. Konspirationstroligheten
OM det nu var sant så skulle det innebära att en mycket mycket större konspiration ligger bakom, eftersom amerikanerna kontrollerade identiteten med tandkort och sånt när han greps. Då måste man ställa sig frågan om det är troligt och realistiskt att så är fallet.
När jag väger samman de fem punkterna ovan, varav ingen enskild punkt fullständigt motbevisar sidan, finner jag det ändå för ganska osannolikt att det hela är korrekt. Mitt slutomdöme om sidan blir "Nej, ser ut att vara värsta bluffen".
Så, nu har jag ingående (och med egna ord, inga jävla länkar) berättat hur jag gjorde för att granska källan du angav, nu väntar jag med spänning på en redogörelse över hur du gör (för om du visar upp en bra metod för källkritik så kommer ju din trovärdighet på det här forumet att öka väsentligt, inte sant?).