2010-11-11, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Nackdelen med ICA-kortet utomlands är att det är rosa.
Om man dessutom, som jag, har en väldigt manlig uppsyn så tittar alltid kassörskorna en extra gång när man tar upp kortet.
Sätt ett regnbågsfärgat klistermärke över det.
Citera
2010-11-14, 08:16
Medlem
Ica kortet är överlägset framförallt på långresor då man kan spara en hel del pengar, syrran och hennes kille har dragit till australien och tipsade dom om ett ica-kort då dom ska vara borta 7 månader och har en resbudget på 140k så räknade jag fram i nån väldigt höftad kalkyl att dom skulle spara runt 3000 på att använda icakortet istället för sina vanliga kort och det tycker jag är rätt mycket skäl, ska man på supresa till bulgarien eller thailand 2 veckor blir det ju betydligt mindre summor och då kan man ju fråga sig om det är värt jobbet men på lite längre utflykter blir det en hel del pengar.
Har för mig att även en bekant använder det som smidig transaktion till sin familj i chile då dom enkelt kan ta ut pengar på det när dom behöver lite extra
Citera
2010-11-14, 18:31
Medlem
Legolasses avatar
Jag drog till Berlin en vecka utan cash, bara pengar på ica-kortet. Jag vet inte om mastercards kurs är bra, men jag behövde ju inte betala ett öre i avgift.

En annan bra grej är att man kan logga in på internetbanken och kolla saldo med förenklad inloggning, dvs. att man bara loggar in med personnumret och en 4-siffrig kod. Inga dosor, certifikat eller e-legitimationer.
Citera
2010-11-15, 14:35
Medlem
Okej, Ica-kortet it is. Engångssumman för att skaffa det är försumbar för mig då jag ska vara borta ett längre tag och spendera åtminstone 50000kr. Så jag antar att det är alla procentsatser som orsaker de stora kostnaderna.
Har fortfarande inte koll på deras växlingskurs. Utöver mastercards ska dom tydligen lägga på lite själv, men den kan inte skilja sig så mycket från andra. Frågan är fortfarande varför det är så mycket billigare än andra kort, men det är väl bara att acceptera att det är så.
Citera
2010-11-15, 15:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rillepillesnille
Okej, Ica-kortet it is. Engångssumman för att skaffa det är försumbar för mig då jag ska vara borta ett längre tag och spendera åtminstone 50000kr. Så jag antar att det är alla procentsatser som orsaker de stora kostnaderna.
Har fortfarande inte koll på deras växlingskurs. Utöver mastercards ska dom tydligen lägga på lite själv, men den kan inte skilja sig så mycket från andra. Frågan är fortfarande varför det är så mycket billigare än andra kort, men det är väl bara att acceptera att det är så.

Valutapåslag är det du funderar över antar jag? De flesta banker har 1-1.5%, icabanken har 0 där. Det är billigare att ta ut pengar i bankomat på plats än att hålla på och växla här hemma exempelvis.

Står du ut med det fula rosa kortet så är icabanken klockren för utlandsresor. De flesta banker brukar ta 30-40 kr i avgift bara för ett enkelt bankomatuttag utomlands så man sparar snabbt in årsavgiften om man gör någon resa om året.
Citera
2010-11-16, 09:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Valutapåslag är det du funderar över antar jag? De flesta banker har 1-1.5%, icabanken har 0 där. Det är billigare att ta ut pengar i bankomat på plats än att hålla på och växla här hemma exempelvis.

Står du ut med det fula rosa kortet så är icabanken klockren för utlandsresor. De flesta banker brukar ta 30-40 kr i avgift bara för ett enkelt bankomatuttag utomlands så man sparar snabbt in årsavgiften om man gör någon resa om året.

Vilka kort har uttagsavgift inom EU?
Citera
2010-11-16, 11:27
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vilka kort har uttagsavgift inom EU?
Grundregeln vid uttag av Euro i ett EU-land är att kostnaden inte får vara högre än vid ett vanligt uttag i en bankomat i Sverige.
Kostar det inte något att ta ut pengar ur bankomaten i Sverige är uttaget i euro i ett annat EU-land också kostnadsfritt - dock tillkommer ev valutapåslag.

Finns en bra sammanställning här: http://www.e24.se/pengar24/din-ekono...ds_1632027.e24

/ TT
Citera
2013-09-23, 19:11
Medlem
finkledinkles avatar
Icabanken är det absolut sämsta alternativen vid utlandsresor

Det kanske inte kostar någonting att ta ut men du får så jävla dålig kurs att du i slutändan betalar sjukt mycket mer än andra banker - i alla fall de 5 största bankerna jag jämförde med.
Citera
2013-09-23, 20:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkledinkle
Icabanken är det absolut sämsta alternativen vid utlandsresor

Det kanske inte kostar någonting att ta ut men du får så jävla dålig kurs att du i slutändan betalar sjukt mycket mer än andra banker - i alla fall de 5 största bankerna jag jämförde med.

Då får du nog läsa en gång till för jag har både seb och icabanken och icabanken ger mig regelbundet bättre kurs än seb. Valutapåslaget gör sitt till...
Citera
2013-09-23, 20:16
Medlem
Som jag förstår det sa tar alla Mastercard samma valutakurs som finns här: https://www.mastercard.com/se/consum...onversion.html
Alla Visakort tar samma växelkurs som finns här: http://www.visaeurope.com/en/cardhol...nge_rates.aspx

Sedan så lägger olika banker på olika valutapåslag. Där tar ICA 0% medan många andra tar 1,5%.

Vad man ska ha i åtanke är att banken reserverar ett belopp som är högre än den aktuella kursen var dagen innan. När sedan betalningen genomförs så är växelkursen alltid lite bättre. Detta för att inte banken Mastercard/Visa ska reservera ett för lågt belopp.
Citera
2013-09-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subsurfer
Jag använder också GE Moneybank mastercard utomlands. Nackdelen med det är att räntan börjar rulla från dag 1 vid automatuttag tillskillnad från vanliga kortköp då det är upp till 60 dagar räntefritt. Undviker man bankomaterna och bara kortar så är det ett bra kort att ha med sig utomlands - ingen årsavgift eller valutaväxlingspåslag.
Man kan undvika räntan om man skickar över pengar så att det finns till godo på kortet istället för att låna.
Citera
2013-09-24, 18:00
Medlem
finkledinkles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Då får du nog läsa en gång till för jag har både seb och icabanken och icabanken ger mig regelbundet bättre kurs än seb. Valutapåslaget gör sitt till...

Det var märkligt, vad för valuta pratar du om?

Jag jämförde bara med euro och även vid små mängder (<50€) så fick man bättre kurs på SEB än Icabanken. Sedan ökar mellanskillnaden desto mer man tar ut eftersom Icabanken hade kass kurs men ingen avgift, medan SEB körde med en avgift för varje uttag men bra (bättre) kurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in