2010-12-19, 23:49
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Och varför orkar du då bry dig om att skriva här?

Med samma logik finns inget skäl att beakta detta inlägg heller.
Men allt pekar ju på att jag inte är ensam, och alla möjliga saker inträffar ju när jag företar mig något. Att bara falla i dvala skulle göra livet bra tråkigt, och misstanken att jag kanske trots allt inte var ensam skulle hela tiden gnaga därinne.
Om inläget inte beaktades på samma sätt som alla andra inlägg, skulle detta innebära en spricka i den perfekta simulering, av det jag tror vara verkligheten, som jag befinner mig i. En sådan chock skulle jag nog inte överleva.
Citera
2010-12-20, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Men allt pekar ju på att jag inte är ensam, och alla möjliga saker inträffar ju när jag företar mig något. Att bara falla i dvala skulle göra livet bra tråkigt, och misstanken att jag kanske trots allt inte var ensam skulle hela tiden gnaga därinne.
Om inläget inte beaktades på samma sätt som alla andra inlägg, skulle detta innebära en spricka i den perfekta simulering, av det jag tror vara verkligheten, som jag befinner mig i. En sådan chock skulle jag nog inte överleva.

Men då kan du ju i alla fall konstatera att logiskt resonemang förefaller ingå i ditt universum.
Citera
2010-12-20, 01:08
Medlem
Jopsiks avatar
Bara för att vi är anonyma betyder det att vi inte finns?
Citera
2010-12-20, 04:16
Medlem
Ferhs avatar
Ingen av oss kan kontrollera oss själva, utan allting vi gör styrs av allting som hänt tidigare i våra liv och det i sin tur av allt som hänt innan vi levde. Eftersom Universum är en enda stor logisk och matematisk ekvation så är det även helt linjärt genom orsak och verkan förbestämt hur resten av ditt liv kommer att se ut, och även om du vägrar acceptera det så är även det bara en form av förbestämd reaktion baserad på hur det förflutna format nuet. Du är bara en samling atomer som reagerar med andra atomer på ett sätt som får dej att tro att du är självmedveten, och det är allt du är. Varenda liten händelse i hela Universum är förbestämd från dess början till dess slut, och du är en liten del av ekvationen, inget mer.
Citera
2010-12-20, 09:31
Medlem
Jag tror själv att transcendentala argument kan visa att det inte är en möjlighet. Wittgenstein för ju fram ett slags transcendentalt argument i Filosofiska undersökningar; att språket intrinsikalt är en social företeelse som inte hade varit möjlig vid en solipsism.

Sedan beror solipsism, och besläktade skeptiska tvivel, ofta av tingsligheten i ontologin. Just denna tingslighet är något som jag inte längre är dogmatisk inför.
Citera
2010-12-20, 16:22
Medlem
hawaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symbios
Eftersom det här är mitt liv, och att det enda jag kan kontrollera är mig själv, så är jag också den enda som finns. Ni här på flashback är alltså en liten del av hur jag upplever livet. Men ni finns inte.
Universum skapades åt mig allena.

Låter det vettigt?

Vad försöker du med ? Endast ett försök av 'er' att få mig att tro att jag inte är ensam här.
Citera
2010-12-20, 19:58
Medlem
gottmospahedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pan-Tadeusz

Jag är Guds känslomässigt laddade penis.

Jag skrev ju minsann att jag inte menade lemmar. Men isåfall är jag högerhanden!
Citera
2010-12-21, 01:09
Medlem
katois avatar
Jag minns att jag hade den här tankegången redan då jag var i 6-7års åldern, redan innan jag hade börjat skolan.

Brukar tänka på det ibland också. Jag har kommit fram till att mitt medvetande eventuellt endast simulerar omvärlden och att jag egentligen är det enda som är riktigt, så är det en väldigt övertygande illusion och jag kan inte säga annat än att jag har i så fall blivit lurad.

Sedan finns ju även filosofin om ens jag existerar och att allt bara är en illusion. Jag drar samma slutsats som jag skrev i förra stycket.

Tur dock att jag inte berättade om mina tankegångar då jag var liten - jag var rädd för att jag skulle ha rätt, och om jag skulle visa att jag "listat ut" systemet skulle det upphöra. Men hade jag berättat om de tankegångarna då jag var liten hade då i alla fall jag som vuxen person idag misstänka schizofreni...
Citera
2010-12-29, 17:40
Bannlyst
Allting och ingenting är min mardröm.
Helt enkelt!, När jag dör så kommer jag att vakna upp som någonting aldrig skådats,
En demon av något slag.
Och sen när jag väl somnar om så börjar skiten om igen -.-
Sammanfattning (Allas) "universum" är en del av min mardröm som någongång kommer att ta slut, Vid den tidpunkten allting tar slut så befrias alla och de får fara vart de vill men inte till min himmel iaf!
Poppe Out!
Citera
2011-01-02, 19:04
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Tänkte också i dessa banor i ung ålder. Nu har jag lämnat dessa, men det är fortfarande något som tilltalar mig men som ändå inte är intressant för hur jag lever mitt liv. Jag kommer fortfarande dö någon gång och då vill jag ha levt livet på riktigt, enligt mig. Det spelar alltså ingen roll om ingenting annat existerar eller inte, jag lever hellre i illusionen att andra finns än motsatsen.
Detta kom jag fram till efter att ha lyssnat på Filosofiska rummet igen, de har ett avsnitt som handlar om solipsism. Lyssna gärna på det, mycket intressant.
Citera
2011-01-03, 23:30
Medlem
Även solipsister går ut från sina arbetsrum och tar del i kräftskivor, midsommaraftnar etc. Bara detta faktum är väl ett tecken på att det finns mer än jaget och dess medvetande?
Citera
2011-01-04, 02:03
Medlem
Vireks avatar
Ni som skriver olika teorier här, vad är era belägg för att ni inte bara skriver något "ni" vet kommer övertyga TS. Dvs det är hans eget undermedvetna som låter honom läsa dessa för honom rimliga inlägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in