2010-11-18, 19:43
Citat:
Ursprungligen postat av anachronismos
Smak så som jag förstår begreppet handlar om värderingar. Person 1 värdesätter föremål X högre än vad person 2 värdesätter föremål X: båda har uttryckt ett omdöme. Vi kallar detta omdöme för smak.
Det torde vara uppenbart för de flesta att omdömen är erfarenhetsbaserade, då deras rättfärdigande ligger såväl i en korrekt observation och en teoretisk grund. Olika personer har olika förmågor att uttrycka omdömen, eftersom dessa personer har olika nivåer av teoretisk kunskap, därför kan vi sluta oss till att de omdömen (den smak) som uttrycks av de personer med störst kunskapsbas är de omdömen som har störst giltighet. I detta avseende ligger det närmare till hands att sluta oss till att smaken, så som jag definierat den ovan, är mer objektiv än subjektiv. Ty vi behöver inte seriöst beakta ett uppenbart irrationellt omdöme som giltigt.
Det torde vara uppenbart för de flesta att omdömen är erfarenhetsbaserade, då deras rättfärdigande ligger såväl i en korrekt observation och en teoretisk grund. Olika personer har olika förmågor att uttrycka omdömen, eftersom dessa personer har olika nivåer av teoretisk kunskap, därför kan vi sluta oss till att de omdömen (den smak) som uttrycks av de personer med störst kunskapsbas är de omdömen som har störst giltighet. I detta avseende ligger det närmare till hands att sluta oss till att smaken, så som jag definierat den ovan, är mer objektiv än subjektiv. Ty vi behöver inte seriöst beakta ett uppenbart irrationellt omdöme som giltigt.
Jag håller delvis med, men det är svårt att ge ett heltäckande svar på ett så stort ämne vilket jag har överseende för.
När det gäller mat så gäller inte det du säger helt. Man kan mena att det är fullt möjligt att lära sig uppskatta en viss maträtt, men det har ingen relevans när det gäller personens upplevelse av maten. Nu talar jag inte om smak i bemärkelsen "maten smakar salt eller surt" utan "maten var god eller äcklig".
Om jag får tillämpa ditt resonemang:
P1: Maten var äcklig.
P2: Om du äter maten tillräckligt mycket och lär dig att se förbi konsistensen och det visuella, så skulle du troligtvis uppfatta maten som god.
Det ena är en utsaga om smak medan det andra är ett konstaterande om sakens natur.

).
.