• 1
  • 2
2010-11-11, 19:15
Medlem
sundish91s avatar
Jag har ett knä som hoppar ur led (sidled) ibland och det har pågått under några år. Händer inte så oftast. Jag undrar vad jag kan göra åt saken? Jag har kollat upp en massa saker och det verkar som att mitt korsband har gått sönder och måste därför opereras. Jag undrar om det verkligen kan vara så och hur är en sån operation? Hur kan ett korsband förstöras?
Citera
2010-11-11, 19:30
Medlem
Sök ortoped direkt, det måste kollas upp med atroskopi (titthålsoperation). Så en ortoped får kolla upp så inget är mer i sönder inne i knät.
Annars är faran att du kommer få större och värre komplikationer av det. Men framför allt tro inte på andra att det är "bara att slå tillbaka knäskålen". Luxationer som det heter är inget man vill dras med resten av sitt liv. Framför allt ta kontakt med en sjukgymnast (gärna idrottmedicin) som hjälper dig att styrka upp musklerna kring knäet efteråt.
Citera
2010-11-11, 19:53
Medlem
sundish91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pierre_rex
Sök ortoped direkt, det måste kollas upp med atroskopi (titthålsoperation). Så en ortoped får kolla upp så inget är mer i sönder inne i knät.
Annars är faran att du kommer få större och värre komplikationer av det. Men framför allt tro inte på andra att det är "bara att slå tillbaka knäskålen". Luxationer som det heter är inget man vill dras med resten av sitt liv. Framför allt ta kontakt med en sjukgymnast (gärna idrottmedicin) som hjälper dig att styrka upp musklerna kring knäet efteråt.

Jag hörde att en operation lär göras om korsbandet har gått av. Vilket verkar vara rätt så troligt då knäet hoppar ur led bara jag gör en oväntad rörelse, ingen speciell ansträgning. Likadant när jag stöter ihop med knäskålen i något och fortsätter vrida på benet, det hoppar sidled och gör riktigt ont. Smärtan när jag ska få knäet tillbaks på rätt plats är jobbig. Hur stor operation kan det bli? (om det skulle bli någon) hur lång är rehab-tiden efteråt, kan det behövas kryckor eller rullstol? Värsta är att båda mina knäskålar har hoppat ur led, inte vid samma tillfällen.
Citera
2010-11-11, 20:06
Bannlyst
Vänta lite nu, ditt knä hoppar alltså ur led lite då och då? gör inte det otroligt ont?
Citera
2010-11-11, 20:06
Medlem
Jag vet hur det känns när knäet hoppar ur led. Det är därför du måste till ortoped för att de kan se vad du har fått för skador inne i knäet. Behöver inte vara korsbandet, men troligtvis är det ändå något ledband som varje gång ditt knä hoppar ur led. Blir det så att de tänjs ut och får en sämre funktion för att knäet ska hålla sig på plats.
Sedan varje gång det hoppar ur led, så får själva knäskålen sig smäll. Knäskålen är av brosk, varje gång det "luxerar" så blir det små fragment, typ splitter inne i knäet.

Så det viktiga är först låt en ortoped kolla upp, sedan tar de beslut om vad som ska göras. Sedan är det viktigaste en bra sjukgymnast som jag sa innan. För ska du ha ett bra fullt fungerande hälsosamt liv, efteråt så träna på de råd du får av läkare och sjukgymnast. Ta inga genvägar, utan stenhårt friskvårda ditt knä.

God´s speed!
Citera
2010-11-11, 20:11
Medlem
Jodå, som fan!!! Inget man rekommenderar ens sina värsta ovänner, att knä ska hoppa ur led.
Citera
2010-11-11, 21:01
Medlem
sundish91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryan.Getzlaf
Vänta lite nu, ditt knä hoppar alltså ur led lite då och då? gör inte det otroligt ont?

Det gör riktigt ont! man skriker rakt ut av smärta, jag gör det iallafall, man vill bara gråta, men gör det inte. Som sagt, inget att rekomendera.

Citat:
Ursprungligen postat av pierre_rex
Jag vet hur det känns när knäet hoppar ur led. Det är därför du måste till ortoped för att de kan se vad du har fått för skador inne i knäet. Behöver inte vara korsbandet, men troligtvis är det ändå något ledband som varje gång ditt knä hoppar ur led. Blir det så att de tänjs ut och får en sämre funktion för att knäet ska hålla sig på plats.
Sedan varje gång det hoppar ur led, så får själva knäskålen sig smäll. Knäskålen är av brosk, varje gång det "luxerar" så blir det små fragment, typ splitter inne i knäet.

Så det viktiga är först låt en ortoped kolla upp, sedan tar de beslut om vad som ska göras. Sedan är det viktigaste en bra sjukgymnast som jag sa innan. För ska du ha ett bra fullt fungerande hälsosamt liv, efteråt så träna på de råd du får av läkare och sjukgymnast. Ta inga genvägar, utan stenhårt friskvårda ditt knä.

God´s speed!

Jag ska kolla upp mitt knä så fort jag kan! Tack så mycket för hjälpen. Olyckligt vis så är jag utomlands ett helt år och kommer hem igen november 2011. Vill nog ha svensk vård när det gäller detta.
Senast redigerad av sundish91 2010-11-11 kl. 21:07.
Citera
2010-11-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sundish91
Jag ska kolla upp mitt knä så fort jag kan! Tack så mycket för hjälpen. Olyckligt vis så är jag utomlands ett helt år och kommer hem igen november 2011. Vill nog ha svensk vård när det gäller detta.
Vilket land? Finns kompetenta läkare även i andra länder.

Ju snarare du tar hand om ditt knä desto bättre.
Citera
2010-11-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sundish91

Gör det, och håll dig lugn med att belasta inte knäet för mycket bara... Svensk vård är kanske inte alltid den bästa. Så kolla upp vad du har för experter inom detta område, som du kan vända dig till. Men som jag sagt innan. Det viktigaste är efter operationen, en jävligt bra sjukgymnast. Sedan inte fuska med uppbyggnaden av musklerna. Det ska byggas, men samtidigt inte överbelasta. För då kommer det snabbt förslitningar som gör knäet inte blir bra.
Citera
2010-11-11, 22:02
Medlem
sundish91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Vilket land? Finns kompetenta läkare även i andra länder.

Ju snarare du tar hand om ditt knä desto bättre.

Jag är i Boston, MA. Visst kan jag ta sjukvård här också, men det är priset för den möjliga operationen som oroar mig. Jobbar som aupair, så gå med kryckor och så är väldigt opassande för mig just nu - även om det är så fallet skulle bli.
Citera
2010-11-12, 10:23
Medlem
Okej, det du alltid kan göra är att skaffa stöd för knät samt tala med en sjukgymnast om bra övningar som kan stärka muskulaturen kring knät.

vanligen har man två val vid knäproblem. Ena är en operation som alltid kan innebära risken för framtida problem, andra är träning som hjälper och avlastar knät. De allra flesta problemen, när nu inte en sena dragits av eller brosk krossats, kan avhjälpas av rätt träning.

jag skulle råda dig att söka hjälp, få diagnos och ett träningsprogram. En operation är frivillig, bara för att du kontaktar vården ger inte att du slängs in på operationsbordet.
Inte alls fel att innan en eventuell operation bygga upp muskulaturen om möjligt, då blir rehabprocessen även enklare och kanske kanske kan du träna bort problemet.
Citera
2010-11-12, 11:04
Medlem
Du har en misstänkt korsbandsskada som du inte behandlar?

Om främre korsbandsskada (stor del av skadorna)

Korsbandsskadan kan kombineras med meniskskador och/eller yttre ledband. Då är det nödvändigt att snarast göra en titthålsundersökning. (artroskopi). Rör det sig bara om en korsbandsskada är det ingen större idé att påskynda astroskopi. Hos äldre räcker det ofta med rehabilitering för att patienten ska bli nöjd med knäets stabilitet, men korsbandet kan aldrig läkas. Om operation är nödvändig kan man därför inte bara sy ihop korsbanden igen, och undersökningar visar att man inte har någon nytta av att sy ihop korsbandet, då patienter som opererats på detta sätt visar samma tillfriskningsgrad som patienter som enbart genomgått rehabilitering. Vid operation används därför en annan sena, som ersätter det trasiga korsbandet. Vilken sena som används beror i Sverige på sjukhuset som operationen utförs på, men vanligen används mellersta tredjedelen på någon av hamstringsenorna.

Det låter som du har en helt instabil knäled, då är nog operation en måste speciellt som du är så ung!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in