2020-01-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
ha,ha tack. Jag undrar jag om inte filosofi gör världen krångligare än vad den egentligen är. Och krånglig är den redan ändå, utan att göra den ännu krångligare.

Och varför nöja sig där när man kan göra det helt omöjligt för sig själv på ett sådant här vis?
Citat:
Vår upplevelse torde vara mer korrekt då vi står över och är intelligentare än andra varelser vi känner till. Sen finns det säkert ännu högre livsformer som kan se ändå mer korrekt.
Citera
2020-01-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Jag är inte bra på att förklara.

"Att han tycker vi hallucinerar kan vara en hallucination."
Vilket i så fall bekräftar att allt är en hallucination.

Nä, bara hans hallucination om att vi hallucinerar är en hallucination.
Citera
2020-01-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Samhället är en konstruktion av människan. Samhället är således en illusion, inbyggd med en mängd illusioner. Kontentan blir att människor lever i en illusion med inbyggda illusioner. Det är ett andligt krig.

Hur ersätter man illusioner, hur lever man i verkligheten?

Tråden är olyckligtvis skriven i berusat tillstånd och bör behandlas därefter.
När en schizofren har en illusion så heter det vanföreställning för att bekräfta att hen är sjuk. Tror du någon som säger att samhället är en vanföreställning blir populär. Isåfall är alla sjuka. För att alla människor inte skall betraktas som sjuka så säger man att en illusion som majoriteten av människor delar är verklighet.

Hur lever man i verkligheten? Låt dina känslor peka ut riktningen och använd därefter ditt sunda förnuft till att bestämma vad och hur du vill göra det, d.v.s. gå i den riktning känslan pekar ut.
Citera
2020-01-28, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
När en schizofren har en illusion så heter det vanföreställning för att bekräfta att hen är sjuk. Tror du någon som säger att samhället är en vanföreställning blir populär. Isåfall är alla sjuka. För att alla människor inte skall betraktas som sjuka så säger man att en illusion som majoriteten av människor delar är verklighet.

Hur lever man i verkligheten? Låt dina känslor peka ut riktningen och använd därefter ditt sunda förnuft till att bestämma vad och hur du vill göra det, d.v.s. gå i den riktning känslan pekar ut.

Men en schizofren kan uppleva att en stol som ett monster (som jag kör som exempel) Andra ser det som materia man kan sitta på. Vem hallucinerar?
Citera
2020-01-29, 01:47
Medlem
Citat:
Men en schizofren kan uppleva att en stol som ett monster (som jag kör som exempel) Andra ser det som materia man kan sitta på. Vem hallucinerar?
Jag ser stolen som energi (E=mc2) vars vågfunktion har kollapsat. Jag är schizofren.

Detta sätt att betrakta verkligheten gör att jag ser inte materia utan energi som fundamentalt för vår verklighet.
Citera
2020-01-29, 11:05
Medlem
Citat:
Jag ser stolen som energi (E=mc2) vars vågfunktion har kollapsat. Jag är schizofren.

Detta sätt att betrakta verkligheten gör att jag ser inte materia utan energi som fundamentalt för vår verklighet.

Hur menar du? Du ser inte stolen, du ser vågor? Eller du ser stolen, men tänker att det är vågor?

Materia är väl energi kanske? Det säger väl många?
Citera
2020-01-29, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Det är ingen som kan uppfatta verkligheten korrekt.
Det finns en himla massa saker som även den "friska" inte kan uppfatta.

“An illusion shared by everyone becomes a reality.”
— Erich Fromm

Men det är förmodligen andligt upplysta som kan uppfatta verkligheten mest korrekt.

"En hallucination är ett sinnesintryck som upplevs som riktigt men vilket uppkommer utan sensoriska stimuli från den yttre verkligheten" enligt wikipedia.

Stämmer inte det? En hallucination är väl någonting som inte finns. Och en illusion är någonting som uppfattas fel?

Sen att man inte uppfattar saker. Som att ett isberg är mycket större under vattnet än över vattnet betyder ju inte att det vi uppfattar över vattnet är fel, overkligt? Det finns ju också. Sen listar vi ju ut och upptäcker att isberget fortsätter under vattnet också. Är det fortfarande en illusion/hallucination?

Tittade på din länk och försökte förstå. När han säger att vi hallucinerar när vi lyssnar/tittar på hans föredrag också. Alltså att vi hallucinerar hela tiden, vad menar han då? Att han inte finns? Att han ser helt annorlunda ut egentligen? Att det han säger är bara vad vi fantiserar? Varför ska vi ens tro på något av hans föredrag, varför ska han ens stå där, om han står där. Vi sitter ju bara och hallucinerar.

Fattar inte.
Citera
2020-01-29, 16:28
Medlem
Citat:
"En hallucination är ett sinnesintryck som upplevs som riktigt men vilket uppkommer utan sensoriska stimuli från den yttre verkligheten" enligt wikipedia.

Stämmer inte det? En hallucination är väl någonting som inte finns. Och en illusion är någonting som uppfattas fel?
Låter rimligt. Om man är materialist åtminstone. Hur ska man verifiera vad som kommer från yttre verkligheten om man enbart har tillgång till sensoriska stimuli? Det bästa vi kan komma fram till är så kallad konsensus-verklighet.

Hypotes baserad på sensoriska stimuli: "Jorden är ungefär rund, håller du med?"
7.76 miljarder svar: "Aaa."
~0.001 miljarder högljudda svar: "NÄÄÄ DEN ÄR PLATT!"
Demokratisk verklighet etablerad: "Okej då är den rund."

Citat:
Sen att man inte uppfattar saker. Som att ett isberg är mycket större under vattnet än över vattnet betyder ju inte att det vi uppfattar över vattnet är fel, overkligt? Det finns ju också. Sen listar vi ju ut och upptäcker att isberget fortsätter under vattnet också. Är det fortfarande en illusion/hallucination?

Tittade på din länk och försökte förstå. När han säger att vi hallucinerar när vi lyssnar/tittar på hans föredrag också. Alltså att vi hallucinerar hela tiden, vad menar han då? Att han inte finns? Att han ser helt annorlunda ut egentligen? Att det han säger är bara vad vi fantiserar? Varför ska vi ens tro på något av hans föredrag, varför ska han ens stå där, om han står där. Vi sitter ju bara och hallucinerar.

Fattar inte.
Han kanske menar att konceptuella verkligheten är en förminskning motför vad vi har tillgång till. En inneboende egenskap är att den typen av verklighet (som dom flesta av oss lever i) saknar information eftersom koncept generaliserar vilket i det här sammanhanget är ett finare ord för att kasta bort specifik information.
Citera
2020-01-29, 18:25
Medlem
Citat:
Hur menar du? Du ser inte stolen, du ser vågor? Eller du ser stolen, men tänker att det är vågor?

Materia är väl energi kanske? Det säger väl många?
Jag ser enbart en stol, men när jag funderar på vad vår verklighet är uppbyggd av så inser jag att stolen i grund och botten är energi.

Jag trodde att dom som var många ansåg att materia är en fundamental egenskap i vår verklighet, inte energi.
Citera
2020-01-29, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Låter rimligt. Om man är materialist åtminstone. Hur ska man verifiera vad som kommer från yttre verkligheten om man enbart har tillgång till sensoriska stimuli? Det bästa vi kan komma fram till är så kallad konsensus-verklighet.

Hypotes baserad på sensoriska stimuli: "Jorden är ungefär rund, håller du med?"
7.76 miljarder svar: "Aaa."
~0.001 miljarder högljudda svar: "NÄÄÄ DEN ÄR PLATT!"
Demokratisk verklighet etablerad: "Okej då är den rund."

Han kanske menar att konceptuella verkligheten är en förminskning motför vad vi har tillgång till. En inneboende egenskap är att den typen av verklighet (som dom flesta av oss lever i) saknar information eftersom koncept generaliserar vilket i det här sammanhanget är ett finare ord för att kasta bort specifik information.

Såklart kan vi ju inte veta någonting. Men att jorden är rund "vet" vi ju om vi ska tro på de som varit i rymden eller bilder från satelliter, eller från jordenruntresor. Fast visst, finns fortfarande de som säger att den är platt. De kan ha rätt.

Om vi tar något enklare som om en frisk hand är något vi kan greppa saker med. Kan man tvista om det också?

Ja, låter rimligt att det är det han menar. Fast då är det ju en hyfsad självklarhet och ingen speciell nyhet för de flesta. Klart vi inte uppfattar allt, massvis sållas bort och hjärnan kämpar för att få ihop en bild av det som lyckas snappas upp, fast ofta fattar vi fel. Men kalla det att hallucinera känns som lite överdrivet uttryck. Vi är nog hundra procent överens om att han i varje fall står där och babblar.

Kolla gärna länken själv, om du inte har gjort det.
Citera
2020-01-29, 18:49
Medlem
Citat:
Jag ser enbart en stol, men när jag funderar på vad vår verklighet är uppbyggd av så inser jag att stolen i grund och botten är energi.

Jag trodde att dom som var många ansåg att materia är en fundamental egenskap i vår verklighet, inte energi.

Är inte materia massa atomer och molekyler och grejer som snurrar runt enligt den vedertagna vetenskapen? Då är det ju energi, väl? Jag är verkligen inte kunnig om sånt här men en stol består ju av en massa smått som vi inte kan se i varje fall. Vi ser allt smått ihop och då blir det en stol.
Citera
2020-01-29, 20:12
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
Samhället är en konstruktion av människan. Samhället är således en illusion, inbyggd med en mängd illusioner. Kontentan blir att människor lever i en illusion med inbyggda illusioner. Det är ett andligt krig.

Hur ersätter man illusioner, hur lever man i verkligheten?

Tråden är olyckligtvis skriven i berusat tillstånd och bör behandlas därefter.

Något blir inte en illusion bara för att det är byggt av människan. Samhället existerar. Mänskliga sk "illusioner" existerar. Det mänskliga samhället är verkligt och du vill fly från det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in