Resultat: Världsmästare 2011?
Sebstian Vettel
53,33%
24 röster
Mark Webber
2,22%
1 röster
Lewis Hamilton
28,89%
13 röster
Jenson Button
4,44%
2 röster
Fernando Alonso
8,89%
4 röster
Felipe Massa
0%
0 röster
Michael Schumacher
0%
0 röster
Nico Rosberg
0%
0 röster
Nick Heidfeld
2,22%
1 röster
Vitaly Petrov
0%
0 röster
2011-05-29, 17:22
Medlem
Ozmeisters avatar
Som tidigare nämnt i tråden så skulle man absolut låtit däcken vara kvar. Vet i fasiken om Alonso hade plockat Vettel isf, han hade haft bättre förutsättningar iaf.

Underhållande som vanligt på Monaco, tråkigt med Petrov dock. Men det verkar ju vara ganska lugnt med han.
Idag visade Vettel styrka, det måste jag ge honom, hans psyke har växt otroligt.

Alonso körde starkt, hanterade däcken superfint, hade varit värd en seger. Ledsamt att inte ha sett Ferrari överst på pallen än. Frågan är om det öht kommer ske denna säsong?
Citera
2011-05-29, 17:41
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zippi
Patetiskt att de tillåts byta däck under röd flagg. Vettel har verkligen inte förtjänat den här segern.

Varför inte? Inser du på hur gamla däck han körde på när han höll tillbaka Alonso och Button? Jag kan såklart inte garantera att han hade klarat det de sista 6 varven, men även om de låg nära och var snabbare så skulle de köra om för att gaina en placering.

Tycker de kämpade tappert idag, och Alonso visade verkligen framfötterna. Kul att se Button så långt fram också. Men, jag tycker nog att Vettel var välförtjänt av segern.
Citera
2011-05-29, 17:41
Medlem
perry2s avatar
Hamilton pajjade bort 2 andra idag, Massa i Leows och en annan i Saint Devot. Den killen kör farligt, farligt för andra.

Bra av de te i topp, Webber borde skämas att sitta i en vinnarbil varje helg och underprestera. Idag kan han skylla 10 sek på ett däcksbyte men han är ju lost med de bästaförutsättningarna. Eller så är Vettel den outstanding bästa föraren.....
Citera
2011-05-29, 18:05
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Bra av de te i topp, Webber borde skämas att sitta i en vinnarbil varje helg och underprestera. Idag kan han skylla 10 sek på ett däcksbyte men han är ju lost med de bästaförutsättningarna. Eller så är Vettel den outstanding bästa föraren.....
Du har både rätt och fel angående Webber. Ja, han är något helt vansinnigt dålig i början av racen, det är där han förlorar hela sin chans till seger tävling efter tävling egentligen. Han ska kunna göra det bättre med dom förutsättningar han har.

Men samtidigt så kör han jävligt fort och konsekvent ju längre in i loppet han kommer och lyckas på så vis ta igen flertalet platser han förlorar i början. Han både presterar och underpresterar i olika skeden av loppen helt enkelt, men det håller inte att få jobba sig upp från 14 plats varenda tävling.

Förresten är jag tveksam till om Alonso hade tagit sig förbi Vettel om olyckan inte skett. Han hade givetvis utmanat, som vi såg precis innan Sutil fuckade upp racet, men undrar om inte han hade tagit det säkra före det osäkra ändå och bärgat andraplatsen och en hel radda poäng istället för att utmana och kanske plocka bort både sig själv och Vettel. Tveksamt iofs, det är Alonso vi pratar om, hade isåfall kunnat sluta i misär för båda.

Lewis visar att han inte riktigt vuxit ifrån fasonerna han hade för sig i början av F1-karriären; kör nästan vårdslöst emellanåt när han är frustrerad. I övrigt ett roligt och spännande race, måste säga att även om jag är lite avigt inställd till Monaco som F1-lopp så skulle jag nog sakna det i kalendern om det skulle tas bort.
Citera
2011-05-29, 20:43
Medlem
Zippis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorMongo
Förresten är jag tveksam till om Alonso hade tagit sig förbi Vettel om olyckan inte skett. Han hade givetvis utmanat, som vi såg precis innan Sutil fuckade upp racet, men undrar om inte han hade tagit det säkra före det osäkra ändå och bärgat andraplatsen och en hel radda poäng istället för att utmana och kanske plocka bort både sig själv och Vettel. Tveksamt iofs, det är Alonso vi pratar om, hade isåfall kunnat sluta i misär för båda.

Frågan var om Vettels däck verkligen hade klarat av 10 varv till i fullfart, istället för några bakom SC och sen nya till sista 6. Kommer han över "the cliff" hade han tappat till både Alonso och Button.

Lite synd att McLaren konstant skjuter sig i foten med taktiken. Idag verkade de ha inställningen "bättre ett depåstopp för mycket än ett för lite". Tycker synd om Button, han förtjänade mer än en 3de plats idag.
Citera
2011-05-29, 20:50
Medlem
Citat:
Lite synd att McLaren konstant skjuter sig i foten med taktiken. Idag verkade de ha inställningen "bättre ett depåstopp för mycket än ett för lite". Tycker synd om Button, han förtjänade mer än en 3de plats idag.

Tycker de gjorde ett kanonjobb med taktiken, tror inte det var på någons radar att Vettel skulle försöka köra 60+ varv på mjuka däck, däck som förra racehelgen knappt höll 10 varv för vissa. När Button dök in för sitt sista stopp och satte den fart han gjorde direkt så skulle Vettel kommit ut som 2a oavsett hur fort deras stopp hade varit även om han gått in på nästa varv.

Perfekt taktik och genomförande och det visste Vettel och RB som var tvugna att chans på "till mål" strategin efter det.
Citera
2011-05-29, 21:11
Medlem
Prostreet32s avatar
Riktigt bra race. Men som ni sagt var det fel att byta däcken.
Men frågan är om Button/Alonso kunnat passera Vettel? Det är ju grymt tight.
Börjar bli tråkigt med Vettels dominans. Han hade väldigt tur i Monaco. Både på kval och race.

Nu ser jag fram som fasen mot Kanada.
Citera
2011-05-29, 21:45
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Kommer han över "the cliff" hade han tappat till både Alonso och Button.

Vettels däck hade passerat "the cliff" för längesedan. The cliff är något de möter när däcken går från fullgott till sämre grepp. Väl där så stagnerar bortfallet av grepp och gör så ett bra tag.
Citera
2011-05-29, 21:47
Medlem
Luftiss avatar
http://www.youtube.com/watch?v=uaqcJgLPl_g

Hamilton spårar ur i BBC-intervju. Även som ett stort Hamilton-fan kan jag tycka att han var lite väl het idag. På den nivån tycker jag att man ska kunna tygla sin frustration bättre. Hoppas att han kan upprepa förra årets prestation i Kanada om två veckor.
Citera
2011-05-29, 22:27
Medlem
Mahhbechhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
http://www.youtube.com/watch?v=uaqcJgLPl_g

Hamilton spårar ur i BBC-intervju. Även som ett stort Hamilton-fan kan jag tycka att han var lite väl het idag. På den nivån tycker jag att man ska kunna tygla sin frustration bättre. Hoppas att han kan upprepa förra årets prestation i Kanada om två veckor.

Det där kommer han nog få äta upp.
Citera
2011-05-29, 22:43
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahhbechh
Vettels däck hade passerat "the cliff" för längesedan. The cliff är något de möter när däcken går från fullgott till sämre grepp. Väl där så stagnerar bortfallet av grepp och gör så ett bra tag.

Eeerh.. Han hade inte passerat "the cliff". Eller iofs, du kanske sitter på annan info som Button's team och bbc reportrarna inte gjorde? De hade räknat med en ca 40 varv på de mjuka däcken (gula). Vettel lyckades med sin bil köra Monza(?) 99% av racet på soft (bridgestone 2010) för att byta på sista varvet. Hade han lyckats passera klippan så hade han suttit i räcket skulle jag vilja tro. Men nu fick han hjälp av systerstallet och ordnade rödflagg.
Citera
2011-05-29, 22:43
Medlem
Min brors kusins avatar
Kul att det gick såpas bra för Kobayashi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in