2009-09-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vraxoin
Vad tror ni om solipsism? Denna filosofi, som sägs vara omöjlig att motbevisa, går i korthet ut på denna tanke: hur vet du att du inte är ensam? Hur vet du att det finns någon extern verklighet över huvud taget, någonting utanför dig själv? Tänk om endast du finns, och allting annat är endast en produkt av din fantasi, en dröm, om du så vill? Kan man endast vara säker på sin egen existens?

Naturligtvis låter denna 'teori' helt absurd, vilket den är. Samtidigt är den så gott som omöjlig att motbevisa. Du tänker kanske, jag mottar ju intryck hela tiden från den yttre världen? Intryck, visst, men kan du vara säker på att de kommer utifrån, inte inifrån dig själv?

En absurd tanke, men en tanke som måste ha slagit många, eftersom den är så basic, så att säga. Fast det är klart, om solipsismen är sann, finns ju endast jag
Mitt förhållningssätt till solipsism är väl ungefär detsamma som det jag har till Gud, det finns ingen möjlighet att bevisa vad som är sant, trots det så går det så går det inte att sluta fundera över hur det egentligen ligger till.

Om jag gör något riktigt jävla efterblivet så blir jag gärna solipsist för en stund, plötsligt spelar ingenting så stor roll längre.
Senast redigerad av EB 2009-09-16 kl. 19:50.
Citera
2009-09-17, 06:30
Medlem
zyxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon123
Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag att solipsism är den korrekta världsbilden. Den fysiska världen är bara ett koncept jag har introducerat för att intuitivt kunna förklara mina upplevelser. Jag menar, vad förklarar den fysiska världen som upplevelsen i sig inte förklarar? Den fysiska världen är för upplevelsen vad Gud är för den fysiska världen. Jag trodde på den fysiska världen för att jag behövde den för att kunna förklara mina upplevelser precis som kristna tror på Gud för att kunna förklara den fysiska världen.

Mr Radarkontakt citerade några sidor bak Wittgenstein, som påpekar att förekomsten av ett (nåja) konsistent språk gör livet knepigt för solipsisten. I samma linje verkar hans privatspråksargument, som i praktiken skulle göra det omöjligt att lita på kontinuiteten i sinnesintrycken.

Vad gäller den fysiska världen som "förklaringsmodell", så stämmer det naturligtvis i någon mening att det är ett antagande. Samtidigt, om du vill anamma solipsismen som idé måste du självfallet ange en annan förklaringsmodell, nämligen dina sinnesintryck och din oändliga fantasi. Likväl kan du inte med endast din vilja förändra världen (försök få kaffekoppen att sväva när du släpper taget). Följaktligen måste du omge din fria vilja och fantasi med ett antal restriktioner som du uppenbarligen inte förfogar över fritt. Även om antagandet fortfarande är teoretiskt möjligt, känns det som ett enklare och rimligare antagandet än att dina sinnesupplevelser faktiskt orsakas av en oberoende verklighet?

Gamle Occam hade onekligen en poäng redan för 600 år sedan...
Citera
2009-09-17, 08:27
Medlem
Methones avatar
Förlåt, men ni kanske förstår vad det är för kul med detta skämtet:

http://www.youtube.com/watch?v=sBq1cxoA0tI
(Johan glans i slutet )
Citera
2009-10-16, 19:08
Medlem
Carelesss avatar
Ensam i världen?

Detta har jag gått och grubblat på sedan jag var en liten snorunge: Tänk om jag är den enda riktiga människan i denna värld? Tänk om det inte finns några andra och allt är tillgjord för min skull? Händer det verkligen något när jag inte märker det. Har gud skapat ett universum för var och en av oss för att testa oss?

Jag kanske är helt dum i huvudet, som tror att allt roterar runt min axel? Jag är inte egotrippad och hatar all form av uppmärksamhet, så jag förstår inte varför jag ens kommer in i dessa tankar. Kanske för att jag alltid haft svårt att känna empati och att folk inte kan sätta sig in i mina tankar och förstå mina problem. Ibland kan jag inte alls förstå hur folk tänker och kanske har det med att göra.

Någon annan som har känt likadant förut? (Det finns det säkert och det finns säkert en stor tråd om detta också ).

Jag vet att detta kanske låter helt absurt för vissa av er, men ni får gärna filosofera och få en alltför vetenskaplig och deterministisk pojk på helt andra tankar.
Citera
2009-10-16, 19:13
Medlem
Tänk om jag är en morot?
Citera
2009-10-16, 19:19
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besus
Tänk om jag är en morot?
Precis! Just varför skulle någon kunna motbevisa det?

Just därför lämnade jag matematikavdelningen för att se hur man kan få saker och ting att hänga ihop genom filosofi. Surt att allt inte går att bevisa matematiskt .

Jag blir galen av tanken att ingen egentligen finns.
Senast redigerad av Careless 2009-10-16 kl. 19:22.
Citera
2009-10-16, 19:26
Medlem
347s avatar
Har tänkt exakt samma. Att världen är lite som en Truman Show. Jag kan ju faktiskt inte veta att alla andra i världen verkligen är riktiga personer, med mig själv som referens.

Och precis som du tänker, hur vet jag att det jag inte ser verkligen existerar?
Citera
2009-10-16, 19:28
Bannlyst
Jag har funderat på denna tankenöt, sedan..jag vet inte hur länge, barnsben åtminstone. Har dock inte kommit så mycket längre, fast ibland känns det som världen är byggd åt mig, vore ju rätt waste om jag skulle gå igenom min smärta förgäves. Men jag tycker inte att ögonblick av välmående inte är så mycket bättre. Efteråt drabbas man ju av nostalgi, samtidigt som man går igenom en pissfas i livet. Nostalgin triggar kedjereaktioner i verkligheten, om jag en stund mår bra, och inte tar till mig den. Är det precis som ett "vanligt" ögonblick. Om jag mår dåligt, ja, då mår jag dåligt. Så det är sällan man jag mår bra, vet inte hur det är med er. Men det är så jag uppfattar det.
Citera
2009-10-16, 19:51
Bannlyst
Jag kan säga att du är inte den första och inte heller den sista. Att andra människor också ställer sig frågan brukar oftast få de tankarna att försvinna, i alla fall för mig.
Citera
2009-10-16, 20:04
Medlem
Mjälls avatar
Solipsismen, någon?
Citera
2009-10-16, 20:10
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Någon annan som har känt likadant förut? (Det finns det säkert och det finns säkert en stor tråd om detta också )
Ja, det gör det. Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2009-10-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Precis! Just varför skulle någon kunna motbevisa det?

Just därför lämnade jag matematikavdelningen för att se hur man kan få saker och ting att hänga ihop genom filosofi. Surt att allt inte går att bevisa matematiskt .

Jag blir galen av tanken att ingen egentligen finns.

Hur vet vi att morötter inte är människor? Det kanske är vi som är morötterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in