• 5
  • 6
2014-01-26, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Brahma och Brahman är olika saker. Gör om och gör rätt. Min googling är utmärkt. Jag är också esoterisk dharmi och har därför brahman som en del av mitt vardagliga liv.

Men Brahma (utan "n") däremot är precis vad som beskrivs i ditt citat och en personlighet. En del av hiduismens treenighet, trimurti. De andra är Shiva och Vishnu. Brahma är också en av de längst dyrkade gudarna och var huvudgud förr. Nu ersatt av Vishnu. Angkor Wat är tillägnad Brahma. Han vördas även i många länder än idag i asien, speciellt sydost, Thailand framför allt trots att de inte längre följer Sanatana Dharma.

Jag var otrevlig mot dig. Det ber jag om ursäkt för.
Lugnt. Antar att du är buddhist?
Verkar inte vara så enkelt annars (se citat nedan) men min poäng var iaf att jag ser "the creator" och "eternal perfect being" som detsamma som fadern('s ande) och "atman" som min ande.

Citat:
While Brahmā in Buddhist scripture refers to the non-eternal demigod, Brahma or Brahman is believed by scholars to refer to the eternal perfect being, and the highest stage any person can achieve is labelled as Brahma.
[...]It is said that the cultivation of compassion in its purest form is "called the divine life in this world (Brahman item viharam idhmahu)."[25] In this context Brahma is interpreted to mean divine.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brahman

Till topic igen då. Att se alltet som ett medvetande har jag faktiskt gjort men det dröjde inte länge innan jag hamnade på psyket.
Senast redigerad av saggeliten 2014-01-26 kl. 20:04.
Citera
2014-01-26, 20:27
Bannlyst
Det man kan kalla gud har alla våra medvetanden. Vi är i slutändan ett medvetande, Vi är guds eget medvetande och han har skapat oss för att ha sällskap typ. det förstår man lätt om man uppnår extra känslig perceptionsförmåga och åker in i andras medvetande och ser saker ifrån deras ögon. Då förstår man att vi är ett och samma medvetande.
Citera
2014-01-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetandet
Det man kan kalla gud har alla våra medvetanden. Vi är i slutändan ett medvetande, Vi är guds eget medvetande och han har skapat oss för att ha sällskap typ. det förstår man lätt om man uppnår extra känslig perceptionsförmåga och åker in i andras medvetande och ser saker ifrån deras ögon. Då förstår man att vi är ett och samma medvetande.

Har du gjort detta alltså? Lär mig xD
Citera
2014-01-27, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av luftikorgen

Gör. Det är typ så jag kan förklara det..
Citera
2014-01-27, 16:49
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luftikorgen

Det du kan göra är att sluta leta svar utanför dig själv. Lär dig istället allt om dig. Vem är du bakom dina känslor och tankar? Bli medveten hur du handlar och agerar i olika möten och situationer. Faktum är att ju mer du förstår dig själv, ju mer förstår du alla andra.
Som jag ser det är vi egentligen bara olika versioner av varandra :-).
Citera
2014-01-27, 17:53
Medlem
Alltet har ett medvetande. Alltet är det enda som kan uppfatta något objektivt. Om någonting sker på jorden utan att ett medvetande finns där för att varsebli skeendet så registrerar likväl Alltet detta. Alltet finns för att fylla igen de sprickor som finns i den grund varpå människornas sammantagna representation av världen vilar. Utan Alltet skulle människornas rädsla inför Intet vara flerfalt större. De skulle upphöra att lagra och bearbeta den kunskap som de tillskansar sig genom studier och undersökningar. Episteme och doxa skulle flytta samman och sammansättningen av människorna - det som vi tack vare vår visshet om Alltets existens kan kalla för mänskligheten - skulle brista och återstå skulle blott ett myller av röster motsägande varandra.
Citera
2014-01-28, 22:55
Medlem
The substance of the universe is consciousness:

http://www.youtube.com/watch?v=y9bVd...layer_embedded
Citera
2014-01-29, 07:06
Medlem
Nihilisten1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roxs
Tju bror, vad händer? Inget ok fortsätt läs då

Nä, asså enligt mig så finns det nåt som har skapat alltet, jag vet inte vad det är, nåt är väldigt avancerad, nåt finns i allt, nåt har har sett till att allting finns ( som finns i vår universum osv )
Nåt är meningen, nåt har skapat allt.

Min fråga är:
Vet ''nåt'' vad den har gjort/håller på att göra/kommer att göra?

'' Våldigt svårt att skriva, kan inte hitta ett passande ord för ''nåt'' ''

Jag tror all energi har en form av medvetande. Inte exakt som ett mänskligt medvetande med våra perceptioner och liknanade mänskliga attributer, men en form av medvetande som har fraktala likheter med vårat medvetande. Jag tror att universum har två aspekter: fysisk och psykisk, som är en och samma substans i grunden - alltså monism. Man kan göra analogin att dessa två aspekter är två sidor av samma mynt.

Det fysiska är materian det konkreta, manifestationen av medvetande, eller som det kallas i fysiken "energi i vila". Det psykiska (energi) skapar förändingar av materian. Det psykiska/medvetandet/energin skapar materian och materian skapar medvetande - ett evigt kretslopp. Vårat mänskliga medvetande är energi som skapas av materian i våran kropp.

Medvetandet har fri vilja inom dess gränser. Gränserna utgörs av materian. Materian fungerar som medium åt medvetandet och medvetandet fungerar som medium åt materian. Då kan man fråga sig vad kom först medvetandet eller materian? Denna fråga tror jag är felaktig då båda som i grunden är samma alltid borde har funnits. Hur man än tänker så måste det logiskt alltid har funnits något. För om något skapas så måste det skapas av något. Något måste alltid har funnit och detta något är något som inom fysiken kallas energi.

Tycker inte man ska söka en teleologisk förklaring. Början och slut är mänskliga konstruktioner. Eftersom universum inte har skapats så kommer det inte sluta existera heller. Energi kan inte skapas eller förintas och universum utgörs av energi. Alltså är det en logisk nödvändighet att det inte finns en början eller slut på existensen av universum.

Vi människor har början och slut. När vi dör så omvandlas energin till något annat i det eviga kretsloppet och i det stora hela är alla våra beslut meningslösa då allt är meningslöst. Vi är en del i en evig fraktal. Därför är det lönlöst att leta efter externa objektiva meningar då det inte finns några. Vi kan i våra medvetanden skapa subjektiva meningar eller syften eller vad man nu ska kalla det inom våra gränser för vår existens. Dock är dessa meningar pseudosyften då det ur ett större perspektiv är meningslösa syften som inte spelar någon roll i det stora hela.
Citera
2014-01-29, 07:21
Medlem
Nihilisten1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
the universe grows like a brain: http://www.livescience.com/25027-uni...ike-brain.html

The Universe is a mind!

The brain grows like the Universe, vore en mer lämplig beskrivning.
Citera
2014-01-29, 11:02
Medlem
Bigzys avatar
Det är klart!
Du är väl allt du vet, du skapar väl din resa i denna kroppen
"Alltet" är alltså lika stort som du själv upplever det.
Citera
2018-07-12, 01:17
Medlem
Skogismyras avatar
Alltet är medvetande.

https://youtu.be/eOUWgtbIhgE
Senast redigerad av Skogismyra 2018-07-12 kl. 01:36.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in