Resultat: Världsmästare 2011?
Sebstian Vettel
53,33%
24 röster
Mark Webber
2,22%
1 röster
Lewis Hamilton
28,89%
13 röster
Jenson Button
4,44%
2 röster
Fernando Alonso
8,89%
4 röster
Felipe Massa
0%
0 röster
Michael Schumacher
0%
0 röster
Nico Rosberg
0%
0 röster
Nick Heidfeld
2,22%
1 röster
Vitaly Petrov
0%
0 röster
2011-05-13, 21:18
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahhbechh
Den som sätter snabbaste varvtiderna förtjänar att få titeln. Vettel står i pole för att han sätter de snabbaste varvtiderna. Vettel har således gjort sig förtjänt av titeln.

As simple as that.

Vettel har väl inte satt snabbast varv någon gång det här året?..

http://www.formula1.com/results/season/2011/844/6825/fastest_laps.html
http://www.formula1.com/results/season/2011/846/6831/fastest_laps.html
http://www.formula1.com/results/season/2011/848/6837/fastest_laps.html
http://www.formula1.com/results/season/2011/850/6843/fastest_laps.html

Nej, men så som det ser ut nu, så ska ju Webber ha titeln. Eller hur?
Citera
2011-05-13, 22:20
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benshie
Vettel har väl inte satt snabbast varv någon gång det här året?..

http://www.formula1.com/results/season/2011/844/6825/fastest_laps.html
http://www.formula1.com/results/season/2011/846/6831/fastest_laps.html
http://www.formula1.com/results/season/2011/848/6837/fastest_laps.html
http://www.formula1.com/results/season/2011/850/6843/fastest_laps.html

Nej, men så som det ser ut nu, så ska ju Webber ha titeln. Eller hur?

Ligger man tiotals sekunder före resten så kan man ju säjfa upp genom att ställa ned motorn och bara surfa hem segern. Det kanske är välförtjänt men det är i alla fall inte kul racing att kolla på.

Ska bli kul att se det lopp den här säsongen då Vettel inte lyckas kvala in på pole. Det lär ju komma och då lär han få bekänna färg. Hoppas bara att han inte tar med sig någon annan av banan det här året.
Citera
2011-05-13, 22:45
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Ligger man tiotals sekunder före resten så kan man ju säjfa upp genom att ställa ned motorn och bara surfa hem segern. Det kanske är välförtjänt men det är i alla fall inte kul racing att kolla på.

Ska bli kul att se det lopp den här säsongen då Vettel inte lyckas kvala in på pole. Det lär ju komma och då lär han få bekänna färg. Hoppas bara att han inte tar med sig någon annan av banan det här året.

Jo absolut, men då sätter han ju inte de snabbaste tiderna och förtjänar därefter inte titeln. Enligt "super mario's" uttalande.
Citera
2011-05-13, 23:05
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Du menar alltså att den som är snabbast i kvalen är den som förtjänar titeln? Med det resonemanget så behöver det ju inte ens finnas ett race på söndagen.

Uppenbarligen är ingen snabbare än honom på kvalen, vilket sätter honom i pole, från vilken han seglar hem segern. Vad är det han inte gör som gör att han inte borde ha titeln?

Citat:
Ursprungligen postat av axolotl
Håller med. Finns flera förare som kvalar bra men inte presterar i själva racet, det där resonemanget håller inte riktigt.

Bannlys Adrian Newey från F1, han får ta med sig DRS och Schumacher, tillbaka med Kubica, Räikkönen och J-P Montoya. Då jävlar. Då kommer världen verkligen gå under 2012 p.g.a för episk F1-säsong.

Klart det finns fler som kvalar bra, men ingen kvalar bättre än Vettel.

Löjligt att ens tänka tanken att bannlysa Newey. Predikar du för identiska bilar också eller? Släpp lös motorutvecklingen med begränsning på 12 cylindrar, 3 liter och ingen överladdning. Tillåt all form av aerodynamiska knep säger jag, så länge hjulen är öppna och karossen håller sig inom givna mått. Visst, mest pengar vinner, men det driver utvecklingen framåt och man hade nog fått se ett par riktigt tuffa lösningar här och där.

De fattigare teamen som inte har råd att utveckla själva kan alltid köpa sig in i racen.
Citera
2011-05-13, 23:08
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benshie
Jo absolut, men då sätter han ju inte de snabbaste tiderna och förtjänar därefter inte titeln. Enligt "super mario's" uttalande.

Jag tror nog att även du förstod vad jag menade.
Citera
2011-05-14, 09:21
Medlem
axolotls avatar
Citat:
Uppenbarligen är ingen snabbare än honom på kvalen, vilket sätter honom i pole, från vilken han seglar hem segern. Vad är det han inte gör som gör att han inte borde ha titeln?

Klart det finns fler som kvalar bra, men ingen kvalar bättre än Vettel.

Löjligt att ens tänka tanken att bannlysa Newey. Predikar du för identiska bilar också eller? Släpp lös motorutvecklingen med begränsning på 12 cylindrar, 3 liter och ingen överladdning. Tillåt all form av aerodynamiska knep säger jag, så länge hjulen är öppna och karossen håller sig inom givna mått. Visst, mest pengar vinner, men det driver utvecklingen framåt och man hade nog fått se ett par riktigt tuffa lösningar här och där.

De fattigare teamen som inte har råd att utveckla själva kan alltid köpa sig in i racen.

Så med andra ord föredrar du "tuffa lösningar" framför jämna och spännande race?
Citera
2011-05-14, 11:15
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axolotl
Så med andra ord föredrar du "tuffa lösningar" framför jämna och spännande race?

Jajamen, det sticker jag inte under stolen med.
Jag tycker tekniken och logistiken är det trevligaste i F1, helt klart.
Citera
2011-05-14, 11:40
Medlem
Luftiss avatar
Citat:

Och du tycker att detta är kul racing..? För mig är det som farfars bilar på Liseberg.

RB7an är utan tvivel den bästa bilen på griden och Newey är ett geni, men att säga att Vettel är den bästa föraren för att han sitter i den bästa bilen, kan jag inte riktigt köpa. Vettel har ju gång efter annan bevisat att han inte har kylan när det väl blir fight.
Citera
2011-05-14, 12:47
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
RB7an är utan tvivel den bästa bilen på griden och Newey är ett geni, men att säga att Vettel är den bästa föraren för att han sitter i den bästa bilen, kan jag inte riktigt köpa. Vettel har ju gång efter annan bevisat att han inte har kylan när det väl blir fight.
Håller med dig, ingen är bäst i världen för att han sitter i bästa bilen. Mest tydliga exemplet för det är väl Button och Barrichello i Brawn 2009... Sen att jag anser att Vettel faktiskt är den bästa föraren tillsammans med Hamilton är en annan sak.

Angående just kyla, Vettel och Hamilton: Vettel är precis som Hamilton var för ett par år sedan. Då var Hamilton strulputten som ibland kunde göra rent hänsynslösa manövrar, vilket han tack och lov växt ifrån vad det verkar som. Vettel kommer lägga på sig ännu lite mer rutin och antagligen göra likadant som Lewis, han är ju bara 24 år. Men det är klart, är man helt överlägsen och knappt kommer i kontakt med de andra förarna pga. att man är tio sekunder före hela tiden kan ju denna mognad ta tid.
Citera
2011-05-15, 02:04
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Och du tycker att detta är kul racing..? För mig är det som farfars bilar på Liseberg.

Vettel vann ett regnigt race i en Toro Rosso, det säger en hel del.
Citera
2011-05-15, 10:54
Medlem
Citat:
Vettel vann ett regnigt race i en Toro Rosso, det säger en hel del.

*från Wikipedia*

Kvalet kördes i tilltagande regn vilket resulterade i att toppförare som Lewis Hamilton i McLaren, Robert Kubica i BMW och Kimi Räikkönen i Ferrari inte gick vidare från Q2. Den något annorlunda startordningen var Sebastian Vettel i Toro Rosso, Heikki Kovalainen i McLaren, Mark Webber i Red Bull, Sébastien Bourdais i Toro Rosso[1], Nico Rosberg i Williams, Felipe Massa i Ferrari, Jarno Trulli i Toyota och Fernando Alonso i Renault. På grund av olycksriskerna på den våta banan startades loppet bakom säkerhetsbil. Vettel tog starten och drog ifrån eftersom han hade bättre sikt än konkurrenterna i sprayen bakom. Vettel ledde sedan loppet ända in i mål och vann sin och stallets första F1-seger, 12,5 sekunder före Kovalainen och drygt 20 sekunder före Kubica. Hamilton, som startade från femtonde rutan, körde upp sig till en sjunde plats och behöll därmed ledningen i VM-tabellen

Personligen så har jag inte något direkt emot vettel men håller till viss del med om att han behöver mogna och visa att han klarar av att även vinna race från andra positioner än pole utan att demolera halva startfältet i prosessen.
Visserligen så vann han i en toro rosso men det var under speciella förhållanden och från pole position. Dock så ska det inte tas ifrån han att han är otroligt kvick när han får styra från första led.
Det jag inte vill ha är säsonger ala Schumacher med noll spänning pga en bra förare i en överlägsen bil tokdominerar.
Senast redigerad av Manjacken 2011-05-15 kl. 11:41.
Citera
2011-05-15, 15:14
Medlem
Pale Riders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emballage
Dansa med knivar
Springer med saxar...

Vet inte varför, men jag måste fan få ur mig:

Niki Lauda
Gilles Villeneuve
Juan Manuel Fangio
Emerson Fittipaldi
Ayrton Senna
Ronnie Peterson
Alberto Ascari
Jackie Stewart
och
Il Gunnare

Jeanne Pierre Montoya är väl mest ett skämt på riktigt?

Svårast att erkänna är att Schumi bör kliva av inför 2012.
Och det är väl rätt självklart att polacken inte kör i år.
Vad gäller Seb ville jag ha han i Ferrari 2006.

Så jävla duktig är jag inför VM-finalen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in