2025-06-24, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
https://efn.se/avanza-zero-gor-om-efter-stora-omxs30-forandringen

Har inte Avanza Zero alltid följt SIX30RX?
Jo, så konstigt formulerad rubrik och mening i artikeln. Sen har ju SIX30RX fram till nu i princip varit identisk med OMXS30GI eftersom urvals- och viktningsmetodiken varit densamma (dock olika basdatum/basvärden). Det är väl det som de försökte få fram i artikeln.

SIX30RX lanserades för övrigt 2005, före Nasdaq lanserade GI-versionen av OMXS30 (2008). Det var därför det enda av de två indexen som fanns när Avanza lanserade Zero (2006) så det lär väl ha bidragit till att fonden följer det indexet...
Citera
2025-07-16, 23:46
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Den är väl bra som en trygg grund tillsammans med tex global när man är nybörjare. Det händer inget roligt alls där men ska man tänka långsiktigt är det ju bra att dom får ligga där i bakgrunden och mysa medan man lite mer aktivt leker runt med annat.

Det är ju alltid trevligt med avgiftsfritt. Men den passiva förvaltningen är också vad gratis innebär. Dags för sista köpeveckan före kräftorna nu ---> Köp och håll i ett par veckor!
Citera
2025-09-06, 16:12
Medlem
Pundaridiotens avatar
Såg att Avanza zero skall försvinna från premiepensionsutbudet, min ligger dock kvar ännu. När är det den försvinner exakt? Och vad kan man förvänta sig få istället?
Citera
2025-09-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundaridioten
Såg att Avanza zero skall försvinna från premiepensionsutbudet, min ligger dock kvar ännu. När är det den försvinner exakt? Och vad kan man förvänta sig få istället?
Tror inte de uppgett ännu när exakt de ej upphandlade fonderna kommer försvinna, men tidigare tror jag det tagit ett par månader eller så efter att upphandlingen var klar.

Gör du inget kommer den bytas ut mot någon av de upphandlade fonderna som de anser vara likvärdig. Oklart hur exakt den processen går till. Men mest likvärdig med Zero av de upphandlade fonderna borde vara Aktiespararna Topp Sverige som liksom Zero har SIX30 som jämförelseindex, fast de kör ESG-filtrering på det... Så därmed missar man bolag som Saab och Evolution. Dessutom medan Zero var gratis så får du betala en liten avgift för den fonden (0,04 %). Så du får en sämre ESG-filtrerad fond och får betala för det. Fantastiskt så bra Fondtorgsnämnden och upphandlingen av PPM-fonder är va?
Citera
2025-12-23, 21:04
Medlem
Dan88s avatar
Varför kan man bara köpa för 25K per dag?
Citera
2025-12-24, 00:39
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

Det var högre tak förr, men det har så vitt jag vet alltid funnits ett tak. Kanske tänker man sig att den som har stora summor att lägga i en fond hellre bör söka sig till en fond som är aktivt förvaltad.

Men om man nödvändigtvis vill spara mycket i Avanza Zero så kan man ju ändå klämma in drygt sex miljoner om året, om man satsar 25 000 per dag under 250 handelsdagar.
Citera
2026-01-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Jag märkte också det. Vilket trams. Vill de inte att man ska handla? Mycket märkligt!
Citera
2026-01-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Jag märkte också det. Vilket trams. Vill de inte att man ska handla? Mycket märkligt!
Det är en gratis lockvara som de inte tjänar någonting på, så det faller sig rätt naturligt att det finns begränsningar.
Citera
2026-01-21, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är en gratis lockvara som de inte tjänar någonting på, så det faller sig rätt naturligt att det finns begränsningar.
Ok. När det kommer till gratis har jag tålamod som ingen annan. 25k per dag får det bli då.
Citera
2026-01-22, 12:59
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Ok. När det kommer till gratis har jag tålamod som ingen annan. 25k per dag får det bli då.

Man kan sätta in 6 300 000 kronor i år (252 handelsdagar, 25 000 kronor per dag). Jag gissar att det är tämligen ont om personer har mer pengar än så som de vill investera i Avanza Zero, så det är nog ingen som behöver pröva sitt tålamod.

Det går utmärkt att automatisera detta dessutom, så det är inget man behöver sitta med varje dag.
Citera
2026-03-04, 21:38
Medlem
Vilken är att föredra Pluss alla bolag Svergie Index eller Avanza Zero?
Citera
2026-03-04, 21:59
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Vilken är att föredra Pluss alla bolag Svergie Index eller Avanza Zero?

Beror ju på vilket index du tror ska gå bäst - OMXSPI (Plus) eller OMXS30 (Zero). Samtliga bolag eller de 30 största. De senaste åren har storbolagen gått bäst, men "alla" förståsigpåare menar ju att det är dags för småbolagen nu.

Själv har jag Plus Allabolag Sverige Index i min "evighetsportfölj" som en referens till hur mina svenska aktier i portföljen klarar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in