Resultat: Världsmästare 2011?
Sebstian Vettel
53,33%
24 röster
Mark Webber
2,22%
1 röster
Lewis Hamilton
28,89%
13 röster
Jenson Button
4,44%
2 röster
Fernando Alonso
8,89%
4 röster
Felipe Massa
0%
0 röster
Michael Schumacher
0%
0 röster
Nico Rosberg
0%
0 röster
Nick Heidfeld
2,22%
1 röster
Vitaly Petrov
0%
0 röster
2011-05-31, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funke
Fast rödflagg + avbrutet race tar väl resultatet som var 3 varv tidigare vill jag minnas. Då skulle i så fall Petrov haft sin position innan krashen.

Hittade detta på formula1.com
Åker säkerhetsbilen ett fullt varv med övriga bilar så måste ju det näst sista varvet det varv då någon åkt av. Det varv har alla, utom de(n) som åkt av, avslutat. Loppet måste alltså i princip få ut säkerhetsbilen och bli avbrutet på samma varv för att rödflagg ska ge fördel åt någon som åkt av.
Citera
2011-05-31, 02:01
Medlem
nerdballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorMongo
Ferrari är ju F1 för många, men kanske mest för de som inte följde F1 mer än på bakfyllan när TV4 sände med Artur Ringart som kommentator på 90-talet. Då var Schumi nummer 1, och det var kul att heja på honom då han ofta vann. Kanske lindrade det baksmällan? Vem vet. Det är väl främst pga. Schumi som Ferrari har den status de har än idag(med all rätta givetvis, Ferrari var ju bäst under långlång tid).

Hur som helst, en Formel 1-cirkus utan Ferrari skulle inte jag se som något konstigt. Visst, att inte ha två röda italienare på plattan skulle kanske kännas underligt de första tävlingarna, men sedan skulle det inte spela någon roll. F1 är större än Ferrari, inte tvärtom. Hade frågan ställts under 2000-talets första halva hade jag nog fått fundera lite längre på frågan.

Scuderia Ferraris långa och inflytelserika historia inom Grand Prix-racing matchas inte av något team på gridden. Ferrari bär med sig en aura av svunna racingepoker, en kontinuitet i F1-historien som man nog inte bryter ostraffat. Stallets italienska identitet och oavbrutna närvaro i F1 tror jag är de främsta anledningarna till dess många och hängivna fans, även om Schumacher innebar ett uppsving. Här finns hjärta och tradition i skarp kontrast till andra nyckfulla marknadsföringskampanjer på hjul. På sätt och vis håller jag med dig om att F1 är större än Ferrari, men om Ferrari försvann idag skulle F1-cirkusens storhet vara kraftigt decimerad. Att Formel 1 skulle vara konstigt utan Ferrari - och mycket konstigt därtill - är det nog fler än det sena 90-talets bakfyllepublik som tycker.

Ferrari kan mycket väl överleva F1, och det omvända förhållandet är heller inte alls otänkbart. Jag vill nog hellre ha det till att formelbilsracing är större än både F1 och Ferrari. Förhoppningsvis.
Citera
2011-05-31, 08:43
Medlem
Ferrari har bara blivit bortskämda, har varit mycket långa perioder förut också där andra team har slagit dom. Klädmärket Benetton har spöat biltillverkaren Ferrari (och alla andra) i F1, WTF liksom
Citera
2011-05-31, 20:12
Medlem
perry2s avatar
Så skönt med gamla banor som Monaco, Spa, Silverstone och Imola. Bryr mig lite om Asien Ungern Turkiet mfl.
Saint Devot, Eaux Rouge, Beckets och Parabolica det är som gamla golfbanor som legat där i 100 år typ. Tänk att man kan vinna så många lopp med Kers som glappar.
Citera
2011-05-31, 20:27
Medlem
Kugghjulets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
Ferrari har bara blivit bortskämda, har varit mycket långa perioder förut också där andra team har slagit dom. Klädmärket Benetton har spöat biltillverkaren Ferrari (och alla andra) i F1, WTF liksom

Men skärp dig, hur gammal är du egentligen?

Du fattar väl att vad företaget bakom ett team har som huvudsyssla inte nödvändigtvis har att göra med hur bra själva raceteamet fungerar och presterar. De viktigaste är ju att "moderbolaget" pumpar in pengar i teamet. Sen om de säljer bilar eller kläder (eller energidryck för den delen) för att dra in pengarna kan ju spela mindre roll...
Citera
2011-05-31, 21:15
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Så skönt med gamla banor som Monaco, Spa, Silverstone och Imola. Bryr mig lite om Asien Ungern Turkiet mfl.
Saint Devot, Eaux Rouge, Beckets och Parabolica det är som gamla golfbanor som legat där i 100 år typ. Tänk att man kan vinna så många lopp med Kers som glappar.

Parabolica återfinnes iofs på Monza och inte på Imola. Men F1 flyttar dit pengarna finns och det är ju inte i Europa för tillfället.
Citera
2011-05-31, 23:03
Medlem
Ozmeisters avatar
Om Ferrari skulle dra sig ur F1 skulle detta vara en katastrof, Ferrari är på något sätt hjärtat i F1.

Ungefär samma effekt som att ta bort alla klassiska banor. Sporten skulle överleva men tappa ännu mer av sin själ.
Citera
2011-05-31, 23:49
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Om Ferrari skulle dra sig ur F1 skulle detta vara en katastrof, Ferrari är på något sätt hjärtat i F1.

Ungefär samma effekt som att ta bort alla klassiska banor. Sporten skulle överleva men tappa ännu mer av sin själ.

Jag fattar inte det resonemanget, om jag ska vara ärlig... Jag kan köpa att Ferrari drar mycket spons, men på vilket sätt är de oumbärliga inom F1?
Citera
2011-06-01, 00:37
Medlem
Ozmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Jag fattar inte det resonemanget, om jag ska vara ärlig... Jag kan köpa att Ferrari drar mycket spons, men på vilket sätt är de oumbärliga inom F1?
Det kan jag inte svara på, men jag med många andra skulle sluta titta på F1. Just för att vi älskar stallet mer än sporten!
Citera
2011-06-04, 01:01
Medlem
Mahhbechhs avatar
Nu ska det vara spikat! Till 2013 blir motorerna fyrcylindriga på 1,6 liter. Vad säger ni om det?
Citera
2011-06-04, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mahhbechh
Nu ska det vara spikat! Till 2013 blir motorerna fyrcylindriga på 1,6 liter. Vad säger ni om det?

usch tvi blä, hoppas nu att ferrari mfl bryter sig loss från FIA och skapar en riktig serie och går åter till v-10 eller v-12 motorer .. fri trimningsgrad. fan de håller ju på att göra det hela till en standardvagns racing.. ..

F1 ska vara de bästa av det bästa-- det bästa maskinerna människan kan skapa!
Citera
2011-06-04, 11:40
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahhbechh

Ja säger att min bil har en fyrcylindrig motor på 2,0 liter. S40 > F718° Scuderio (eller vad nu Ferraris bil heter 2013).
Man undrar ibland hur ledningen för F1 tänker när man sakta men säkert vill göra om bilsporten till något helt miljövänligt och ofarligt.

2018: Nya regler som säger att motorn måste bestå av minst 10 procent organiskt material och använda 100% förnyelsebart bränsle.

2022: Motorn måste vara gjort av minst 30% organiskt material och man får bara ha en 30 liters bränsletank eller 45 kilo batterier. Motorn måste hålla hela säsongen. Går den sönder så är man ute ur tävlingen.

2028: För att minska betydelsen av aerodynamik i bilarna placerar man motorn på en separat vagn framför föraren som kopplas ihop med två länkarmar. Det införs en "ljudgräns" för bilarna som inte får överstiga 85 dBa under något tillfälle. Banorna besluta vara hiskeliga inslag i naturen så de görs om från stora asfaltsbanor till betydliga mindre ovala grusbanor.

2035: Eftersom gummidäck anses miljöfarliga förbjuds dem och ersätts av metalldäck alternativt trädäck istället. För att dels hålla sig under 2-timmarsregeln och dels hålla motorns livslängdskrav har man successivt minskat loppens längd från drygt 300 Km till nuvarande ca 3 Km.
2040: Banrekordet på den 1000 meter långa Nya Monza är nu ca 1:15 och innehas av Stig H Johansson tillsammans med Black Beauty
Senast redigerad av Funke 2011-06-04 kl. 11:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in