• 1
  • 2
2010-11-17, 10:57
Medlem
nummerelvas avatar
Vet inte om tråden ligger rätt nu, but here goes...

Hur mycket våld tål en dator normalt innan något skadas? Tänker mig främst laptops nu, med anledning av att jag precis själv tappade min i golvet från minst 1.5 m höjd Landade snett dessutom.

Någon som har någon ungefärlig gissning på vad datorer egentligen tål i form av fall/slag/spark(har en bror som spelar en mängd datorspel och han brukar gå hårt åt sin stationära när det inte går som han vill )/väta osv? Finns det någon skillnad i tålighet mellan bärbara och stationära?
Citera
2010-11-17, 11:01
Medlem
en kopp kaffes avatar
Beror väldigt mycket på. Kan tänka mig att en MacBook Air på runt 1kg som är gjord av aluminium utan lösa dela tål ett ganska högt fall. En DELL-laptop på 4kg i hårdplast går nog sönder av ett betydligt lägre fall. Då menar jag inte bara chassit utan även delarna. Klart, en plast som spricker kan fungera som "hjälm" och dämpa fallet också.
Citera
2010-11-17, 11:02
Medlem
Har tappat min sationära ett par gånger när man har lanat och så, men det har klarat sig. Så med andra ord så är dom ganska hållbara imo.

Min laptop har jag inte tappat (än), men om man tappar det kan bryta av tex USBkontakterna om den landar fel, beror på om du använder mousepad eller vanlig mus. Och så kan skärmen gå sönder, det blir jävligt dyt om du inte har försäkrning :P

Det är nog det enda jag kommer på just nu, hoppas det hjälpte ;P
Citera
2010-11-17, 11:07
Medlem
Unikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinyman92
Har tappat min sationära ett par gånger när man har lanat och så, men det har klarat sig.

Hur fan lyckas man tappa en stationär? Haha!
Citera
2010-11-17, 11:07
Medlem
Finns ju en risk att nått går sönder, men det är nog skärmen och skalet som löper störst risk att ta stryk. Det absolut viktigaste är väl att du inte tappar den medan den är igång och HDD'n surrar för fulla gubbar.
Citera
2010-11-17, 11:44
Medlem
adampoos avatar
Hårddiskar skulle jag säga är den svagaste länken om allt sitter som det ska i chassit.

En hårddisk kan bara utsättas för en viss mängd G innan den ger upp, alltså alla G-krafter den utsätts för adderas ihop (iaf vad jag hört från olika källor). Sedan har du ju massa lösa delar i just en hårddisk som inte uppskattar fall och våld öht.
Citera
2010-11-17, 21:43
Medlem
nummerelvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniko
Hur fan lyckas man tappa en stationär? Haha!

Tror han menade när han flyttat den till/från lanen
Citera
2010-11-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adampoo
Hårddiskar skulle jag säga är den svagaste länken om allt sitter som det ska i chassit.

En hårddisk kan bara utsättas för en viss mängd G innan den ger upp, alltså alla G-krafter den utsätts för adderas ihop (iaf vad jag hört från olika källor). Sedan har du ju massa lösa delar i just en hårddisk som inte uppskattar fall och våld öht.

Fast det är ju främst repor man vill undvika...
Citera
2010-11-17, 21:48
Medlem
nummerelvas avatar
Okej
Trodde först (när jag skrev) att min hade klarat sig, men hade tyvärr fel
Laddaren var ikopplad och den lyckades landa precis vid uttaget, så plasten runt sprack lite och själva "porten" vid laddaringången trycktes in snett
Den går fortfarande att ladda men det ser inte så bra ut, skulle nog behöva ta den till någon som kan fixa till den (kan inte vara överdrivet svårt för någon som kan). I övrigt funkar den precis som vanligt. Någon som vet vart man bör vända sig och vad en liten reparation som denna kan kosta?
Senast redigerad av nummerelva 2010-11-17 kl. 21:51.
Citera
2010-11-17, 23:20
Bannlyst
ett knyttnäv slag klarade min efter online poker förlust på 600euro, fan vad skönt det var i 1 minut. Fyfan vilken ångest dagen efter
Citera
2010-11-18, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byteme
Fast det är ju främst repor man vill undvika...

Och ärligt talat så kan man ju sätta i en SSD så man kan skaka utav bara helvete i laptopen vid behov.
Citera
2010-11-18, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av facedark
Och ärligt talat så kan man ju sätta i en SSD så man kan skaka utav bara helvete i laptopen vid behov.
Och ärligt talat, hur många laptops kan man göra det på? Och ärligt talat varför skulle man göra det då de är onödigt dyra och drar ström som bara den?

Men främst av all: Och ärligt talat så pratar vi om laptops så som de ser ut idag, vilket är en löjligt extremt stor majoritet av bara vanliga mekaniska HDD's... så ärligt talat hur stor tror du chansen är att TS har en laptop med SSD i?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in