• 1
  • 2
2010-11-10, 22:30
Medlem
Har en snabb fråga om val av bankkort för utlandsresor. Både läst på internet och hört bland vänner att Icakortet är att föredra. Dock har jag inte sätt några sammanställda siffror för en hel utlandssemester, dvs vad man kan tjäna/förlora på val av kort, utan snarare bara procentsatser och avgifter på korten.
Men som sagt, många säger att Icakortet är överlägset. Kan detta stämma? Vad är det som gör att just detta kort är så mycket bättre än alla andra? Dom sysslar ju inte precis med välgörenhet utan vill ju tjäna pengar dom också.
Har hört att valutakurserna kan skilja en del mellan, kan det vara så att Icakortet använder sig av en sämre växelkurs? Har inte kunant hitta siffror för detta, någon som vet hur det är?
Citera
2010-11-10, 22:34
Medlem
evolzors avatar
Jag vet inte vilken bank som har bäst växelkurs, men jag vet att ICA banken har avgiftsfria uttag och köp utomlands och dessutom en väldigt smidig internetbank.
Citera
2010-11-10, 22:39
Medlem
Låter fucked up med ett icakort utomlands. Men det kanske är vettigt.
Citera
2010-11-10, 22:40
Medlem
Yrins avatar
Mitt blev snott i Tyskland och jag blev av med 900 euro som dom inte ersätter. I övrigt har det funkat bra.
Citera
2010-11-10, 22:48
Medlem
SambalOeleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Icabanken erbjuder MasterCard, precis som vilken bank som helst. Hos Swedbank har korten en Swedbank-logga på sig. Hos Icabanken är korten designade som Icakort.
Citera
2010-11-11, 12:08
Medlem
evolzors avatar
Citat:
Mitt blev snott i Tyskland och jag blev av med 900 euro som dom inte ersätter. I övrigt har det funkat bra.

Det jag menade med smidig internetbank är att du kan ha ett konto kopplat till kortet, där du har en mindre summa pengar, och sedan kan du utan bankdosa sätta över pengar från t.ex. ett sparkonto om du har tillgång till internet.
Citera
2010-11-11, 12:25
Medlem
Det har ingen växlingsavgift och är väl ett Mastercard som skall ha bättre kurser än Visa.

Men det kostar pengar. Huruvida du tjänar igen dem beror ju på hur mycket du tänker handla för.

Kostar det inte runt en 230 kr eller något?

Normal växlingsavgift ligger väl på 1.3-1.65%, säg 1.5.

230/0.015=15.333 kr spenderat innan det blir värt att betala för kortet.

Så mycket köper väl kanske inte ensamstående något för under en vecka?

Nu har det väl 0.5% bonus dock? Eller? Isf blir det ju kanske snarare runt 10kkr?

Nordnet Assetcard Mastercard har också 0% växlingskurs och kostar gratis, å andra sidan ger det ju ingen bonus.

https://www.ica.se/Mina-sidor/Mina-f...t/#tabs_018274
Kanske inte var någon bonus på andra köp, isf nej, då är det inte bäst.
Citera
2010-11-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Ser inget om priser på uttag:
https://www.ica.se/Mina-sidor/Priser--rantor/

Nordnet Assetcard:
Automatuttag min 1000 kr i Sverige och EU 0 kr
Automatuttag under 1000 kr i Sverige och EU 15 kr
Automatuttag utanför EU 40 kr

Svårt att veta om ICA är bättre eller sämre när de inte nämner avgifter eller uttag alls.
Citera
2010-11-11, 12:38
Medlem
albertas avatar
Jag har ett GE Moneybank kort som jag bara använder när jag är utomlands. Med det kan man ta ut cash utan påslag; dock begränsat antal uttag per år; tror det e 15

/
alberta
Senast redigerad av alberta 2010-11-11 kl. 12:39. Anledning: stvfl
Citera
2010-11-11, 20:11
Medlem
evolzors avatar
Jag spenderade cirka två månader i Europa med mitt ICA mastercard och det fungerade utmärkt, inga avgifter alls. Och om du är i nedre tjugoårsåldern så kan det vara så att du inte behöver betala något för kortet, så är det för mig i alla fall.
Citera
2010-11-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alberta
Jag har ett GE Moneybank kort som jag bara använder när jag är utomlands. Med det kan man ta ut cash utan påslag; dock begränsat antal uttag per år; tror det e 15

/
alberta

Jag använder också GE Moneybank mastercard utomlands. Nackdelen med det är att räntan börjar rulla från dag 1 vid automatuttag tillskillnad från vanliga kortköp då det är upp till 60 dagar räntefritt. Undviker man bankomaterna och bara kortar så är det ett bra kort att ha med sig utomlands - ingen årsavgift eller valutaväxlingspåslag.
Citera
2010-11-11, 23:35
Medlem
PuncturedBladders avatar
Nackdelen med ICA-kortet utomlands är att det är rosa.
Om man dessutom, som jag, har en väldigt manlig uppsyn så tittar alltid kassörskorna en extra gång när man tar upp kortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in