2014-01-16, 23:05
Medlem
Det finns inget annat n medvetandet - there is nothing but consciousness:

https://www.facebook.com/photo.php?v=463874363657511
Citera
2014-01-19, 12:00
Medlem
Ratozs avatar
Nej. Inte 1. Det har av allt att dma ondligt mnga i ondligt mnga kombinationer
Citera
2014-01-19, 13:40
Medlem
the universe grows like a brain: http://www.livescience.com/25027-uni...ike-brain.html
Citera
2014-01-24, 21:18
Bannlyst
Alltet styrs av Gud men ger man sig fan p att alltet har ett medvetande s r det dock mjligt att Gud styr alltet s att du inbillar dig detta. Gud lter mnniskor tro vad de vill.
Citera
2014-01-24, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Brahman inom viss hinduism.

Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Det r vad mitt hjrta talat om fr mig, men intressant att det ocks finns inom hinduismen.
Rsten frn mitt hjrta sa att han r trtt p att bli kallad "braman".
Citera
2014-01-25, 16:26
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Rsten frn mitt hjrta sa att han r trtt p att bli kallad "braman".
"Han"? Brahman r ingen personlighet. Rsten i ditt huvud beror p brist av advekat medicin.
Citera
2014-01-25, 17:14
Medlem
TheaFraggers avatar
Universum kan bara ses ur medvetande. Alltet r en samling lagar. Vrat medvetande r fr begrnsat fr att kunna sga ngot om "alltet" eventuella medvetande.

"Tnk dig att en endaste sekunds "tanke" som far genom detta hypotetiska medvetande tar fyra ljusr." Hur skulle vran intelligens ngonsin kunna sga att vr sprk ens kan innefatta en sdan entitet.
Citera
2014-01-26, 06:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
"Han"? Brahman r ingen personlighet. Rsten i ditt huvud beror p brist av advekat medicin.
Varfr ska jag tvingas ta dina droger bara fr att du inte frstr att jag kan prata med Gud? Och att du inte googlar innan du kommer med dumma pstenden.

Citat:
Brahma (ब्रह्म) (nominative singular), brahman (stem) (neuter[7] gender) means the concept of the transcendent and immanent ultimate reality of the One Godhead or Supreme Cosmic Spirit in Hinduism; the concept is central to Hindu philosophy, especially Vedanta; this is discussed below. Also note that the word Brahman in this sense is exceptionally treated as masculine (see the Merrill-Webster Sanskrit Dictionary). It is called "the Brahman" in English. Brahm is another variant of Brahman.

Brahmā (ब्रह्मा) (nominative singlular), Brahman (ब्रह्मन्) (stem) (masculine gender), means the deity or deva Prajāpati Brahmā. He is one of the members of the Hindu trinity and associated with creation, but does not have a cult in present day India. This is because Brahmā, the creator-god, is long-lived but not eternal i.e. Brahmā gets absorbed back into Purusha at the end of an aeon, and is born again at the beginning of a new kalpa.
Senast redigerad av saggeliten 2014-01-26 kl. 06:53.
Citera
2014-01-26, 07:00
Medlem
Utan att man r medveten s finns inget, allts r medvetande alltet.
Citera
2014-01-26, 07:09
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Tror nog att det handlar om hur man tolkar ord och definierar saker;
Det finns ingenting som pekar p att vi lever i en illusion och framfr allt inte ett "hologram". .

Inser att detta r ett 4 r gammalt inlgg, men ville bara sga att jo, det finns det.
Det r en vldigt accepterad teori inom fysiken idag, simulationsteorin.

Frvrigt r denna debatten precis den samma som gudsdebatten, bara att ordet gud har blivit ersatt med "nt".
Det r omjligt att veta. Bde ja och nej r fel svar.
Faktum r att ven de mest komplexa teorier vi kunnat hitta p som mnniskor enbart r en bild av vran uppfattning av verkligheten, inte den faktiska verkligheten, det vi kan uppfatta med vran vldigt begrnsade biologi.

Vi vet ingenting.
Citera
2014-01-26, 15:06
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Varfr ska jag tvingas ta dina droger bara fr att du inte frstr att jag kan prata med Gud? Och att du inte googlar innan du kommer med dumma pstenden.
Brahma och Brahman r olika saker. Gr om och gr rtt. Min googling r utmrkt. Jag r ocks esoterisk dharmi och har drfr brahman som en del av mitt vardagliga liv.

Men Brahma (utan "n") dremot r precis vad som beskrivs i ditt citat och en personlighet. En del av hiduismens treenighet, trimurti. De andra r Shiva och Vishnu. Brahma r ocks en av de lngst dyrkade gudarna och var huvudgud frr. Nu ersatt av Vishnu. Angkor Wat r tillgnad Brahma. Han vrdas ven i mnga lnder n idag i asien, speciellt sydost, Thailand framfr allt trots att de inte lngre fljer Sanatana Dharma.

Jag var otrevlig mot dig. Det ber jag om urskt fr.
Senast redigerad av Golachab 2014-01-26 kl. 15:42.
Citera
2014-01-26, 16:40
Medlem
goran744s avatar
Medvetandet r alltet, tror jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in