2013-11-21, 18:36
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akabelieve
Jag sitter här och skriver till dig, och du har uppenbarligen inte fantiserat detta inlägg, då jag garanterar dig att jag skrev detta. Svårare än så är det väl inte?

Varken han, jag eller något annat existerar, allt är en illusion. Det du har svarat på är ett påhitt ur ditt undermedvetna.
Citera
2013-11-21, 18:40
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Jag sitter här och skriver till dig, och du har uppenbarligen inte fantiserat detta inlägg, då jag garanterar dig att jag skrev detta. Svårare än så är det väl inte?
Riktigt så enkelt är det inte. Du skulle mycket väl kunna vara en artificiell intelligent chattrobot.
Citera
2013-11-21, 18:41
Medlem
DawnedXs avatar
Citat:

Men HUR kan jag veta det till 100%?
Citera
2013-11-21, 18:43
Medlem
GudsSons avatar
Hej

Den ontologin / metafysiska frågan kallas Solipsism och går ej att med vanlig empiri, logik, epistemologi eller annan metodik att vederlägga. Det kanske är så att det som upplever sig som att vara du, är det enda som existerar och att allt annat (som du tror är utanför dig) enbart är en del av en stor dröm som inte går att vakna ur, då det ej finns något att vakna till.

Här kan du läsa mer om Solipsismen:

Wikipedia: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Solipsism

Hans Tekes artikel (mycket bra): http://www.salomonochlydia.se/userfiles/file/Solipsism.pdf

Stanford: http://mobile.dudamobile.com/site/iep_utm?url=http%3A%2F%2Fwww.iep.utm.edu%2Fsolipsi s%2F&dm_redirected=true#2753

Filosofisk Rummet: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/85260?programid=793

Flashback: https://www.flashback.org/t135751

Cognito: http://www.cognito.se/forum.asp?alt=read&ForumMessage_Id=183129

Motsatsen kallas anti-Solipsism och går ut på att det inte går att bevisa att det finns något själv, utan det enda som existerar är allt runt omkring. Vidare finns den som försanthålls av de flesta, icke-solipsismen, även kallad TOV, Teorin om en yttre verklighet, som helt enkelt går ut på att det finns en yttre, objektiv verklighet i den stil som vi verkar tro by default.
Citera
2013-11-21, 18:43
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Varken han, jag eller något annat existerar, allt är en illusion. Det du har svarat på är ett påhitt ur ditt undermedvetna.
Vad är det som säger att en illusion inte kan existera? Vems undermedvetna är det som skapar allting, ditt eller mitt?
Citera
2013-11-21, 19:13
Medlem
Jag skulle vilja rekommendera filmen "The Truman Show", om du inte redan har sett den. Gör det nu. På en gång, och återkom efter.
Citera
2013-11-29, 11:33
Bannlyst
Om allt är en Illusion, vad finns ? Vad spelar roll och har betydelse ?

Som Topic lyder , vad är verklighet om allt är en Illusion ? För att det ska va en Illusion måste väl allt uppstå från en viss verklighet ? Och till vilken andledning skulle en Illusion finnas ? Vad är syftet ? Om jag skulle börja slå ner folk på stan och skita folk känslor , skulle det inte ha någon påverkan alls ? I med att det bara är en Illusion ? Och varför bry sig om att äta nyttigt ? Man kan lika väl äta fett och flörtigt , kroppen kommer inte påverkas då kroppen inte finns i så fall ?

Vissa säger det är Vetenskapligt bevisat , men hallo i så fall är ju Vetenskapen ochså en Illusion så så då finns det inga klar bevis för detta ? I med att de bevis Vetenskapen har är inte riktiga . Så i princip borde vi aldrig få reda på om allt är en Illusion eller inte ? Vi borde inte kunna få derda på det om allt verkligen är en Illusion .
Citera
2013-11-29, 11:58
Medlem
sqtps avatar
Då måste du ju ha en tro som backar upp idén om att livet endast är en illusion. Livet är betydelsefullt inom alla religioner på både bra och dåliga sätt.

Att livet ENDAST är en illusion utan någon betydelse skulle jag aldrig säga. Du har väl ingen dödslängtan eller svårt att finna värde i någonting runt om kring dig?
Citera
2013-11-29, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sqtp
Då måste du ju ha en tro som backar upp idén om att livet endast är en illusion. Livet är betydelsefullt inom alla religioner på både bra och dåliga sätt.

Att livet ENDAST är en illusion utan någon betydelse skulle jag aldrig säga. Du har väl ingen dödslängtan eller svårt att finna värde i någonting runt om kring dig?

Är bara lite Förvirrad , hade ju vart ganska surt om allt va en Illusion . Då kan ju det jag byggt upp mitt liv på sakna betydelse . Varför ska jag äta Nyttigt ? Varför träna ? Är förvirrad som sagt .
Citera
2013-11-29, 12:13
Medlem
ceterus avatar
Order illusion och allt det innebär i sig är bara ett är en konstruktion av mänskligheten och således inte adekvat för att beskriva vad "detta" nu i sin helhet skulle vara. Eller så ser väl jag på saken.

Man säger väl illusion eftersom man menar på att våra liv är illusioner, vi tror att "this is it", allt vi kan se och ta på, när vi i själva verket är mycket större än de tredimensionella kroppsliga fokuspunkterna som vi människor är.

Bara för att allt är en illusion så betyder det inte att det inte finns Vi lever i en mycket verklig värld, en sorts konsensusverklighet. Detta är alltså summan, en iteration av helheten som egentligen har möjligheten att vara någonting helt annat (eller kanske inte alls: kanske är detta det absolut enda sättet det hade kunnat vara, men då är allting deterministiskt förutbestämt och således ännu mer "meningslöst" eller tvärtom ännu mer meningsfullt ). Varför det är så här vågar jag inte riktigt diktera med ett svar, men det är kanske värt att tänka på vad nästan samtliga religioner och spirituella utövare har försökt berätta under flera tusen år tillsammans med filosofer och vetenskapsmän.
Senast redigerad av ceteru 2013-11-29 kl. 12:17. Anledning: Förtydligande.
Citera
2013-11-29, 12:27
Medlem
Samams avatar
Man kan också säga så att det inte spelar någon som helst roll vad du gör, du kommer ändå att dö. Du skulle kunna springa runt naken och begå massmord om du ville, det spelar ingen roll eftersom du kommer att dö, men varför ska du då göra det? Det spelar ju ingen roll eftersom du kommer att dö, vilket gör det meningslöst. När du dör kommer din värld att förintas. Alla du känner kommer att försvinna eftersom de är en del av din värld som du har byggt upp av dina sinnen och intryck. Det är ganska meningslöst. Deras värld må fortsätta, men inte din, allt är borta. Ex. om du tar självmord behöver du inte bry dig om några konsekvenser efter att du har dött(ex. en sörjande mor), eftersom din värld har upphört.
Alla aktiviteter du gör är för att blockera ut tanken på att du kommer att dö och inga av dessa kommer att spela någon roll när världen är förintad. Sisyfos, 2:17
Man kan vara hur pessimistisk som helst om man tänker så.
Citera
2013-11-29, 14:00
Medlem
Kickexs avatar
Varför vi ska äta nyttigt och inte slå på varje människa vi ser? Eftersom även om allt är en "illusion" så finns det konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in