2010-11-17, 00:01
Medlem
Jimbos avatar
Betett:
Du utgår ifrån att matematik, fysik och logik har ett värde även i det stora som vi ännu inte vet något om.

Det finns något i detta ställningstagande som
Du kanske bör fundera kring.
Citera
2010-11-17, 00:03
Medlem
Jimbos avatar
Cetero:
Du utgår ifrån att matematik, fysik och logik har ett värde även i det stora som vi ännu inte vet något om.

Citera
2010-11-17, 00:03
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Cetero:

Jag utgår ifrån att ingenting har mening eller värde, så nej.
Citera
2010-11-17, 00:11
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Jag utgår ifrån att ingenting har mening eller värde, så nej.
Ok. Fick för mig att du tyckte det var viktigt att framhålla vetenskapens landvinningar kring det här.. att det hade något värde i diskussionen. Sorry. Missförstod.
Citera
2010-11-17, 00:16
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Ok. Fick för mig att du tyckte det var viktigt att framhålla vetenskapens landvinningar kring det här.. att det hade något värde i diskussionen. Sorry. Missförstod.

Värde rent diskussionsmässigt har det ju, men jag tror inte på existentiellt värde och dylikt.

Det som är rationellt och logiskt är det jag vill få fram, och det kan ändras när som helst, vilket jag är öppen för. Men tills det gör det så tänker jag inte postulera.
Citera
2010-11-17, 04:26
Medlem
Citat:
Du har inte tänkt i de banorna att det kanske är du som inte förstår frågan? Eller att du kanske rentutav inte förstår förståelsen hos de som är bildade inom ämnet?
Jag sa inte upplevelser, jag sa medvetande men även beteende kan man ju förändra. För just medvetandet kan man förändra, sen om man inte kan sätta sig in i tänket så förstår jag att det krockar lite.

Och nej, man kan ändra självmedvetandet något rejält, både till det (klassiskt klassade) sämre och bättre. Man kan stimulera sinnesintrycken på flera olika sätt, heard of LSD t.ex.? Det enda drogen gör är att lätta på spärrarna för sinnesintryck, där har vi rent objektivt ett sätt att påverka medvetandet. Vi vet vad den kemiska sammansättningen för LSD är och hur den fungerar och vi vet även hur den påverkar medvetandet.

Aha, så du gillar auktoritetsargument då det handlar om logik?

Jag får upprepa mej, du har inte kommit med något öht som tyder på att man vet vad självmedvetandet är, det enda du har gjort är att du har plockat fram en massa saker som påverkar vårat beteende och uppleverlser och dylik, vilket bara är en massa irrelevanta saker.

Citat:
Jag sa inte upplevelser,

Okej, vad är detta då?

Citat:
Man kan även stimulera en hjärna med elektromagnetism och få testpersonerna att "känna" och se något som många kallar för "gud" eller andar, de kan även se former och skepnader i övre synfältet när de blundar.

Är inte det upplevelser? Som du gör någon form av lustig koppling till självmedvetandet?

Citat:
Ursprungligen postat av oobAwake
Det går säkert förklara väldigt många, men dom som inte går att förklara då? Kvinnan som var 100% hjärndöd i en halvtimme men som ändå beskåda sin operation, flytandes ovanför operationsbordet?

Ja NDU är sannerligen ett mysterium, även om lite lösa berättelser här och där aldrig kommer bevisa något, inväntar med spänning på Sam Parnias resultat även om jag ser den forskningen som aningen oseriös också.

Citat:
Scientific evidence for a connection between mind and matter
http://video.stumbleupon.com/#p=muril16kwv

Kan du kolla den innan du svarar igen?

Har sett den videon förut, problemet är att han inte är vidare källkritisk. Exempelvis exprimentet med vattenkristallerna, som borde vara väldigt lätt å upprepa, har man aldrig lyckats upprepa.

Jag har också hört att han valde ut de fotografier som stämde överens med forskningens syfte, har dock inte det bekräftat. Men forskningen lär inte ha varit vidare seriös.
Senast redigerad av HenrikE 2010-11-17 kl. 05:01.
Citera
2010-11-17, 07:59
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Värde rent diskussionsmässigt har det ju, men jag tror inte på existentiellt värde och dylikt.

Det som är rationellt och logiskt är det jag vill få fram, och det kan ändras när som helst, vilket jag är öppen för. Men tills det gör det så tänker jag inte postulera.

Att du inte tror på existensiellt värde är ju bara bull!
Varför sitter du isåfall på ett forum och debatterar?
Citera
2010-11-18, 01:06
Medlem
PabloPs avatar
Har alltet ett medvetande? Frågan är enkel men något felformulerad. Det är ganska lätt att ana ditt parallelltänkande på en människas medvetande. Då i form av en dagsmedvetenhet som är av ytlig karaktär. Vi är vid normalt vaket sinnestillstånd endast medvetna om den materiella tillvaron. Denna är den grövsta och byggs upp av betydligt subtilare fält och bakomvarande sinnestillstånd.

För egentligen är grunden för universella rummet i expansion medvetenhet. Denna medvetenhet är inte knuten till någon organism likt en enskild kreatör utan fungerar som basen för naturens egen kreativitet. Så vad som bygger upp allting runt omkring oss inklusive vårt dagsmedvetna tillstånd är en allomfattande medvetenhet. Kunskapen om denna går långt tillbaka i tiden och kan läsas i bla. Upanishaderna.

Det är inte slutgiltigt bevisat att vi har att göra med ett universellt hologram. Men mycket pekar i den riktningen och inte minst då naturens fraktala uppbyggnad. För att ej glömma vårt eget minne med lagring vilken påminner om holografi. Även en del forskare börjar få upp ögonen för vår gränslösa natur.

http://www.youtube.com/watch?v=_sR0cO3wkmE

http://paranormal.se/mirror/sokaren/...e/INDEX61.HTML
Citera
2014-01-16, 00:19
Medlem
medvetadet har med hur vi uppfattar tiden . Något vi inte tycker har ett medvetande kanske har det. vi tittar på en sten tycker att det inte kan tänka men tänk om sten uppfattar 1000 år som en sekund.
hur skulle en annan livsform tänka om oss om 100 år var som en sekund för oss. de skulle se oss som växter som stod still.
Citera
2014-01-16, 05:23
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roxs
Tju bror, vad händer? Inget ok fortsätt läs då

Nä, asså enligt mig så finns det nåt som har skapat alltet, jag vet inte vad det är, nåt är väldigt avancerad, nåt finns i allt, nåt har har sett till att allting finns ( som finns i vår universum osv )
Nåt är meningen, nåt har skapat allt.

Min fråga är:
Vet ''nåt'' vad den har gjort/håller på att göra/kommer att göra?

'' Våldigt svårt att skriva, kan inte hitta ett passande ord för ''nåt'' ''

Alltet har inte ett medvetande, det Är medvetande.
Citera
2014-01-16, 09:14
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Alltet har inte ett medvetande, det Är medvetande.
Brahman inom viss hinduism.
Citera
2014-01-16, 17:03
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Brahman inom viss hinduism.

Det är vad mitt hjärta talat om för mig, men intressant att det också finns inom hinduismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in