Citat:
Ursprungligen postat av MajorMongo
Visst blir det billigare att göra två motorer extra än att fortsätta dagens V8or. Men, det jag menar är att om man helt plötsligt väljer att byta motorkaraktär helt blir det mycket dyrare än att utveckla en redan befintlig motor. Jag tror helt enkelt att ett motorbyte till 2013 kommer göra att det plöjs än mer pengar än det hade gjort med att utveckla dagens motorer. Plus då de stående utvecklingskostnaderna man har varje år, men de kommer man inte ifrån, V8 eller ej.
Att jag pratar om pengar när du frågar om hållfasthet på en motor beror på att jag är helt hundra på att det kommer ett krav som säger att du får använda X antal motorer per år. I dagsläget är det 8 motorer per år, vilket innebär att man i snitt byter motor lite mer sällan än vartannat race.
Jag är inte säker på att 8-motors regeln ändras till 2013, det sänder fel signaler till de som kanske inte är så insatta. "Oj, Formel 1 är hemskt på alla sätt och vis! Förr fick man använda 8 motorer, nu får man använda 10! Detta är katastrofalt mot miljön, ekonomin och yadayadayada!"
Därför tycker jag att det är dumt att byta motor än en gång, visserligen 2 år från nu, men det kommer göra att det försvinner än mer pengar från stallen.
Med det sagt undrar jag lite vad de vill med F1. Vill de att fler ska ha råd att ställa upp, så är det här fel väg att gå. Vill de att det ska se bättre ut i media är det rätt väg att gå. Hmmm...
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Det spelar ingen roll vilket bränsle eller vilken motorstorlek och typ man använder. Det finns alltid ingenjörer som kommer på hur man plockar ut 800 hk ur dem.
Sen förstår jag heller inte "miljötänket" som sprider sig bland potentaterna i F1. F1 är racing med avancerade prototyper som inte liknar konsumenternas egna bilar ö.h.t. 99% av all fans skiter högaktningsfullt i om Mercedes tävlar med en etanolbil. Den marknadsföringen sköts bättre i rally och touringcarklasser, där åtminstone karossen liknar publikens egna bilar.
Är det vanlig enkelturbo som gäller? Eller är det dubbelturbo? Eller twin scroll? Hur som helst så medför fyra cylindrar på 1,6l tillsammans med ett begränsat laddtryck gränser för hur mycket effekt vi kan plocka ut. Jag räknar inte med det extra tillskott som KERS kan ge, alltså.
Alldeles säkert kommer varvtalsbegränsningen att ändras iom. ny motorkonstruktion. Förnuftet säger å ena sidan till högre begränsning, men å andra sidan talar kolvhastigheten emot en höjning iom. att det är med höga kolvhastigheter som problem på riktigt börjar dyka upp. Det är först när vi får höra specen på motorerna vad gäller borr*slag som vi kan börja spekulera på riktigt hur de har tänkt och gjort.
Ang. ditt miljöprat kan jag itne annat än hålla med.
Kan det bero på att de behöver ha in mer pengar? För att Virgin skulle ställa upp i F1 från början hade de som krav att bränslet skulle köras på 5% etanol eller liknande. Minns inte procentsatsen. Känns som att det är mer och mer sånt här struntprat, som en riktig F1-fantast i grund och botten skiter fullständigt i. Det är bara för att vara så PK som möjligt som FIA har börjat med sånt här fjanteri, tror jag.