Citat:
Ursprungligen postat av Ryan.Getzlaf
Vänta lite nu, ditt knä hoppar alltså ur led lite då och då? gör inte det otroligt ont?
Det gör riktigt ont! man skriker rakt ut av smärta, jag gör det iallafall, man vill bara gråta, men gör det inte. Som sagt, inget att rekomendera.
Citat:
Ursprungligen postat av pierre_rex
Jag vet hur det känns när knäet hoppar ur led. Det är därför du måste till ortoped för att de kan se vad du har fått för skador inne i knäet. Behöver inte vara korsbandet, men troligtvis är det ändå något ledband som varje gång ditt knä hoppar ur led. Blir det så att de tänjs ut och får en sämre funktion för att knäet ska hålla sig på plats.
Sedan varje gång det hoppar ur led, så får själva knäskålen sig smäll. Knäskålen är av brosk, varje gång det "luxerar" så blir det små fragment, typ splitter inne i knäet.
Så det viktiga är först låt en ortoped kolla upp, sedan tar de beslut om vad som ska göras. Sedan är det viktigaste en bra sjukgymnast som jag sa innan. För ska du ha ett bra fullt fungerande hälsosamt liv, efteråt så träna på de råd du får av läkare och sjukgymnast. Ta inga genvägar, utan stenhårt friskvårda ditt knä.
God´s speed!
Jag ska kolla upp mitt knä så fort jag kan! Tack så mycket för hjälpen. Olyckligt vis så är jag utomlands ett helt år och kommer hem igen november 2011. Vill nog ha svensk vård när det gäller detta.