Resultat: Världsmästare 2011?
Sebstian Vettel
53,33%
24 röster
Mark Webber
2,22%
1 röster
Lewis Hamilton
28,89%
13 röster
Jenson Button
4,44%
2 röster
Fernando Alonso
8,89%
4 röster
Felipe Massa
0%
0 röster
Michael Schumacher
0%
0 röster
Nico Rosberg
0%
0 röster
Nick Heidfeld
2,22%
1 röster
Vitaly Petrov
0%
0 röster
2011-05-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Telefon
Enligt mig visade Webber tydligt att han är lika snabb som Vettel när han senast i Kina lyckades med en minsta sagt imponerande uppkörning. Min egna teori om varför Webber inte alltid är lika snabb som Vettel är för att Vettel till viss grad blir favoriserad av Red Bull. I slutet av förra säsongen var det mycket snack från Red Bulls sida om hur "neutrala" de var, och att de lät förarna avgöra loppen på banan. Det är rent skitsnack enligt mig. Jag tror att Red Bull på ett eller annat sätt ger Vettel fördelar för att han ska få bättre resultat. Det är ju, som jag har skrivit tidigare, mycket bättre PR med en ung tysk som vinnare än en snubbe från Australien.

Att webber gjorde en enorm uppkörning tyder inte på att han är snabb, inte lika snabb som vettel iallafall. Själva racet handlar om att hitta ett tempo som går tillräckligt fort men som inte sliter allt för mycket på däcken. Har man dessutom nya och fräsha däck som webber hade kvar och dessutom sitter i fältets bästa bil, då har man alla möjligheter i världen att göra en sådan uppkörning. I mina ögon har webber aldrig varit mer än en medelmåtta. Har man dessutom, som kugghjulet säger, vunnit i en toro rosso, då är man faktiskt snabb.
Citera
2011-05-10, 21:55
Medlem
Ser fram emot racet i Barcelona och om någon av teamen har någon uppdatering som faktiskt gör skillnad...
Citera
2011-05-10, 22:16
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axolotl
Alltså...Hur kan man tycka om Vettel? Jag har fruktansvärt svårt att tycka något positivt om honom överhuvudtaget. Kan inte sätta fingret på vad exakt men...han och Alonso går ju bara inte att gilla. Alonso känns osympatisk och Vettel är äckligt snorungig.

Ungefär på fläcken så jag tycker. Vettel är riktigt bra på att kvala (i den bästa bilen), komma iväg snabbt och om han sen får köra sitt race så vinner han. Hamnar han däremot efter på något sätt så är det en annan story. Då lyser frustrationen ofta igenom. Jag minns inte senast jag såg den killen genomföra en spektakulär omkörning a la Kobayashi eller Hamilton. Alla minns väl hans patetiska omkörningar av Button och Webber förra året, där de båda senare tvingades bryta p g a hans idiotmisstag.

Vettel representerar för mig samma typ av tråkiga F1 som fick mig att sluta titta under de många år då Schumacher totaldominerade. Det är för kliniskt och passionslöst för mig, helt enkelt.
Citera
2011-05-10, 23:40
Medlem
nerdballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axolotl
Alltså...Hur kan man tycka om Vettel? Jag har fruktansvärt svårt att tycka något positivt om honom överhuvudtaget. Kan inte sätta fingret på vad exakt men...han och Alonso går ju bara inte att gilla. Alonso känns osympatisk och Vettel är äckligt snorungig.

Tacka vet jag Knappen och Webber. Hamilton funkar också. Grät en skvätt av lycka när han åt upp Vettel i Kina.

Instämmer nästan helt. Intressant hur f1-fansens sympatier fördelas över griden, och vilka de subjektiva kriterierna är. Har också funderat en del på hur man blir ett Vettel-fan egentligen. Snorunge är nog det epitet som ligger närmast till hands när jag tänker på Vettel. Alonso verkar lida av en patologisk vinnarskalle och är närmast en karikatyr av en modern f1-förare, vilket är både charmigt och frånstötande på en och samma gång.

Webber och Button verkar vara sympatiska herrar, och följdaktligen är det dem jag håller mina tummar för. Hamilton, däremot, har jag inte mycket till övers för.
Citera
2011-05-11, 00:52
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppomsbo
Ser fram emot racet i Barcelona och om någon av teamen har någon uppdatering som faktiskt gör skillnad...
Barcelona är inte nått att se fram emot. Circuit de Catalunya är en tråkbana och brukar vara en procession från start till mål. KERS och DRS lär inte hjälpa showen nämnvärt.
Citera
2011-05-11, 10:59
Medlem
4-chans avatar
Förstår inte grejen med hatet mot Vettel.

Snorunge och för klinisk körning? Njae, det håller inte. Jag tycker snarare att Hamilton beter sig som en snorunge, som gnäller och skäller på teamet så fort något går fel. Alonso verkar inte heller vara den roligaste killen i sandlådan precis, som är tyst som en mussla och kan inte tänka annat än win win.

Webber tycker jag om, och det mycket.
Verkar vara jordnära och jag gillar hans sätt att uttrycka sig. Han verkar inte vara rädd för att ta ton, om man säger så. Kör hyfsat bra bil också!

Button är också en fin nisse, enligt mig. Kramgo och sympatisk, helt enkelt. Kör väl även han bil helt okej. Men ingen top3!

Vettel däremot. Min stora favorit, och har så varit sedan 2007.
Förstår inte vad folk menar med snorungig. Min systers man känner honom lite flyktigt och jag själv har träffat honom på förra årets efterfest i Budapest. Supertrevlig och en riktigt kul kille. Jag, han och hans chefsmekaniker samt en kille från NRK stod och pratade i nära på 40 minuter där inne och blev sjukt positivt överraskad. Hamilton däremot verkade sväva på moln och försökte bete sig som att han ägde stället. Fick inte tillfälle att prata med Webber och Button dock..

Sen att Vettel kör som en gud gör inte saken sämre. Visst, det kan kanske vara lite tråkigt ibland när man märker att han drar ifrån fältet och regerar hela racet, men det jag vill åt är lite omkörningar osv, och det får man ju nere i klungan istället. Så för min del gör det inget att en så begåvad förare som Vettel tar titeln. Uppenbarligen förtjänar han den ju, eller hur?
Citera
2011-05-11, 11:12
Medlem
Emballages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-chan
Uppenbarligen förtjänar han den ju, eller hur?

Exakt! Förstår mig inte heller på allt hat, och då har jag inte ens träffat karln personligen.
Den ende jag egentligen inte gillar av årets förare är Schumacher, men han kanske är svår att tycka om "per default".
Citera
2011-05-11, 12:59
Medlem
axolotls avatar
Citat:
Uppenbarligen förtjänar han den ju, eller hur?

Jo, visst fan gör han det, han är ruskigt snabb. Men så fort han sätts under press så beter han sig konstigt på banan och petar av folk till höger och vänster. Ett enligt mig omoget och snorungigt beteende som kanske blivit bättre till denna säsongen, men det vet vi ju inte eftersom han haft en behagligt ensam seglats längst fram än så länge.

Webber var het i mitten på förra säsongen, kan han upprepa det i år så tror jag att Vettel kan börja vackla lite. Då får vi förhoppningsvis en jämn säsong i år också. Sen om han likt förbannat vinner i slutändan spelar mig ingen större roll, tycker bara att total dominans av en förare är riktigt tråkigt, även om jag är ett Button-fan var inledningen av 2009 rätt seg.
Citera
2011-05-11, 14:24
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Vettel däremot. Min stora favorit, och har så varit sedan 2007.
Förstår inte vad folk menar med snorungig. Min systers man känner honom lite flyktigt och jag själv har träffat honom på förra årets efterfest i Budapest. Supertrevlig och en riktigt kul kille. Jag, han och hans chefsmekaniker samt en kille från NRK stod och pratade i nära på 40 minuter där inne och blev sjukt positivt överraskad. Hamilton däremot verkade sväva på moln och försökte bete sig som att han ägde stället. Fick inte tillfälle att prata med Webber och Button dock..

Det är väl inte riktigt jämförbart att vara en festlig kille på en tillställning med att vara en bra F1-förare och framförallt en F1-förare som är intressant att titta på på banan.
Citera
2011-05-11, 15:45
Medlem
4-chans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Det är väl inte riktigt jämförbart att vara en festlig kille på en tillställning med att vara en bra F1-förare och framförallt en F1-förare som är intressant att titta på på banan.

Så som jag uppfattade det hela så vad ex. Hamilton inte alls lika kramgo som Vettel. Men som du säger, jag har för lite kött på benen för att varken säga si eller så. Dock är ett första intryck ändå ett första intryck.
Citera
2011-05-11, 19:02
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Så som jag uppfattade det hela så vad ex. Hamilton inte alls lika kramgo som Vettel. Men som du säger, jag har för lite kött på benen för att varken säga si eller så. Dock är ett första intryck ändå ett första intryck.

Det jag menade var att det väl är skitsamma om man är en trevlig kille på fritiden, om man är en tråkig förare?
Citera
2011-05-12, 00:07
Medlem
4-chans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Det jag menade var att det väl är skitsamma om man är en trevlig kille på fritiden, om man är en tråkig förare?

För all del, men jag tyckte direkt att mina tankar om Hamilton speglade av sig i hans sätt att vara även utanför banan. Detsamma gällde Vettel.

Men men, högst personlig åsikt antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in