Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Låt sjukgymnasten arbeta fram ett bra träningsprogram åt dej.
En anhörig fick i början av året bra hjälp med sin spänningshuvudvärk+migrän genom sådan hjälp och akupunktur. Väl värt att prova.
Men sedan gäller det att fortsätta med träningen även när problemen minskat. Annars är den ofta snabbt tillbaka.
Bettskena kan också lätta på spänningar. Tala med din tandläkare om det.
Mvh
Jo såklart, så länge träningen ger något kommer jag ju att fortsätta med den.
Var till tandläkaren som inte trodde det skulle hjälpa, då huvudvärken oftast är rätt mycket värre kvällen och dagen än på morgonen. Han gick o letade fram något papper med några få övningar för käken som jag typ kunnat googla fram själv på 2min. Men har fortfarande inte gett upp tanken om bettskena.
Märkte nyss en intressant sak då jag var ute o tränade. Tänkte jag skulle göra några lätta övningar för nacken bara, som att svanka o böja huvudet upp och ner. Inte fått något tips om det men det är ju såpass lätt så det borde ju vara lugnt. Hur som helst märker jag tydligt hur huvudvärken rör sig fram o tillbaks när nacken böjer sig fram o tillbaks av dom där övningarna.
Har alltid märkt att värken ligger annorlunda när jag sover, när jag står, när jag sitter o.s.v.
Alltid tänkt att det beror på att man tittar smått nedåt med ögonen när man sover, men märker att när jag bara rör ögonen upp och ner flyttar sig värken endast runt ögonen och inte över hela huvudet. Har även ibland märkt att det börjar spänna runt näsan om jag trycker på musklerna bak i nacken.
Ifall det inte är läget jag håller nackmusklerna som påverkar var huvudvärken sitter, vad skulle det annars kunna va? Gravitationen, alltså vilken vinkel mitt huvud förhåller sig till jordytan?
Jaa jag vet, kommer troligtvis inte lösa något utan sjukgymnast o jag är jävligt gnällig o tjatig med allt mitt huvudvärkssnack, men kanske kan få någon hjälp eller några tips iaf, eller upptäcka mer saker som kan vara intressant för sjukgymnasten.