• 1
  • 2
2010-11-12, 18:02
Medlem
sundish91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Okej, det du alltid kan göra är att skaffa stöd för knät samt tala med en sjukgymnast om bra övningar som kan stärka muskulaturen kring knät.

vanligen har man två val vid knäproblem. Ena är en operation som alltid kan innebära risken för framtida problem, andra är träning som hjälper och avlastar knät. De allra flesta problemen, när nu inte en sena dragits av eller brosk krossats, kan avhjälpas av rätt träning.

jag skulle råda dig att söka hjälp, få diagnos och ett träningsprogram. En operation är frivillig, bara för att du kontaktar vården ger inte att du slängs in på operationsbordet.
Inte alls fel att innan en eventuell operation bygga upp muskulaturen om möjligt, då blir rehabprocessen även enklare och kanske kanske kan du träna bort problemet.

Det känns som att knäet kommer bli värre ju längre tiden går. Förra året hoppade det inte ur led lika mycket som nu. Då det kanske bara har hänt 3-5 gånger det här året. Svårt att komma ihåg. Jag kan nog göra ett besök på någon vårdcentral här och se vad dom säger om saken, bara så att jag vet vad som gäller. Hoppas att det bara är något man kan träna bort... har nämligen börjat gymma nu och jag vågar inte belasta knäet allt för mycket. Knappt ingenting. Tack så mycket för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av typat
Du har en misstänkt korsbandsskada som du inte behandlar?

Om främre korsbandsskada (stor del av skadorna)

Korsbandsskadan kan kombineras med meniskskador och/eller yttre ledband. Då är det nödvändigt att snarast göra en titthålsundersökning. (artroskopi). Rör det sig bara om en korsbandsskada är det ingen större idé att påskynda astroskopi. Hos äldre räcker det ofta med rehabilitering för att patienten ska bli nöjd med knäets stabilitet, men korsbandet kan aldrig läkas. Om operation är nödvändig kan man därför inte bara sy ihop korsbanden igen, och undersökningar visar att man inte har någon nytta av att sy ihop korsbandet, då patienter som opererats på detta sätt visar samma tillfriskningsgrad som patienter som enbart genomgått rehabilitering. Vid operation används därför en annan sena, som ersätter det trasiga korsbandet. Vilken sena som används beror i Sverige på sjukhuset som operationen utförs på, men vanligen används mellersta tredjedelen på någon av hamstringsenorna.

Det låter som du har en helt instabil knäled, då är nog operation en måste speciellt som du är så ung!

Jag har dålig erfarenhet och kunskap inom sånt här. Jag hoppas verkligen att jag kan få slippa en operation. Jag borde ha kollat upp det här för länge sedan men efter att knäet har hoppat ur led och därefter varit okej 3-5 månader igen, och sen hoppar det ur led... har liksom inte brytt mig. Men det är en smärta som man inte borde behöva ha överhuvudtaget. Jag undrar hur en sån här operation kan se ut, inte så värst stort eftersom det är runt knäskålen? Jag antar att rehab tiden ligger på 6-12 månader också. Jag fyller snart 20 år... Tack så hemskt mycket för svar.
Citera
2010-11-12, 19:03
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Skaffa ett knäskydd som har ett stöd åt knäskålen på sidan, tills du får rejäl hjälp hos ortoped.

Men det bästa är dock att söka ortoped direkt.
Angående träning är den viktig då muskulaturen du bygger upp runt knäskålen kan stå emot en urledhoppning. Detta får du bäst hjälp med av en sjukgymnast som andra ovan nämnt.
Mina hoppade urled varje månad från att jag var 10 till 15 ungefär och när jag börjat bygga upp muskulaturen på allvar drogs olyckorna ner till en till två per år.

Hoppar knäskålen tillbaka av sig själv eller stannar den kvar urled så du måste få tillbaka den själv?
Senast redigerad av SkitArgDuva 2010-11-12 kl. 19:23.
Citera
2010-11-12, 19:22
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sundish91
Det känns som att knäet kommer bli värre ju längre tiden går. Förra året hoppade det inte ur led lika mycket som nu. Då det kanske bara har hänt 3-5 gånger det här året. Svårt att komma ihåg. Jag kan nog göra ett besök på någon vårdcentral här och se vad dom säger om saken, bara så att jag vet vad som gäller. Hoppas att det bara är något man kan träna bort... har nämligen börjat gymma nu och jag vågar inte belasta knäet allt för mycket. Knappt ingenting. Tack så mycket för svar.

Jag har dålig erfarenhet och kunskap inom sånt här. Jag hoppas verkligen att jag kan få slippa en operation. Jag borde ha kollat upp det här för länge sedan men efter att knäet har hoppat ur led och därefter varit okej 3-5 månader igen, och sen hoppar det ur led... har liksom inte brytt mig. Men det är en smärta som man inte borde behöva ha överhuvudtaget. Jag undrar hur en sån här operation kan se ut, inte så värst stort eftersom det är runt knäskålen? Jag antar att rehab tiden ligger på 6-12 månader också. Jag fyller snart 20 år... Tack så hemskt mycket för svar.

Efter min första operation, minns inte vad den kallades men det var öppen kirurgi och någon typ av "inflyttning" av knäleden eller liknande? (Någon mer påläst om sånt här får gärna upplysa mig. Jag var så ung och minns inte särskilt mycket) så måste jag hoppa på kryckor i tio veckor, träningen efteråt gick ut på att få tillbaka rörligheten och sen bygga upp muskulaturen. Sen ska det ju hållas efter resten av livet.
Jag hade dock inget fel på något korsband utan jag hade något klassiskt som kvinnor i många fall drabbas av om jag fattade det hela rätt, var bara 10 när jag fick diagnosen så allt är lite luddigt som sagt men något gjordes åt detta iaf, plus att jag hade väldigt "okupade" knäskålar så dom lättare åkte urled av detta.
Fick ett ärr på 1,2dm efter första operationen.
Detta gjordes 1993. Tur att utvecklingen går framåt. Idag tror jag de görs många fler operationer med titthål istället vilket är mycket mycket lättare.
Operationen hjälpte mig enormt och jag ångrar inte en sekund att jag gjorde den. Men även om man opereras ska man inte tro det är helt bra sen för det krävs mycket arbete efteråt med träning.
Citera
2010-11-12, 21:52
Medlem
Puffs avatar
Blanda inte ihop begreppen här!

SkitArgDuva har rätt. Det är knäskålen som hoppar ur led, inte hela knät. Att knäskålen luxerar (= hoppar ur led) har ingenting med korsbandsskada att göra. Skaffa ett knäskydd (köp i träningsaffär) som har ett hål just över knäskålen och gärna en liten kant ("pelott") vid knäskålens utsida. Det här hjälper till att hålla knäskålen på plats. Sök upp en ortoed när du kommer hem till Sverige.

När knäskålen går ur led första gången kan brosket skadas, eventuellt kan små bitar lossna och lägga sig inne i leden. Av den anledningen brukar man kontrollera hur det ser ut inne i leden efter den första luxationen. Det gör vi numera med magnetkamera (där dessa finns) annars med titthålsoperation. Risken för att något går sönder från och med den andra luxationen är mycket mycket mindre, så om det såg bra ut första gången gör man inga ytterligare kontroller.

Om knäskålen hoppar ur led ofta kan man överväga en operation, det finns flera olika, t.ex. kan man sy fast knäskålen mot ledkapseln åt insidan av benet till, eller släppa på knäskålens infästning i ledkapseln åt utsidan av benet till, eller flytta knäskålssenans fäste på underbenet någon centimeter inåt.
Citera
2010-11-12, 23:05
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Blanda inte ihop begreppen här!

SkitArgDuva har rätt. Det är knäskålen som hoppar ur led, inte hela knät. Att knäskålen luxerar (= hoppar ur led) har ingenting med korsbandsskada att göra. Skaffa ett knäskydd (köp i träningsaffär) som har ett hål just över knäskålen och gärna en liten kant ("pelott") vid knäskålens utsida. Det här hjälper till att hålla knäskålen på plats. Sök upp en ortoed när du kommer hem till Sverige.

När knäskålen går ur led första gången kan brosket skadas, eventuellt kan små bitar lossna och lägga sig inne i leden. Av den anledningen brukar man kontrollera hur det ser ut inne i leden efter den första luxationen. Det gör vi numera med magnetkamera (där dessa finns) annars med titthålsoperation. Risken för att något går sönder från och med den andra luxationen är mycket mycket mindre, så om det såg bra ut första gången gör man inga ytterligare kontroller.

Om knäskålen hoppar ur led ofta kan man överväga en operation, det finns flera olika, t.ex. kan man sy fast knäskålen mot ledkapseln åt insidan av benet till, eller släppa på knäskålens infästning i ledkapseln åt utsidan av benet till, eller flytta knäskålssenans fäste på underbenet någon centimeter inåt.

Tack för information! Då är jag ganska så säker på att det är den sistnämnda operationen som jag fick göra. Minns att dom snackade om att det kunde bli borr/sågljud så dom avrådde att jag skulle vara vaken. Kan det stämma in med att man flyttar in fästet? Jag fick två skruvar efter operationen.

Angående lösa fragment får jag det än idag efter en urhoppning. Min vänstra knäskål är bra mycket mindre än min högra.
Citera
2010-11-12, 23:54
Medlem
sundish91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Skaffa ett knäskydd som har ett stöd åt knäskålen på sidan, tills du får rejäl hjälp hos ortoped.

Men det bästa är dock att söka ortoped direkt.
Angående träning är den viktig då muskulaturen du bygger upp runt knäskålen kan stå emot en urledhoppning. Detta får du bäst hjälp med av en sjukgymnast som andra ovan nämnt.
Mina hoppade urled varje månad från att jag var 10 till 15 ungefär och när jag börjat bygga upp muskulaturen på allvar drogs olyckorna ner till en till två per år.

Hoppar knäskålen tillbaka av sig själv eller stannar den kvar urled så du måste få tillbaka den själv?

Jag brukar oftast bara dra ut benet så rakt jag bara kan och det sakta hoppar tillbaks i led igen. Och det gör som sagt ordentligt ont!
Citera
2010-11-13, 00:19
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Jag brukar oftast bara dra ut benet så rakt jag bara kan och det sakta hoppar tillbaks i led igen. Och det gör som sagt ordentligt ont!
Ja det är klart det gör ont, särskilt om det stannar kvar även om man har rakt ben. Kyla är bra att lägga på och linda med bandage.
Har du klarat dig från blodutgjutningar? Dvs att knät sväller upp rejält (sväller ju alltid upp men mer än vanligt) och blir blå-lila och måste tappas på sjukhuset?

Har du lagt märke till speciella situationer när det hoppar ur led mer än annars? Så du kan undvika sånt menar jag...
Citera
2010-11-13, 02:48
Medlem
sundish91s avatar
Citat:
Ja det är klart det gör ont, särskilt om det stannar kvar även om man har rakt ben. Kyla är bra att lägga på och linda med bandage.
Har du klarat dig från blodutgjutningar? Dvs att knät sväller upp rejält (sväller ju alltid upp men mer än vanligt) och blir blå-lila och måste tappas på sjukhuset?

Har du lagt märke till speciella situationer när det hoppar ur led mer än annars? Så du kan undvika sånt menar jag...

Det händer oftast när jag vrider knät eller kanske sitter och vrider mig hastigt åt något håll så benet vrids. Inga speciella rörelser egentligen. Jag har inte märkt att benet har svällt upp så särskillt mycket. Har aldrig åkt in till sjukhuset då benet/knät inte sväller upp så mycket, bara något litet. Jag blir öm men det går över rätt så fort, känner att det kan gå ur led jätte lätt igen så jag vågar knappt göra något. Inser att jag kanske bodre ha kollat upp det nu när jag fått veta hur det ligger till. Jag trodde verkligen inte det var så allvarligt och kunde leda till dåliga konsekvenser för min hälsa.
Citera
2010-11-14, 19:17
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Det händer oftast när jag vrider knät eller kanske sitter och vrider mig hastigt åt något håll så benet vrids. Inga speciella rörelser egentligen. Jag har inte märkt att benet har svällt upp så särskillt mycket. Har aldrig åkt in till sjukhuset då benet/knät inte sväller upp så mycket, bara något litet. Jag blir öm men det går över rätt så fort, känner att det kan gå ur led jätte lätt igen så jag vågar knappt göra något. Inser att jag kanske bodre ha kollat upp det nu när jag fått veta hur det ligger till. Jag trodde verkligen inte det var så allvarligt och kunde leda till dåliga konsekvenser för min hälsa.

Det var så mina urhoppningar också oftast skedde. Utöver det om jag gick utåt med fötterna (som man gärna gör om man går uppför en brant slänt, sk klassiska "traktorspår" som man gör med fötterna), samt att jag glider med fötterna främst på is (broddskor är ett måste för mig hela vintern).
Sök vård för dina problem innan det blir värre, för detta är inget som bara går över. Kontakta en vårdcentral som sen kan remittera dig till ortopeden för vidare utredning. Bara för att du befinner dig i ett annat land så är inte sjukvården sämre.
Citera
2010-11-14, 23:20
Medlem
sundish91s avatar
Citat:
Det var så mina urhoppningar också oftast skedde. Utöver det om jag gick utåt med fötterna (som man gärna gör om man går uppför en brant slänt, sk klassiska "traktorspår" som man gör med fötterna), samt att jag glider med fötterna främst på is (broddskor är ett måste för mig hela vintern).
Sök vård för dina problem innan det blir värre, för detta är inget som bara går över. Kontakta en vårdcentral som sen kan remittera dig till ortopeden för vidare utredning. Bara för att du befinner dig i ett annat land så är inte sjukvården sämre.

Jag vill väldigt gärna undersöka mig. Men precis, jag tror inte att sjukvården är sämre just där jag är i Boston (USA) tror nästan att den skulle kunna vara bättre än den Svenska om man säger så. Men det är priset för undersökningen som kan leda vidare till operation som oroar mig då det också är väldigt tråkigt och opassande med det nu då jag har tre små barn som jag lär hålla koll på eftersom jag jobbar som aupair. Jag nämnde det aldrig tidigare men det kanske redan har gått ut rätt så tydligt, men jag är en kvinna.

(Jag skriver åt en tjejkompis. Jag som användare är kille)
Citera
2010-11-14, 23:28
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Jag vill väldigt gärna undersöka mig. Men precis, jag tror inte att sjukvården är sämre just där jag är i Boston (USA) tror nästan att den skulle kunna vara bättre än den Svenska om man säger så. Men det är priset för undersökningen som kan leda vidare till operation som oroar mig då det också är väldigt tråkigt och opassande med det nu då jag har tre små barn som jag lär hålla koll på eftersom jag jobbar som aupair. Jag nämnde det aldrig tidigare men det kanske redan har gått ut rätt så tydligt, men jag är en kvinna.

(Jag skriver åt en tjejkompis. Jag som användare är kille)

Kolla upp detta med sjukförsäkring, du borde ju ha någon sån tycker jag annars kan du nog teckna en och inte låtsas om dina knäproblem (dom får du efter att du tecknat försäkringen, lite senare). Annars borde din värdfamilj kunna hjälpa dig (din vän).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in