Citat:
Ursprungligen postat av Aybabtu
Kul med någon med erfarenheten av detta! Engångsinsättningen är jag medveten om men det är väl bara att dela upp köpen i två omgångar?
Intressant att höra, får se hur duktig jag är på att hålla huvudet kallt. Som du nämner också så kan man se det som en fördel istället för nackdel med bara ett tillfälle att agera per dag. Använder du dig också av TA eller hur beslutar du dig för att gå in?
Dags att börja i liten skala nu så får vi se om det blir ett lån senare. Tack för allas input, mycket givande

Läser en hel del på DI och har en del grafer på olika börser. Kollar mest på glidande medelvärde och RSI i det rent tekniska, sen är det självklart en hel del känsla. Håller koll på råvarupriser, främst olja och guld då jag anser att de är bra mätare på vart vi ska. SEK-USD är också intressant. Självklart även DJIA. Är guldet ner, oljan upp, dollarn billig och DJ stiger så är det dags att gå in... typ.
Eftersom börsen är en marknad så tror jag också på att den söker ett jämviktsläge. En av mina största anledningar att gå in denna veckan var att det rasade tungt förra veckan. Inget hade egentligen förändrats i börsbolagen men kurserna tappade ett antal procent. Kändes logiskt att de skulle tillbaka upp en bit till. Gick in på Swingpositioner på både OMX och Ryssen i början på veckan och fyllde dessutom på aktieportföljen långsiktigt när det var rabatt.
Låter enkelt, men en hel del tur såklart att det blev så här bra denna gången. Bommade rejält genom att gå in tungt på toppen i slutet av maj till exempel. Prickade julibotten skapligt, gick ur i mitten av augusti och prickade in nu. Missar troligen att gå av i tid. :P
Ska också påpeka att jag framförallt ser mig som långsiktig och det är till det jag ställer mina ekonomiska förhoppningar. Jag använder ungefär 1/4 av aktiefondsportföljen till Swing, resten ligger långt. Aktieportföljen är bara lång och det är bara här jag sätter in nya pengar. Har också en ränteportfölj med sparkontot som definitivt ligger lång och till lågrisk. Totalt leker jag med ungefär 5% av mitt placerade kapital på den här typen av affärer. Resten är i huvudsak lång och ändras bara om det sker större förändringar på marknaden.