Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-16, 17:04
  #1
Medlem
Tjena.

Köpte i förrgår en tröja för 500spänn från en affär i stan.
Köper genomfördes med Visa och chipläsning. Det tog någon minut för transaktionen att vara klar och jag kan fortfarande inte se något reserverat belopp för tröjan på mitt konto. Jag läste häromdagen om någon ny slags kortbedrägeri där det var precis så att ens köp inte registreras.
Vet inte om det är för att systemet var överbelastat som gjorde att de tog sån tid och därför inte hunnit registreras på mitt konto.

Är jag bara paranoid? Hoppas på det ivarjefall.
Citera
2010-11-16, 17:14
  #2
Medlem
Arachibutyros avatar
Liknade grej hände mig en gång. Fast med taxi i Linköping. Lägg även till att jag aldrig noterade att det dragits något. Så när jag sen 2-3 veckor senare ser att det precis dragits 250kr från mitt kort från taxi stockholm, antog jag att det blivit skimmat. Så jag spärrar mitt kort. en timme efter spärrningen går det upp för mig att det var en taxi Stockholm jag åkt i, fast det var i linköping och att beloppet stämmer.

bara för mig att beställa nytt kort och inte vara så paranoid i fortsättningen.

OT: kanske är något liknade som hänt dig? vågar dock inte svära på det.
Citera
2010-11-16, 17:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arachibutyro
Liknade grej hände mig en gång. Fast med taxi i Linköping. Lägg även till att jag aldrig noterade att det dragits något. Så när jag sen 2-3 veckor senare ser att det precis dragits 250kr från mitt kort från taxi stockholm, antog jag att det blivit skimmat. Så jag spärrar mitt kort. en timme efter spärrningen går det upp för mig att det var en taxi Stockholm jag åkt i, fast det var i linköping och att beloppet stämmer.

bara för mig att beställa nytt kort och inte vara så paranoid i fortsättningen.

OT: kanske är något liknade som hänt dig? vågar dock inte svära på det.



Okey. Är inte så jätteinsatt kring när pengarna dras men är van vid att dem dras direkt och trodde dom också alltid skulle göra det.
Får vänta och hålla lite extra koll då helt enkelt.
Citera
2010-11-16, 17:30
  #4
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är ganska vanligt att mindre företag väntar några dagar (Veckor.) och gör en gemensam avstämning för en längre tid istället för varje dag. Det kan bero på hur de lagt upp sina kassarutiner och redovisningar och är troligtvis ingen fara. De drar nog dina pengar förr eller senare.
Citera
2010-11-16, 17:31
  #5
Medlem
sluschs avatar
Vissa drar beloppet i slutet av månaden så kan vara det som är grejjen.

Varför inte ringa till affären och fråga?
Så kanske du får en förklaring eller så bekräftas din misstankar...
Citera
2010-11-16, 17:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berntard
Tjena.

Köpte i förrgår en tröja för 500spänn från en affär i stan.
Köper genomfördes med Visa och chipläsning. Det tog någon minut för transaktionen att vara klar och jag kan fortfarande inte se något reserverat belopp för tröjan på mitt konto. Jag läste häromdagen om någon ny slags kortbedrägeri där det var precis så att ens köp inte registreras.
Vet inte om det är för att systemet var överbelastat som gjorde att de tog sån tid och därför inte hunnit registreras på mitt konto.

Är jag bara paranoid? Hoppas på det ivarjefall.

mycket misstänktsamt!
Citera
2010-11-17, 12:31
  #7
Medlem
det är väldigt vanligt att köp inte registreras direkt. att det tog lång tid för köpet kanske bara betyder att läsaren inte hade någon kontakt med banken och såldedes försökte ett par gånger. sedan blev köpet ett så kallat Offline köp, där pengarna dras i efterhand istället.

än så länge behöver du inte oroa dig. men som alltid när det gäller kortköp, spara kvittot
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback