• 1
  • 2
2010-11-09, 09:44
Medlem
ingridyvonnes avatar
Är det inte relevant att fråga sig vem som skapade Gud!?
Om det nu finns någon Gud alltså!

Det här med en Guds existens eller inte är i högsta grad en filosofisk fråga, på sådana finns inga svar, så egentligen går det inte att diskutera...
Citera
2010-11-09, 09:49
Medlem
Raktuppianuzs avatar
Nej du säger ju det själv, finns inget att diskutera här. Evighetsfrågor som "vem kom först hönan eller ägget?" är rätt ointressanta överhuvudtaget.
Citera
2010-11-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingridyvonne
Är det inte relevant att fråga sig vem som skapade Gud!?
Om det nu finns någon Gud alltså!

Det här med en Guds existens eller inte är i högsta grad en filosofisk fråga, på sådana finns inga svar, så egentligen går det inte att diskutera...
En mycket relevant fråga. Har funderat mycket på hur troende igentligen tänker.
Citera
2010-11-09, 09:52
Bannlyst
Gud har alltid funnits det svaret får du.

Precis samma som vem skapade "Energin" i universum.

Gud = Energi

Gud = Inget

Gud = Allt

Gud lika med Heligt? = NEJ

Finns fler Gud/Energi/universum? = JA

Gud suger min penis om han nu finns inom alla!
Citera
2010-11-09, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ingridyvonne

Det gar alltsa inte att ställa fragan. Eller tycker du om att diskutera fragor som "Vem skapade enhörningen" eller "Vem skapade fantomen"? Trots att du vet att varken enhörningen eller fantomen existerar; gudstron - sa som vi känner den - är en sjuk fantasi som har ställt till sa pass mycket elände pa jorden att det nästan är obegripligt.

Jag vill nämna en progrom som kristendomen har pa sitt samvete: dödandet av det sista egentliga folket här pa jorden: indianerna i Amerika. För att inte nämna dessa ständiga djurexperiment, var industriella syn pa djuren...listen pa fanstyg kan göras hur lang som helst.
Senast redigerad av Tinman 2010-11-09 kl. 10:13.
Citera
2010-11-09, 10:30
Medlem
KahluaOctaviuss avatar
Människan skapade gud - längre än så räckte inte hennes fantasi.
Citera
2010-11-09, 10:56
Medlem
Ja, det var inte LordMacleod i alla fall.
Precis som t.ex. känslor och perspektiv så är tro baserat på individualism, alltnog i ett modernt och sakralt samhälle. Talar du med en kristen troende förefaller nog den här frågan tämligen statisk, eller hur?
Jag tror alltså inte på en gud, men själva konceptet skapades självklart av människan.

Personligen blir jag nästan illamående av faktum att gud i realitet "bör/skall" stavas med stor bokstav, men tradition är tradition, antar jag.
Citera
2010-11-09, 11:09
Medlem
ingridyvonnes avatar
Jag håller helt med dej Junip, jag tvingar mej att stava Gud med stor bokstav.

Om vi nu är skapade av denna Gud, så har han skapat ett missfoster som håller på att förgöra sig själv och det vore det bästa för jorden om människan försvann från dess yta.

Religionen är människans värsta fiende!
Citera
2010-11-09, 11:18
Medlem
Uppfyller inte villkoren

Ak fil --> Fil

/MOD
Citera
2010-11-09, 13:33
Medlem
Universum efterliknar sig självt på varje nivå, i ett oändligt antal nivåer. I toppen av oändligheten finns gud, varje lager under är en skugga av gud. Och eftersom gud står i toppen på något som är oändligt så behövs ingen skapare för honom/henne/det.. Kanske?? Helt klart en befogad fråga enligt mig, men även en fråga som kan göra en väldigt förvirrad..
Citera
2010-11-09, 13:56
Medlem
Av ett nomadfolk nere i mellanöstern. För några tusen år sedan. Om du med gud menar den som kristna, judar och muslimer tror på.
Citera
2010-11-09, 14:02
Medlem
ingridyvonnes avatar
Om jag vore Gud, skulle jag skämmas med tanke på vad hans/hennes avbild har skapat för kaos i världen!

Vi är i rask takt på väg mot undergången!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in