2014-03-12, 10:07
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Öh va? Klart de hade en skyddad anläggning. Det var lag*på att varje kommun skulle ha en skyddad anläggning för fortsatt drift av kommunens viktiga funktioner. Sen om anläggningen låg där ni tror är en annan fråga. I söder grävdes en betongbunker ner men de flesta byggde bergrum för detta.

Absolut, de flesta städer hade olika typer av skyddsrum under kalla kriget. Både för befolkningen och höjdare. Men att tro att hela Örnsköldsvik skulle vara underminerat av ett system av gångar som binder samman olika samhällsinstanser känns inte rimligt. Såna avancerade system finns inte ens i större städer än Örnsköldsvik. Det ska vara i huvudstaden möjligen.

Mer troligt är att kommunledningen vid händelse av krig skulle transporteras, över jord, till nån sorts bergrum utanför stan. Och att detta bergrum var ett isolerat system.

Det är inte rimligt att tro att det går kulvertar som förbinder det bergrummet med typ polishuset och sjukhuset. Det skulle ju vara rätt svårt att bygga ett sånt avancerat system under hela stan utan att det märks? Annan sak i stockholm när klarakvarteren rivdes på 70-talet och tunnelbanor byggdes osv. Där kunde man utan att det märktes bygga så mycket gångar och skyddsrum som helst utan att nån reagerade det.
Senast redigerad av swimp78 2014-03-12 kl. 10:11.
Citera
2014-03-12, 10:30
Bannlyst
När renoverades skolorna senast? Kanske byggdes då. Tror ganska starkt att dom finns, sedan, vilken roll spelar Ö-vik som hamnstad? Är det inte viktigt att skydda hamnstäder?
Citera
2014-03-12, 10:32
Medlem
swimp78s avatar
Har övik verkligen haft militär betydelse? Då borde det väl funnits mer militärbaser och bunkrar och sånt i närheten. Neråt härnösand och sundsvall finns ju en del anläggningar däremot
Citera
2014-03-12, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Har övik verkligen haft militär betydelse? Då borde det väl funnits mer militärbaser och bunkrar och sånt i närheten. Neråt härnösand och sundsvall finns ju en del anläggningar däremot
Tror inte det, men kan antagligen finnas bunkrar utiskogen någonstans.
Citera
2014-03-12, 17:54
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Jodå, Kubbe är en plats som vittnar om att Övik vart intressant! Till såna platser brukar det finnas lite smått och gott i skogarna kring.
Citera
2014-03-13, 16:42
Bannlyst
Ni som hävdar att tunneln finns,Vad är era källor? Har ni varit i dom? Och ni som säger att dom är i dåligt skick, hur vet ni det?
Citera
2014-03-14, 14:49
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Centralarkivet, lantmäteriet och museumet har jag talat med. Ingen känner till tunneln. Väntar på ett samtal från kommunen. En stadsarkitekt ska höra av sig. Centralarkivet rekommenderar sjukhuset. Ska slänga iväg ett mejl.
Citera
2014-03-14, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UsamaBinNorrland
Centralarkivet, lantmäteriet och museumet har jag talat med. Ingen känner till tunneln. Väntar på ett samtal från kommunen. En stadsarkitekt ska höra av sig. Centralarkivet rekommenderar sjukhuset. Ska slänga iväg ett mejl.
Dom vet att den finns, jag tror att dom gömmer den pågrund av någon anledning, alla kommer antagligen förneka den, tror du måste kontakta personer som har gått på skolorna eller har arbetat på skolorna/sjukhuset. Men en väg in genom en brunn skulle väl inte vara omöjligt?

Någon som vet om det finns stegar i brunnar och i vilka brunnar det finns tunnlar i.

Jag tror inte att kontakta kommunen eller skolorna kommer hjälpa. Dom vet om den, mer en mest troligen. Den finns.
Citera
2014-03-15, 23:51
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Med tanke på att tunneln är i uselt skikt kan jag förstå hemlighetsmakeriet. Risk för ras. Lite besviken ändå. Övik borde rustat upp tunneln för längesen i syfte att locka turister. Finns inte så mycket att se här egentligen.

Gick rykten om tunnlar under Sörliden. Kan det vara en del av tunneln? Känns som en myt. Sörliden blev klar 1975.

Min pappa är rätt säker på tunnelns existens trots att Övik är en liten stad. Han talar om att Sverige genomsyrades av en enorm rädsla för ryssen. Även om Övik är en obetydlig stad kan militären sett ett syfte. Även Hitler planerade att förinta svenskarna.
Citera
2014-03-16, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UsamaBinNorrland
Med tanke på att tunneln är i uselt skikt kan jag förstå hemlighetsmakeriet. Risk för ras. Lite besviken ändå. Övik borde rustat upp tunneln för längesen i syfte att locka turister. Finns inte så mycket att se här egentligen.

Gick rykten om tunnlar under Sörliden. Kan det vara en del av tunneln? Känns som en myt. Sörliden blev klar 1975.

Min pappa är rätt säker på tunnelns existens trots att Övik är en liten stad. Han talar om att Sverige genomsyrades av en enorm rädsla för ryssen. Även om Övik är en obetydlig stad kan militären sett ett syfte. Även Hitler planerade att förinta svenskarna.
Tunnlarna finns, inget snack om det, håller med om att rusta upp dom igen.
Har fått bekräftat från ett antal personer nu som har varit där och krypt.
Citera
2014-03-18, 16:49
Medlem
Finns inget kul i Övik. Mitt råd är att flytta. Det bästa man kan göra helt klart

P
Citera
2014-03-18, 23:19
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriko99
Finns inget kul i Övik. Mitt råd är att flytta. Det bästa man kan göra helt klart

P

En liten fördel är att det ligger nära Umeå. Om nu tågen kunde gå som utlovat. Rätt dyrt att bo i Umeå och svårt att finna boende. 55min på tåget fungerar. Annars tenderar jag att hålla med. Man måste gilla hockey och uteliv (skidor, snowboard, vandring och dylikt). Om man ska få ut något av staden. Älskar snöbrädan. Finns inget att göra resterande året :-( Nu har även vintern varit usel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in