2014-03-11, 09:49
Bannlyst
Undrar igen, vet någon om det finns en enklare väg till tunnlarna en skolorna?
Citera
2014-03-11, 12:15
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Tog kontakt med museumet. Vill veta mer fakta om tunneln. Syftet, när den byggdes, vilka som byggde den och när den togs ur bruk. Dem kände inte till tunnelns existens :-/ Fick veta om en kulvert vid sjukhuset. "Fanns/finns? en kulvert som gick från gamla läkarvillan (numera riven) till sjukhuset och vidare till en administrationsbyggnad".

Ska fortsätta med min efterforskning. Är även intresserad av det historiska.
Citera
2014-03-11, 13:25
Bannlyst
Har lust att gå ut och söka efter ingångar och sådant. Väldigt intressant!
Citera
2014-03-11, 13:36
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johocke
Har lust att gå ut och söka efter ingångar och sådant. Väldigt intressant!

Om tunneln skapades inför rädsla av ryssen (min pappa tror det) kolla runt omkring kyrkans område. De centrala byggnaderna i stan. Utöver polishuset, skolorna, sjukhuset och brandstationen. En viktig plats att samlas om kriget bröt ut kan jag tänka. Attans, jag jobbade i vaktvämsteriet på sjukhuset för flera år sen. Om jag känt till tunneln då hade det varit perfekt att snoka :-/

Ska ut och kolla nu när våren är här. Även ett besök på Åsberget.
Senast redigerad av UsamaBinNorrland 2014-03-11 kl. 13:55.
Citera
2014-03-11, 15:00
Bannlyst
Hade tänkt att kolla runt skolorna, skogarna och vid ställen som verkligen är ovanliga att söka på, för det måste ju finnas!
Citera
2014-03-11, 17:42
Medlem
swimp78s avatar
Låter det verkligen rimligt att lilla Övik skulle ha en kalla kriget-skyddsrumsanläggning i storstadsklass som binder samman stadens alla funktioner? Det låter som en myt.

Däremot finns det enskilda skyddsrum här och var i kommunen. Och vissa kulvertar under sjukhusområdet som ju var rätt stort förr i tiden. T ex går det en stor kulvert mellan sjukhuset och vårdcentralen några hundra meter bort.
Citera
2014-03-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Det är inte helt ovanligt att nödutgången går i samma stötvågstunnel. Kungälvs HC Bofinken har en lång tunnel från huvudingången till "baksidan" på berget med en mindre dörr för nödut. Uppe på hjässan finns kabeltunnel upp - men ingen nödutgång.

Tack för info!
Citera
2014-03-11, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Låter det verkligen rimligt att lilla Övik skulle ha en kalla kriget-skyddsrumsanläggning i storstadsklass som binder samman stadens alla funktioner? Det låter som en myt.

Däremot finns det enskilda skyddsrum här och var i kommunen. Och vissa kulvertar under sjukhusområdet som ju var rätt stort förr i tiden. T ex går det en stor kulvert mellan sjukhuset och vårdcentralen några hundra meter bort.
Rimligt? Vet inte, men väldigt spännande, har fått det "konfirmerat" av en vän.
Citera
2014-03-11, 22:43
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Citat:

Jag håller med om att det låter som en myt. Ska fortsätta gräva. Kontakta lantmäteriet blir nästa steg. Om jag får bevis på tunnelns existens eller om det är en urban legend skriver jag här.
Senast redigerad av UsamaBinNorrland 2014-03-11 kl. 23:09.
Citera
2014-03-12, 00:54
Bannlyst
Plot twist, tänk om den finns men folk förnekar den. Varför förnekar dem den om den skulle finnas ? O:
Citera
2014-03-12, 08:20
Medlem
Citat:

Öh va? Klart de hade en skyddad anläggning. Det var lag*på att varje kommun skulle ha en skyddad anläggning för fortsatt drift av kommunens viktiga funktioner. Sen om anläggningen låg där ni tror är en annan fråga. I söder grävdes en betongbunker ner men de flesta byggde bergrum för detta.
Citera
2014-03-12, 09:55
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Låter det verkligen rimligt att lilla Övik skulle ha en kalla kriget-skyddsrumsanläggning i storstadsklass som binder samman stadens alla funktioner?
Kanske inte. Dock borde väl Övik varit en utav ryssarnas första mål i Sverige vid ett krig. Kanske att det kan motivera byggandet utav en sån anläggning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in