2008-12-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bewing77
Det blir ju mer intressant om du betänker möjligheten att du inte bara ser en tolkning av världen, utan att världen inte alls finns. Ska man hårddra så kan du ju inte vara säker på att din hjärna inte i verkligheten ligger i en glasburk i ett laboratorium och bara matas med signaler.
Fast du kan inte tänka på något utan att ha något att tänka på/med.
Så även om hjärnan ligger i en glasburk,
så baserar den tankarna på något någonstans "där ute".
Och förmodligen skulle inte hjärnan ha utvecklats fullgott utan interaktion med omvärlden,
så den har nog minnen och erfarenheter från något som skulle kunna kallas för det reella.
Sen kan man alltid ifrågasätta vad som är reellt och vad som inte är det,
och spelar det någon roll, det är väl den viktigaste frågan.
Vad spelar det för roll om allt är en illusion utan reell grund,
som en abstrakt tavla utan färg och duk, utan artist till och med...
Citera
2009-08-04, 10:02
Medlem
Confusements avatar
Fast solipsisten kan ju inte lita på motargument då de faktiskt kommer från en icke-existerande person gjord av ens fantasi (för att missleda en från sanningen?)

Och huruvida det finns någon form av liv efter döden kan väl solipsister ha olika föreställningar om? Både att världen helt slutar existera och "allt blir svart", någon form av återfödelse, eller att man blir belönad med t.ex. evigt välbefinnande för att ha insett (den möjliga) sanningen? En solipsist kan väl ändå tro på någon form av högre makt?

Hmm...
Citera
2009-08-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusement
Fast solipsisten kan ju inte lita på motargument då de faktiskt kommer från en icke-existerande person gjord av ens fantasi (för att missleda en från sanningen?)
Ja, alla dialoger och diskussioner sker med Ego självt. Fast "personen" man talar med existerar ändå fastän den är en skapelse av ens sinne. Det är som när man talar om sociala konstruktioner, eller metafysiska koncept överhuvudtaget, bara för att dom inte har en fysikalisk motsvarighet betyder det inte att dom inte existerar. Man handlar som om dom existerar, man diskuterar som om dom existerar. Och på det sättet kan man komma att lita på Andras motargument. För även om man skapat dom, så betyder det inte att dom inte säger vettiga saker. Tvärtom skulle jag säga, en skapelse av mig (hela världen?), måste ju vara relativt bra. Eller så är det en katastrof, med tanke på min personlighet, svårt att säga
Citera
2009-08-04, 10:42
Medlem
Confusements avatar
Haha, svårt att ta ställning till trovärdigheten i solipsismen..
Men det känns ändå vettigt på nåt konstigt sätt.

Men det handlar väl inte om att man genom eget tänkande skapat sitt universum och sitt liv, utan snarare en omedveten (skenbar?) föreställning av tillvaron?
Citera
2009-08-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusement
Haha, svårt att ta ställning till trovärdigheten i solipsismen..
Men det känns ändå vettigt på nåt konstigt sätt.

Men det handlar väl inte om att man genom eget tänkande skapat sitt universum och sitt liv, utan snarare en omedveten (skenbar?) föreställning av tillvaron?
Det går väl lite hand i hand? Man tror att allting man upplever om det som händer runtomkring en faktiskt reflekterar att något av det faktiskt existerar. Men det enda som solipsisten "vet" existerar, är Egots sinne. Allting annat är bara "påhitt" (och vems påhitt, om inte den enda man vet existerar, en själv).

Man kan undra hur man blir den man är, från ett solipsistiskt perspektiv. Skulle man uppfostra sig själv, lär sig själv saker?
Citera
2009-08-04, 11:11
Medlem
förstår inte problemet med solipsism, blir verkligheten mindre verklig om allt är en illusion? om alla är fantasifoster ur min fantasi är det ju en inte en dålig bedrift måste jag säga, att min fantasi kan konstruera så vackra saker som mozart, beethoven, monet, galaxer, hela jävla universum...good job! well done! *klappar mig själv på axeln*
Citera
2009-08-04, 15:26
Medlem
Confusements avatar
Hmm.

Måste inte någon form av högre makt ligga bakom verkligheten, sett ur ett solipsistiskt perspektiv då? Eller köper en solipsist den då skenbara vetenskapen? En solipsist kan väl inte tro på evolutionen då tiden före man var född aldrig existerade utan bara är påhittad, precis som allt som "händer" utanför där solipsisten befinner sig. Solipsistens händelseförlopp är det enda som faktiskt händer, och om solipsisten är ute och går i skogen existerar enbart skogen, inte t.ex. solipsistens hem?..

Eller nu kanske jag fumlade bort mig
Citera
2009-08-04, 15:45
Medlem
Poeten-Skes avatar
Confusement, visst kan en solipsist tro på evolutionen. Det blir solipsisten i fråga som "skapat" det tidigare och det kommande. Det är ett sätt att förklara det, ännu mäktigare än att endast "nuet" är en produkt utav medvetandet.
Citera
2009-08-05, 00:12
Medlem
låter lite som en annan lite annorlunda version av the matrix... fast utan the matrix
Citera
2009-08-05, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nebutsduts
Om detta är sant så har jag skrivit alla inlägg på internet som finns i världen.
Inte alla. Endast dem som du råkar snubbla över.
Citera
2009-08-05, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Ja fantasin är ju inte kapabel att skapa nya saker, bara varianter på vad den redan upplevt. Men ur solipsistisk synvinkel är ju det här ett lätt överkomligt problem. Att fantasin inte kan skapa nya saker sägs ju av folk i den här världen, folk som inte existerar utan enbart är en produkt av mitt psyke.

Hur ska vi överargumentera solipsisten? Tänk till lite, tillsammans kan vi göra det.
Klart att fantasin kan komma på unika saker. Allt du ser omkring dig har funnits i ett initialt stadium (någons fantasi).
Citera
2009-08-05, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggletooth
Hur kan man då vara säker på att det är man själv som är den "verkliga" individen och att man själv inte enbart är en skapelse av någon annans psyke?
Bara för att ditt eget psyke skapar tillvaron runt omkring dig så är det ju ändå fullt möjligt att du enbart är någon annans "fantasivarelse" och enbart påverkar din omgivning på dennes villkor.

Övermaktstro?!
Det enda du vet med säkerhet är din existens som observatör. Och typiskt nog så kan man inte bevisa detta för någon annan än sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in