2010-09-03, 18:56
Medlem
Sanzets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det finns absolut inga gratispengar att hämta.

Du låter säker på din sak. Kan du då inte ge ett mer utförligt svar?
Citera
2010-09-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanzet
Du låter säker på din sak. Kan du då inte ge ett mer utförligt svar?

Visst, kursen kommer att sjunka lika mycket som utdelningen så det finns inga pengar att hämta.
Det kommer hela tiden nya sparare som tror att de har funnit ett klockrent sätt att bli rika att hämta utdelningar och sedan sälja till oförändrad kurs. Det finns tyvärr inga sådana gratisluncher att hämta på börsen.

Här finns en tråd i ämnet på Privata Affärers forum. En kille i slutet undrar varför kursen sjönk mycket mer än index och svaret är att utdelningen avskiljdes just den dagen.
http://www.pratompengar.se/viewtopic.php?t=835
Citera
2010-09-03, 19:29
Medlem
Run3s avatar
Yepp, förstod det. Men tackar för en aaaaaningen bättre förklaring.
Citera
2010-09-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aybabtu
Kul med någon med erfarenheten av detta! Engångsinsättningen är jag medveten om men det är väl bara att dela upp köpen i två omgångar?

Intressant att höra, får se hur duktig jag är på att hålla huvudet kallt. Som du nämner också så kan man se det som en fördel istället för nackdel med bara ett tillfälle att agera per dag. Använder du dig också av TA eller hur beslutar du dig för att gå in?

Dags att börja i liten skala nu så får vi se om det blir ett lån senare. Tack för allas input, mycket givande

Läser en hel del på DI och har en del grafer på olika börser. Kollar mest på glidande medelvärde och RSI i det rent tekniska, sen är det självklart en hel del känsla. Håller koll på råvarupriser, främst olja och guld då jag anser att de är bra mätare på vart vi ska. SEK-USD är också intressant. Självklart även DJIA. Är guldet ner, oljan upp, dollarn billig och DJ stiger så är det dags att gå in... typ.

Eftersom börsen är en marknad så tror jag också på att den söker ett jämviktsläge. En av mina största anledningar att gå in denna veckan var att det rasade tungt förra veckan. Inget hade egentligen förändrats i börsbolagen men kurserna tappade ett antal procent. Kändes logiskt att de skulle tillbaka upp en bit till. Gick in på Swingpositioner på både OMX och Ryssen i början på veckan och fyllde dessutom på aktieportföljen långsiktigt när det var rabatt.

Låter enkelt, men en hel del tur såklart att det blev så här bra denna gången. Bommade rejält genom att gå in tungt på toppen i slutet av maj till exempel. Prickade julibotten skapligt, gick ur i mitten av augusti och prickade in nu. Missar troligen att gå av i tid. :P

Ska också påpeka att jag framförallt ser mig som långsiktig och det är till det jag ställer mina ekonomiska förhoppningar. Jag använder ungefär 1/4 av aktiefondsportföljen till Swing, resten ligger långt. Aktieportföljen är bara lång och det är bara här jag sätter in nya pengar. Har också en ränteportfölj med sparkontot som definitivt ligger lång och till lågrisk. Totalt leker jag med ungefär 5% av mitt placerade kapital på den här typen av affärer. Resten är i huvudsak lång och ändras bara om det sker större förändringar på marknaden.
Citera
2010-09-04, 10:45
Medlem
Läste detta på ett annat forum och tycker att det passar in bra här.

Citat:
Känns som du tar resonemanget bakom indexfonder lite halvt bara när du försöker göra en aktiv bedömning när man ska köpa en passiv fond. alltså du tror inte man kan ha edge över marknaden, men försöker få edge över den.
Citera
2010-09-04, 14:19
Medlem
derstatic: Det är väl det där som är problemet, skall man "säkra" grejer genom att exempelvis stiga av när man känner sig osäker på var det tar vägen så kanske man gör det för tidigt. Visst får man behålla uppgången men man missar kanske mer uppgång och det är ju ett tag kvar tills det är dags att stiga på igen under följande nedgång och vad säger att man stiger på precis innan det vänder?

Och missar man för mycket blir det ju kanske sämre än börsen som helhet =P

Nu beror det ju på hur mycket 5% motsvarar för folk med, men för de flesta av oss är det väl så lite att det är svårt att värdera huruvida det faktiskt är värt att följa, bry sig och försöka timea allting för den lilla vinst man kan göra på dessa 5 procent.
Citera
2010-09-04, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToCoolForYou
Läste detta på ett annat forum och tycker att det passar in bra här.
Menar de edge över marknaden som i köpa enstaka aktier i bättre lägen än att bara följa index med den passiva fonden men i det senare fallet edge över marknaden genom att köpa den passiva fonden i rätt läge?

Det är ju lite dåligt skrivet.

För min egen del känns det ju som att det är rimligt att anta att marknaden redan har funnit ett "rätt" pris, men att exempelvis potentialen kan finnas där för ett annat pris men att risken anses vara för stor för att marknaden som sådan skall se det som värt det. Där kan man ju ha sin personliga invändning (och hela marknaden som sådan kan väl vara överhettad eller sval) men man skall kanske inte anta att man vet bättre än alla andra =P. Klart en del säkert kan göra en bättre värdering än andra men det är kanske inte så lätt som man trodde att själv vara denna människa

Personligen hade jag nog bara kunnat spekulera så kring varumärken/kommande produkter jag tror har en chans eller inte har en på marknaden. De ekonomiska siffrorna inom företag osv är över min liga.

Att det inte är så jävla lätt att hitta "klippen" bevisas väl av att de aktivt förvaltade fonderna har svårt att klå de passiva/index efter att avgifterna har dragits bort.
Citera
2010-09-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg

Här finns en tråd i ämnet på Privata Affärers forum. En kille i slutet undrar varför kursen sjönk mycket mer än index och svaret är att utdelningen avskiljdes just den dagen.
http://www.pratompengar.se/viewtopic.php?t=835

Lite offtopic, men hur gör man för att registrera sig på det där forumet?
Har regat användare 2 gånger nu, men de skickar aldrig något bekräftelsemail med verifikationskoder.
Har även mailat Daniel som har hand om sidan, men han svarar aldrig på eposten.
Citera
2010-09-04, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Lite offtopic, men hur gör man för att registrera sig på det där forumet?
Har regat användare 2 gånger nu, men de skickar aldrig något bekräftelsemail med verifikationskoder.
Har även mailat Daniel som har hand om sidan, men han svarar aldrig på eposten.

Jag provade att regga en signatur för ett par minuter sedan och det var inga problem.
Jag vet inte vad du har gjort för fel. Har du kollat att mailet inte har hamnat i något spamfilter.

Jag provade att regga din signatur (BallaRune) men det gick inte för den var upptagen.
Tanken var att du sen skulle kunna gå in och ändra lösenord och behålla kontot.

Om du inte klarar av att regga dig och du inte får kontakt med någon ansvarig så kan du höra av dig till mig med vilket användarnamn du vill ha så kan jag regga dig och sedan skicka över inloggningsuppgifterna till dig så att du får ändra lösenord.
Citera
2010-09-05, 00:11
Medlem
Min tanke om det hela är att du absolut inte kommer ha en förväntad avkastning om 2-3 % per månad. Jag tror inte att du (i förväntat värde) kan slå marknaden med din hemmasnickrade strategi. De flesta som tror att de har en strategi som slår marknaden lurar sig själva. "Fooled by randomness" (bra bok)
Citera
2010-09-07, 17:54
Medlem
Non-Atomics avatar
Det du tjänar mest på är att betala tillbaka lånet så snart som möjligt.

Om du tjänar mer på att handla med pengarna än att betala skulden, se till att börja jobba med detta på heltid antingen hemifrån eller på bank. Om du dessutom klarar det genom att handla av en banks (folkligare) produkter så borde du VERKLIGEN satsa på det.
Citera
2010-09-16, 12:19
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag blev lite ivrig och kastade in 25.000 i Zero på en gång och det gick upp en hel del på några dagar. Nu la jag precis en till köporder på 10.000:- så att jag kommer att ha totalt 35.000. Dock blir jag lite skeptisk när jag tittar på kurvan. Så hög som den är nu har den nästan aldrig varit. Den börjar nå toppen nu och då är frågan om den kommer rasa totalt eller om den kommer att fortsätta uppåt och sätta ett nytt topprekord?

Vad tror ni? Bör jag kanske avstå och sälja innehavet och låta den droppa och därefter sätta in igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in