2005-05-23, 22:24
Medlem
Draugs Hargs avatar
Solipsism och död

Har funderat lite kring solipsismen och hur den håller sig till döden. Eftersom allting är skapat av dig själv i din fantasi så borde väll även döden vara så? Är man solipsist och drar ut t.ex i krig så borde man väll egentligen inte ha någon fruktan för döden då allting är fiktivt förutom du själv. Det verkar ju lite småfarligt att knalla omkring och tro att man är odödlig. Man borde ju inte kunna utveckla ett sådan sinnestillstånd att man tar fysisk skada av det som sker i fantasin. Man ska aldrig säga aldrig iofs.

Tack.
Citera
2005-05-23, 22:26
Medlem
Makehastes avatar
http://hmcs.scu.edu.au/crisis/2002/SOLIPSISM_vs_NIHILISM.jpg

Säger mer än man kan tro.
Citera
2005-05-24, 20:05
Medlem
Draugs Hargs avatar
Hehe, den var rätt rolig :P Hm, är det verkligen ingen som har koll på solipsism? Har googlat lite och hittat en massa matnyttigt, men inget som behandlar just detta ämne, tyvärr
Citera
2005-05-24, 20:10
Bannlyst
När en solipsist dör försvinner världen.. rimligen!
Citera
2005-05-24, 20:30
Medlem
Draugs Hargs avatar
Jo, så borde det ju vara. Men eftersom allt utspelar sig i sin egen fantasi bör man ju inte kunna bli dödad/skadad.

Lite off, men Matrix-trilogin måste varit rätt inspirerad av solipsismen. Tänk om vi lever i skepp, och är "uppkopplade" nu.. Hemska tanke!
Citera
2005-05-24, 21:03
Medlem
Draugs Hargs avatar
Ja, det tror jag också. Det är faktiskt en rätt intressant filosofi som faktiskt kan stämma, så vida ingen kläcker ett riktigt bra motargument
Citera
2005-05-24, 21:05
Medlem
Makehastes avatar
Eller tänk om verkligheten egentligen är en dator! Eller, eller... ett SMS! Ja, möjligheterna att finurla är minst sagt oändliga.
Citera
2005-05-24, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draugs Harg
Ja, det tror jag också. Det är faktiskt en rätt intressant filosofi som faktiskt kan stämma, så vida ingen kläcker ett riktigt bra motargument

"Nån annan" KAN inte kläcka ett bra motargument! "Nån annan" är ju en del av solipsistens fantasi!
Citera
2005-05-24, 22:23
Medlem
Draugs Hargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Eller tänk om verkligheten egentligen är en dator! Eller, eller... ett SMS! Ja, möjligheterna att finurla är minst sagt oändliga.

Det är nu vi lägger ner diskussionen innan vi blir riktigt konstiga Tekniskt sett kan vi vara i helvetet nu, vi är redan döda

Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
"Nån annan" KAN inte kläcka ett bra motargument! "Nån annan" är ju en del av solipsistens fantasi!

Hur kan du då motargumentera mig, du är ju bara min fantasi!
Citera
2005-05-25, 03:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draugs Harg
Det är nu vi lägger ner diskussionen innan vi blir riktigt konstiga Tekniskt sett kan vi vara i helvetet nu, vi är redan döda

Hur kan du då motargumentera mig, du är ju bara min fantasi!

Det gör jag inte. Det är DU som argumenterar mot DIG! JAG finns inte!

Tänk att det skulle krävas dig själv för att komma till insikt om det!
Citera
2005-05-25, 03:49
Medlem
gakushis avatar
Vill ni ha en fika grabbar? Jag bjuder (öh... eller jag snor nån annans fika i värsta fall). Jag tror inte vi finns egentligen, inte ens projektionen eller fantasin.
Citera
2005-05-25, 04:01
Bannlyst
Solipsistföreningens möte misslyckat. Ingen kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in