2018-01-02, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Vem är det som agerar? Vem är "jag"?
Det som agerar är något som händer. Jag kan inte vara något som tycks hända. Jag är det ljus i vilket allt händer.

Något försöker vara tveksam och logisk men vart uppenbarar sig denna tveksamhet, denna s.k. "personlighet"? Du upplever att du är något som agerar. Var uppmärksam och du märker att allt som på något sätt rör på sig inte kan vara du.
Du kan omöjligen vara något som uppenbaras.
Du är snarare den tystnad där ljud uppenbaras och försvinner, eller den stillhet där rörelserna uppenbarar sig.

Förstår inte varför jag inte skulle kunna röra mig och agera.
Citera
2018-01-02, 14:25
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Förstår inte varför jag inte skulle kunna röra mig och agera.
Vem är det som förstår?
Du tar dig för att vara det som dyker upp, det är det som gör att det jag säger låter otroligt konstigt för dig. Det är lugnt, de flesta kanske inte förstår detta på ett intellektuellt plan, man måste se det själv här och nu. Beviset finns här och nu hela tiden.

Du är det stället där inga ord når.
Reaktionen som uppstår när du läser detta inlägg dyker upp i dig. När jag säger "dig" så vilseleds du av just tankar som beskriver allting, men denna beskrivelse uppstår ju i dig! En aktion uppstår av en serie impulser. Allt detta uppenbaras och initieras av sig självt.
Lyckas man inte inse att allt uppenbarar sig så blir detta bara en massa flum.

Allt händer av sig självt.
Du behöver inte förstå. Jag kan förstå att det jag säger låter konstigt men det är så otroligt uppenbart (vågar jag påstå) om man bara lyckas bli lite uppmärksam.

Du litar på att intellektet har svaret men vart uppenbarar sig intellektet, vem är det som upplever intellektet jobba?

Edit: Här en intressant konversation om detta om du skulle vara intresserad: https://www.samharris.org/blog/item/the-illusion-of-the-self2
Senast redigerad av Idealisten. 2018-01-02 kl. 14:54.
Citera
2018-01-02, 18:31
Medlem
Citat:
Vem är det som förstår?
Du tar dig för att vara det som dyker upp, det är det som gör att det jag säger låter otroligt konstigt för dig. Det är lugnt, de flesta kanske inte förstår detta på ett intellektuellt plan, man måste se det själv här och nu. Beviset finns här och nu hela tiden.

Reaktionen som uppstår när du läser detta inlägg dyker upp i dig. När jag säger "dig" så vilseleds du av just tankar som beskriver allting, men denna beskrivelse uppstår ju i dig! En aktion uppstår av en serie impulser. Allt detta uppenbaras och initieras av sig självt.

Du behöver inte förstå. Jag kan förstå att det jag säger låter konstigt men det är så otroligt uppenbart (vågar jag påstå) om man bara lyckas bli lite uppmärksam.

Du litar på att intellektet har svaret men vart uppenbarar sig intellektet, vem är det som upplever intellektet jobba?

Edit: Här en intressant konversation om detta om du skulle vara intresserad: https://www.samharris.org/blog/item/the-illusion-of-the-self2

Klart allt händer av sig självt utom min kontroll. Det tvivlar jag inte på. Och på det viset rår man ju egentligen inte för någonting.

Men mina uppenbarelser det är ju jag på nåt sätt. Fast jag har ingen makt över det.

Typ så, kanske.
Citera
2018-01-02, 18:44
Medlem
Citat:
Vem är det som förstår?

Vad är mina armar och ben? Uppenbarelser, inget mer?
Citera
2018-01-03, 06:28
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Vad är mina armar och ben? Uppenbarelser, inget mer?
Ja, allting som förnimms eller tycks upplevas är uppenbarelser i vad vi kan kalla "medvetandet".

Titta en stund på "dina armar" och försök att inte påverkas alls av hjärnans beskrivelser av fenomenet. Plötsligt är inte bara armen utan allt annat som uppenbaras något konstigt och icke definierbart(stavning?).

Titta på ett träd utan våra praktiska definitioner och förklaringar och trädet blir något mystiskt. Gör det samma med resten av världen inklusive mentala event och helt plötsligt så känns inget lika självklart längre. Förutom det faktum att något existerar då givetvis.

Alla idéer, hur logiska och kraftfulla de än är kommer efter det medvetna, det som gör upplevelser möjliga överhuvudtaget. Allt annat är antaganden baserat på logik och ett minst sagt tveksamt grundantagande. Logik i all dess ära men logik utan ett vad som verkar vara ett sanningsenligt axiom slutar i motsägelser. Vi kan omöjligen bevisa att världen existerar utanför vår upplevelse av den men antagandet om dess faktiska existens utanför oss själva är kanske nödvändig för att vi ska kunna kommunicera med varandra då allting mentalt i princip bygger på minnen av upplevelser vilket färgat vårt språk från topp till tå.
Vilket också förmodligen med evolutionen format en del av hur hjärnan fungerar då många tveksamma beteenden baserade på till exempel hat existerar intuitivt i oss på grund av hjärnans nödvändighet att tolka miljön på ett sätt som främjar överlevnad bra nog.
Men idag handlar det inte enbart om överlevnad längre, det handlar om att på vissa sätt optimisera och utveckla det sociala samhället och här råkar sanningen (det som är) faktiskt främja detta, även om det går emot intuitiva evolutionärt utvecklade känslor.

Så som tidigare sagt, "jag är" kommer innan någonting annat. Så jag hävdar också att ett moraliskt system i sin renaste form bör byggas upp med grundantagandet att självet är en illusion. Annars så bedrar man verkligheten (så som saker är eller åtminstone verkar vara)och den relativa harmonin vi alla strävar efter blir betydligt svårare att nå.

Kausalitet motsäger sig självt som med allt annat mentalt som inte utgår ifrån vad som är (medvetandet). Det går inte med hjälp av enbart mental gymnastik att härleda ett event till dess "absoluta orsak". Kanske är det så att svaret finns här och nu. Att medvetandet (vad det än är) ligger bakom allt. Hur big bang initierades kan antydas vara lika med att fråga "hur initieras något överhuvudtaget?". Allt verkar hända spontant. Så varför inte nöja sig med svaret "universum uppstod spontant"?
Universums skapelse är med andra ord lika förbluffande för en hjärna att tänka på som det faktum att något verkar agera överhuvudtaget.
Är allt bara en spontan dans följandes den universala lagen "sträva mot harmoni/balans/stabilitet"?

Men ärligt talat. Ta inte det jag just skrivit som någon absolut sanning. Jag spånar bara en jävla massa baserat på bland annat idéer inom österländsk filosofi jag tycker låter förnuftigt.
En del av det jag skriver låter kanske vettigt, en annan del åt helvete. Men en sak är jag säker på mr pommfritt, och det är att allting uppenbarar sig och därifrån tycker jag idéerna bör börja arbeta från.
Av just denna anledning så hänvisar jag gärna till sekulära tänkare såsom Sam Harris då jag tycker han verkar ärligast med vad som är.

Men du får givetvis göra som du vill med antagandet om det ena eller andra. Bilda en egen uppfattning. Jag vill inte verka pompös eller pretentiös...
Senast redigerad av Idealisten. 2018-01-03 kl. 06:47.
Citera
2018-01-03, 17:58
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
(FB) Den stora tråden om solipsism (/Mod)
Citera
2018-01-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki

Man kan undra hur man blir den man är, från ett solipsistiskt perspektiv. Skulle man uppfostra sig själv, lär sig själv saker?

Låter ju inte som det troligaste alternativet. Märkligt nog så verkar en hel del när jag varit in på olika forum och läst anse att det är lika troligt att världen är solipsistisk som att den inte är det. En del är dessutom helt övertygade om att de är de enda som existerar.
Citera
2018-01-22, 10:24
Medlem
Citat:
Låter ju inte som det troligaste alternativet. Märkligt nog så verkar en hel del när jag varit in på olika forum och läst anse att det är lika troligt att världen är solipsistisk som att den inte är det. En del är dessutom helt övertygade om att de är de enda som existerar.
Fanatiker finns det alltid angående det fetade men det är förstås en illusion att kunna sluta sig till det ena eller det andra när ingenting egentligen går att veta.

Tanken om att den här kroppen på något vis är annorlunda jämfört med någon annan kropp är inte något man kan uttala sig om heller. Jag väljer tankarna inne i den här skallen lika lite som jag väljer tankarna inuti din skalle. Så att du och jag som fysiska varelser kan interagera och lära oss av varandra säger ingenting om solipsism.
Citera
2018-01-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
När en solipsist dör försvinner världen.. rimligen!

Världen finns ju inte enligt solipsisten.
Citera
2018-01-22, 12:14
Medlem
Vem/vad skapade solipsisten? Någon vits med det hela?
Citera
2018-01-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Fanatiker finns det alltid angående det fetade men det är förstås en illusion att kunna sluta sig till det ena eller det andra när ingenting egentligen går att veta.

Tanken om att den här kroppen på något vis är annorlunda jämfört med någon annan kropp är inte något man kan uttala sig om heller. Jag väljer tankarna inne i den här skallen lika lite som jag väljer tankarna inuti din skalle. Så att du och jag som fysiska varelser kan interagera och lära oss av varandra säger ingenting om solipsism.

Finns det filosofer som är
Solipsister? Alltså är övertygade om att andra och världen utanför inte finns? Hur många överhuvudtaget går runt och är övertygade?

Tankar kan man styra sägs det. Kognitiv beteendeterapi tex. 🙂
Citera
2018-01-23, 08:02
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Finns det filosofer som är
Solipsister? Alltså är övertygade om att andra och världen utanför inte finns? Hur många överhuvudtaget går runt och är övertygade?

Tankar kan man styra sägs det. Kognitiv beteendeterapi tex. 🙂

Ester Hicks kanske?
https://en.wikipedia.org/wiki/Esther_Hicks

Men denna "Solipsism" snuddar som vanligt mer vid:

https://en.wikipedia.org/wiki/Subjective_idealism
https://en.wikipedia.org/wiki/Nondualism

Det är bra att försöka hålla isär begreppen här:
Solipsism: Iden om att det enbart är "Pomfritttillkorven" som finns och allt annat är hans dröm och
Subjevtive Idealism: "Livet är en illusion som dröms av Gud?"
och
Nondualism Du är allt som finns och som någonsin funnit. Du är drömmaren men i en något mer spektakulär form än "Pomfrittillkorven".

Alan Watts reder ut dessa begrepp mer utförligt här:

https://www.youtube.com/watch?v=v7vFOU8e0wU&
Senast redigerad av Autobahn76 2018-01-23 kl. 08:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in