Citat:
Ursprungligen postat av
roxs
Tju bror, vad hnder? Inget ok fortstt ls d
N, ass enligt mig s finns det
nt som har skapat alltet, jag vet inte vad det r,
nt r vldigt avancerad,
nt finns i allt,
nt har har sett till att allting finns ( som finns i vr universum osv )
Nt r meningen,
nt har skapat allt.
Min frga r:
Vet
''nt'' vad den har gjort/hller p att gra/kommer att gra?
'' Vldigt svrt att skriva, kan inte hitta ett passande ord fr ''nt'' ''
Jag tror all energi har en form av medvetande. Inte exakt som ett mnskligt medvetande med vra perceptioner och liknanade mnskliga attributer, men en form av medvetande som har fraktala likheter med vrat medvetande. Jag tror att universum har tv aspekter: fysisk och psykisk, som r en och samma substans i grunden - allts monism. Man kan gra analogin att dessa tv aspekter r tv sidor av samma mynt.
Det fysiska r materian det konkreta, manifestationen av medvetande, eller som det kallas i fysiken "energi i vila". Det psykiska (energi) skapar frndingar av materian. Det psykiska/medvetandet/energin skapar materian och materian skapar medvetande - ett evigt kretslopp. Vrat mnskliga medvetande r energi som skapas av materian i vran kropp.
Medvetandet har fri vilja inom dess grnser. Grnserna utgrs av materian. Materian fungerar som medium t medvetandet och medvetandet fungerar som medium t materian. D kan man frga sig vad kom frst medvetandet eller materian? Denna frga tror jag r felaktig d bda som i grunden r samma alltid borde har funnits. Hur man n tnker s mste det logiskt alltid har funnits ngot. Fr om ngot skapas s mste det skapas av ngot. Ngot mste alltid har funnit och detta ngot r ngot som inom fysiken kallas energi.
Tycker inte man ska ska en teleologisk frklaring. Brjan och slut r mnskliga konstruktioner. Eftersom universum inte har skapats s kommer det inte sluta existera heller. Energi kan inte skapas eller frintas och universum utgrs av energi. Allts r det en logisk ndvndighet att det inte finns en brjan eller slut p existensen av universum.
Vi mnniskor har brjan och slut. Nr vi dr s omvandlas energin till ngot annat i det eviga kretsloppet och i det stora hela r alla vra beslut meningslsa d allt r meningslst. Vi r en del i en evig fraktal. Drfr r det lnlst att leta efter externa objektiva meningar d det inte finns ngra. Vi kan i vra medvetanden skapa subjektiva meningar eller syften eller vad man nu ska kalla det inom vra grnser fr vr existens. Dock r dessa meningar pseudosyften d det ur ett strre perspektiv r meningslsa syften som inte spelar ngon roll i det stora hela.