• 5
  • 6
2014-01-26, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Brahma och Brahman r olika saker. Gr om och gr rtt. Min googling r utmrkt. Jag r ocks esoterisk dharmi och har drfr brahman som en del av mitt vardagliga liv.

Men Brahma (utan "n") dremot r precis vad som beskrivs i ditt citat och en personlighet. En del av hiduismens treenighet, trimurti. De andra r Shiva och Vishnu. Brahma r ocks en av de lngst dyrkade gudarna och var huvudgud frr. Nu ersatt av Vishnu. Angkor Wat r tillgnad Brahma. Han vrdas ven i mnga lnder n idag i asien, speciellt sydost, Thailand framfr allt trots att de inte lngre fljer Sanatana Dharma.

Jag var otrevlig mot dig. Det ber jag om urskt fr.
Lugnt. Antar att du r buddhist?
Verkar inte vara s enkelt annars (se citat nedan) men min pong var iaf att jag ser "the creator" och "eternal perfect being" som detsamma som fadern('s ande) och "atman" som min ande.

Citat:
While Brahmā in Buddhist scripture refers to the non-eternal demigod, Brahma or Brahman is believed by scholars to refer to the eternal perfect being, and the highest stage any person can achieve is labelled as Brahma.
[...]It is said that the cultivation of compassion in its purest form is "called the divine life in this world (Brahman item viharam idhmahu)."[25] In this context Brahma is interpreted to mean divine.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brahman

Till topic igen d. Att se alltet som ett medvetande har jag faktiskt gjort men det drjde inte lnge innan jag hamnade p psyket.
Senast redigerad av saggeliten 2014-01-26 kl. 20:04.
Citera
2014-01-26, 20:27
Bannlyst
Det man kan kalla gud har alla vra medvetanden. Vi r i slutndan ett medvetande, Vi r guds eget medvetande och han har skapat oss fr att ha sllskap typ. det frstr man ltt om man uppnr extra knslig perceptionsfrmga och ker in i andras medvetande och ser saker ifrn deras gon. D frstr man att vi r ett och samma medvetande.
Citera
2014-01-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetandet
Det man kan kalla gud har alla vra medvetanden. Vi r i slutndan ett medvetande, Vi r guds eget medvetande och han har skapat oss fr att ha sllskap typ. det frstr man ltt om man uppnr extra knslig perceptionsfrmga och ker in i andras medvetande och ser saker ifrn deras gon. D frstr man att vi r ett och samma medvetande.

Har du gjort detta allts? Lr mig xD
Citera
2014-01-27, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av luftikorgen

Gr. Det r typ s jag kan frklara det..
Citera
2014-01-27, 16:49
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luftikorgen

Det du kan gra r att sluta leta svar utanfr dig sjlv. Lr dig istllet allt om dig. Vem r du bakom dina knslor och tankar? Bli medveten hur du handlar och agerar i olika mten och situationer. Faktum r att ju mer du frstr dig sjlv, ju mer frstr du alla andra.
Som jag ser det r vi egentligen bara olika versioner av varandra :-).
Citera
2014-01-27, 17:53
Medlem
Alltet har ett medvetande. Alltet r det enda som kan uppfatta ngot objektivt. Om ngonting sker p jorden utan att ett medvetande finns dr fr att varsebli skeendet s registrerar likvl Alltet detta. Alltet finns fr att fylla igen de sprickor som finns i den grund varp mnniskornas sammantagna representation av vrlden vilar. Utan Alltet skulle mnniskornas rdsla infr Intet vara flerfalt strre. De skulle upphra att lagra och bearbeta den kunskap som de tillskansar sig genom studier och underskningar. Episteme och doxa skulle flytta samman och sammansttningen av mnniskorna - det som vi tack vare vr visshet om Alltets existens kan kalla fr mnskligheten - skulle brista och terst skulle blott ett myller av rster motsgande varandra.
Citera
2014-01-28, 22:55
Medlem
The substance of the universe is consciousness:

http://www.youtube.com/watch?v=y9bVd...layer_embedded
Citera
2014-01-29, 07:06
Medlem
Nihilisten1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roxs
Tju bror, vad hnder? Inget ok fortstt ls d

N, ass enligt mig s finns det nt som har skapat alltet, jag vet inte vad det r, nt r vldigt avancerad, nt finns i allt, nt har har sett till att allting finns ( som finns i vr universum osv )
Nt r meningen, nt har skapat allt.

Min frga r:
Vet ''nt'' vad den har gjort/hller p att gra/kommer att gra?

'' Vldigt svrt att skriva, kan inte hitta ett passande ord fr ''nt'' ''

Jag tror all energi har en form av medvetande. Inte exakt som ett mnskligt medvetande med vra perceptioner och liknanade mnskliga attributer, men en form av medvetande som har fraktala likheter med vrat medvetande. Jag tror att universum har tv aspekter: fysisk och psykisk, som r en och samma substans i grunden - allts monism. Man kan gra analogin att dessa tv aspekter r tv sidor av samma mynt.

Det fysiska r materian det konkreta, manifestationen av medvetande, eller som det kallas i fysiken "energi i vila". Det psykiska (energi) skapar frndingar av materian. Det psykiska/medvetandet/energin skapar materian och materian skapar medvetande - ett evigt kretslopp. Vrat mnskliga medvetande r energi som skapas av materian i vran kropp.

Medvetandet har fri vilja inom dess grnser. Grnserna utgrs av materian. Materian fungerar som medium t medvetandet och medvetandet fungerar som medium t materian. D kan man frga sig vad kom frst medvetandet eller materian? Denna frga tror jag r felaktig d bda som i grunden r samma alltid borde har funnits. Hur man n tnker s mste det logiskt alltid har funnits ngot. Fr om ngot skapas s mste det skapas av ngot. Ngot mste alltid har funnit och detta ngot r ngot som inom fysiken kallas energi.

Tycker inte man ska ska en teleologisk frklaring. Brjan och slut r mnskliga konstruktioner. Eftersom universum inte har skapats s kommer det inte sluta existera heller. Energi kan inte skapas eller frintas och universum utgrs av energi. Allts r det en logisk ndvndighet att det inte finns en brjan eller slut p existensen av universum.

Vi mnniskor har brjan och slut. Nr vi dr s omvandlas energin till ngot annat i det eviga kretsloppet och i det stora hela r alla vra beslut meningslsa d allt r meningslst. Vi r en del i en evig fraktal. Drfr r det lnlst att leta efter externa objektiva meningar d det inte finns ngra. Vi kan i vra medvetanden skapa subjektiva meningar eller syften eller vad man nu ska kalla det inom vra grnser fr vr existens. Dock r dessa meningar pseudosyften d det ur ett strre perspektiv r meningslsa syften som inte spelar ngon roll i det stora hela.
Citera
2014-01-29, 07:21
Medlem
Nihilisten1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
the universe grows like a brain: http://www.livescience.com/25027-uni...ike-brain.html

The Universe is a mind!

The brain grows like the Universe, vore en mer lmplig beskrivning.
Citera
2014-01-29, 11:02
Medlem
Bigzys avatar
Det r klart!
Du r vl allt du vet, du skapar vl din resa i denna kroppen
"Alltet" r allts lika stort som du sjlv upplever det.
Citera
2018-07-12, 01:17
Medlem
Skogismyras avatar
Alltet r medvetande.

https://youtu.be/eOUWgtbIhgE
Senast redigerad av Skogismyra 2018-07-12 kl. 01:36.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in