Resultat: Världsmästare 2011?
Sebstian Vettel
53,33%
24 röster
Mark Webber
2,22%
1 röster
Lewis Hamilton
28,89%
13 röster
Jenson Button
4,44%
2 röster
Fernando Alonso
8,89%
4 röster
Felipe Massa
0%
0 röster
Michael Schumacher
0%
0 röster
Nico Rosberg
0%
0 röster
Nick Heidfeld
2,22%
1 röster
Vitaly Petrov
0%
0 röster
2011-10-26, 20:52
Medlem
knappens avatar
Indien står för dörren.
Dubbla DRS-zoner. Verkar ha både höghastighetsparti och en teknisk del.

http://www.formula1.com/races/in_detail/india_863/circuit_diagram.html

Trist att inte Chandhok får köra sitt hemmalopp
http://www.formula1.com/news/headlines/2011/10/12685.html
Citera
2011-10-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Ska vi prata "tur" så hade väl Button ännu mera av den varan när säsongen 2009 startade. Fast det kostade hela 2008, då Ross Brawn la ner utvecklingen av Hondas kärra, för att koncentrera sig på 2009. Där kan vi prata om någon fick fördelar av de stora regelförändringar som infördes det året.

Det kan jag hålla med om att det var en vinstlott, men skillnaden är att alla förare hade presterat bra i den bilen (kanske inte vunnit vm men hört till toppen iaf). Nu så hamnar förare som slipat sin teknik sen gocart tiden efter pga att deras körstil inte passar alls längre. Måste vara sjukt svårt att börja lära om och vara lika snabb som innan.
Citera
2011-10-29, 02:52
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Har nyss kollat på FP1 och FP2 i efterhand, banan ser spännande ut och skiftar en del i höjd - likt Istanbul Park. Visserligen är avåkningszonerna rejält tilltagna, men missar man kurva sex blir man ordentligt straffad. Det går utför och marken (gräs) mellan sex och sju är ojämn, satsar man för hårt så riskerar man att skada undersidan rejält.

En herrelös hund sprang in på banan under FP1 och orsakade en rödflagg. Tydligen har två incidenter med hundar skett tidigare under dagen. Senna körde ju på en hund under GP2-loppet på Istanbul Park 2008, så risken finns.

http://www.mirror.co.uk/sport/motorsport/2011/10/28/indian-grand-prix-stray-dog-halts-practice-115875-23521447/

Hamilton såg f.ö. djävligt vass ut, men nu åker han ju på en bestraffning och tappar tre platser efter kvalet.

När vi nu närmar oss slutet på säsongen ökar risken för motorhaverier, så någon vinnare vågar jag inte plocka ut.

Citat:
Ursprungligen postat av full_pull
Det kan jag hålla med om att det var en vinstlott, men skillnaden är att alla förare hade presterat bra i den bilen (kanske inte vunnit vm men hört till toppen iaf). Nu så hamnar förare som slipat sin teknik sen gocart tiden efter pga att deras körstil inte passar alls längre. Måste vara sjukt svårt att börja lära om och vara lika snabb som innan.
Naturligtvis. Robert Kubica (som jag anser vara på samma nivå som Alonso och Vettel) har aldrig suttit i en pålitlig vinnarbil någonsin, så visst betyder bilen en djävla massa.
Citera
2011-10-29, 20:13
Medlem
Tranquilandias avatar
Blir säkert en hel krascher vid depåutfarten och kurvan där Massa pajade bilen vid racet.

Tydligen hade Ferrari testat ny framvinge på träningen. De verkar nästan ha hittat Red Bulls hemlighet nu efter att de stal Webbers vinge i Monza.
Citera
2011-10-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquilandia
Tydligen hade Ferrari testat ny framvinge på träningen. De verkar nästan ha hittat Red Bulls hemlighet nu efter att de stal Webbers vinge i Monza.

Det såg mer ut som de inspirerats av Red Bulls slogan än av deras framvinge.

...vingen flaxade ju som en kolibri.
Senast redigerad av Ringo Lam 2011-10-29 kl. 21:24.
Citera
2011-10-30, 12:31
Medlem
Hamilton och Massa körde ungefär som vanligt.

Massa hittade denna helg även en ny nemesis (förutom Hamilton då) i form av de orangea "innerkerbsen".

Schumacher är åter snabbare än Rosberg under loppet men får jobba på att kvala bättre.

Mercedes verkar för övrigt ha hittat en helt egen nivå denna säsong där de ständigt är bakom de tre toppstallen men framför mittenstallen så länge inget oförutsett inträffar.

...i övrigt hände det inte så mycket. Det kändes lite som ett F1-lopp från 5-10 år sedan.
Citera
2011-10-30, 17:32
Medlem
Ozmeisters avatar
Banan blir förstörd av smutsen utanför idealspåret, kändes som om förarna inte kunde nyttja hela banbredden. Annars en ganska trevlig bana för att vara en Tilke-bana.

Var det damm eller föroreningar i luften btw?

Incidenten mellan Hamilton/Massa är ingens fel, det är en "race incident" kanske lite mer skuld åt Hamilton. Man är ju partisk liksom.
Citera
2011-10-31, 00:44
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Banan blir förstörd av smutsen utanför idealspåret, kändes som om förarna inte kunde nyttja hela banbredden. Annars en ganska trevlig bana för att vara en Tilke-bana.

Var det damm eller föroreningar i luften btw?
Föroreningar. Delhi är ett av Jordens rövhål, blev inte alls sugen på att åka dit och se oppet på plats. Om nu F1 vill framstå som "miljövänligt", vilket F1 aldrig kan göra och inte ska göra, så sköt man sig själv ordentligt i foten när man placerade banan så nära stan.

På tal om resor så har BBC f.ö. extraknäckt hela helgen som indisk turistbyrå. B la, b la fantastic and exciting, India loves F1 och what not. Samtidigt pratades det en del skit om Turkiet, Abu Dhabi och Korea, detta trots att Eddie Jordan lovsjöng Korea för två veckor sen. Börjar tröttna på gubbfan nu, kommer aldrig med något nytt och Coulthard (till min stora förvåning) är överlägsen på att förklara det tekniska och taktiska gällande bilar och loppen. Crofty på 5 Live Radio var mer kritisk när han hade Chandhok som gäst i FP2, sånt uppskattas.

Banan är dock spännande, med sina höjdskillnader och blinda kurvor, men dammet (i.o.f.s. något som drabbar alla nya banor) och Vettels överlägsenhet gjorde att jag halvsov mig igenom racet. Vettel som f.ö. fixade en sällsynt "fyra" idag (pole, snabbaste varv, ledde från start till mål och vinst). Visserligen är bilen överlägsen, men snacka om att han tar chansen! Han sa själv på presskonferensen efteråt att han kanske inte får en lika bra chans att dominera som i år, det visar på insikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Incidenten mellan Hamilton/Massa är ingens fel, det är en "race incident" kanske lite mer skuld åt Hamilton. Man är ju partisk liksom.
Håller med, tycker det var fel att bestraffa Massa, han såg uppenbarligen inte Hamilton. Tänkte direkt på krocken mellan Hamilton och Button i Kanada, där Button inte såg Hamilton och inte straffades för det heller.

Ferrari har helt klart lagt ambitionera om att vinna några fler GP i år. Men ändå, på nåt djävla vis, lyckas Alonso klämma ur det sista ur bilen. Hade det suttit någon annan än Alonso vid ratten så hade det inte blivit någon pallplats. Det finns ingen förare som kan krama ur lika mycket ur en bil som Alonso kan, nu gäller det bara att hitta en bra wingman till 2012. Massa är under all kritik - förstår inte vad Ferrari ser hos honom? Finge jag min vilja igenom så skulle Webber vara det optimala valet. Båda behandlar varandra med respekt (till skillnad från Hamilton och Massa) och vad jag har förstått så umgås de en del utanför banan.
Citera
2011-10-31, 02:11
Medlem
Rodah15s avatar
Alltså Hamilton lyckas alltid vara med i alla incidenter känns det som. Men den här gången tror jag nog det var lika mycket Massas fel som Hamilton. Massa ser att Hamilton kommer och svänger ändå in. Svårt beslut för domarna att ge Massa bestaffning.

Bra Vettel!
Senast redigerad av Rodah15 2011-10-31 kl. 02:18.
Citera
2011-10-31, 17:50
Medlem
Mahhbechhs avatar
Synd på allt smuts. Jag sov från varv 15 till 55 ungefär.
Citera
2011-10-31, 18:27
Medlem
.Mortimer.s avatar
Helt ok dragning på nya banan ändå får jag säga men tyvärr kändes allting utanför asfalten ganska halvfärdigt. Lösa hundar på banan under träning och så in i helvete med smuts på banan hela helgen lång förstörde vad som hade kunna bli ett mycket intressantare och roligare lopp. Vad jag gillade dock var att det visade sig kunna straffa sig hårt att köra för snävt i vissa av svängarna, dubbelt upp för Massa dessutom. Ett skönt avbräck från alla avåkningszoner som förpestat så många banor där förarna bara tappar ett par sekunder och inget mer händer. Racen ska ju vara på banan och inte utanför.
Citera
2011-10-31, 19:24
Medlem
hesons avatar
Sällan jag försvarar Hamilton men här kommer det: Hamilton var upp nästan jämsides (en meter efter kanske), men bromsade tidigare för att klara kurvan vilken gjorde att Massa (som låg i idealspåret) åkte ikapp och träffade honom med bakdäcket. Massa hade dock ingen chans att klara kurvan om han inte skulle gett sig innan han var slagen, som han körde var det krash eller avåkningszonen som gällde, och med ett Braziljanskt hjärta vet vi hur det slutar.

Massa borde lära sig lagspel och sluta vara en sådan djävla diva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in