Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Du har inte tänkt i de banorna att det kanske är du som inte förstår frågan? Eller att du kanske rentutav inte förstår förståelsen hos de som är bildade inom ämnet?
Jag sa inte upplevelser, jag sa medvetande men även beteende kan man ju förändra. För just medvetandet kan man förändra, sen om man inte kan sätta sig in i tänket så förstår jag att det krockar lite.
Och nej, man kan ändra självmedvetandet något rejält, både till det (klassiskt klassade) sämre och bättre. Man kan stimulera sinnesintrycken på flera olika sätt, heard of LSD t.ex.? Det enda drogen gör är att lätta på spärrarna för sinnesintryck, där har vi rent objektivt ett sätt att påverka medvetandet. Vi vet vad den kemiska sammansättningen för LSD är och hur den fungerar och vi vet även hur den påverkar medvetandet.
Aha, så du gillar auktoritetsargument då det handlar om logik?
Jag får upprepa mej, du har inte kommit med något öht som tyder på att man vet vad självmedvetandet är, det enda du har gjort är att du har plockat fram en massa saker som påverkar vårat beteende och uppleverlser och dylik, vilket bara är en massa irrelevanta saker.
Citat:
Jag sa inte upplevelser,
Okej, vad är detta då?
Citat:
Man kan även stimulera en hjärna med elektromagnetism och få testpersonerna att "känna" och se något som många kallar för "gud" eller andar, de kan även se former och skepnader i övre synfältet när de blundar.
Är inte det upplevelser? Som du gör någon form av lustig koppling till självmedvetandet?
Citat:
Ursprungligen postat av oobAwake
Det går säkert förklara väldigt många, men dom som inte går att förklara då? Kvinnan som var 100% hjärndöd i en halvtimme men som ändå beskåda sin operation, flytandes ovanför operationsbordet?
Ja NDU är sannerligen ett mysterium, även om lite lösa berättelser här och där aldrig kommer bevisa något, inväntar med spänning på Sam Parnias resultat även om jag ser den forskningen som aningen oseriös också.
Citat:
Scientific evidence for a connection between mind and matter
http://video.stumbleupon.com/#p=muril16kwv
Kan du kolla den innan du svarar igen?
Har sett den videon förut, problemet är att han inte är vidare källkritisk. Exempelvis exprimentet med vattenkristallerna, som borde vara väldigt lätt å upprepa, har man aldrig lyckats upprepa.
Jag har också hört att han valde ut de fotografier som stämde överens med forskningens syfte, har dock inte det bekräftat. Men forskningen lär inte ha varit vidare seriös.