• 4
  • 5
2010-11-12, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Ts frgade "vem skapade Gud" p den punkten tycks vi verens. Det r en absurd nonsens frga.
Vra olika tolkningar av "Kausalitet" kan vi ta i en annan trd.

Vilken flax! Jag brjade virra in mig i motsgelser och sa ringde skolklockan.
Citera
2010-11-12, 12:05
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissaJooden
Men gget kom ju frst... djur la ju gg LNGT innan det fanns hnor

(ja OT men nd)

Det handlar ju om vart man definierar en hnas insteg i evolutionen. 99% en hna och 1% fregende ras, eller lite mer ptagligt som kanske 51% hna och 49% fregende ras, r det d en hna? Den r ju trots alls mer hna n inte hna. Om antingen denna 51% hna d lgger ett gg s kommer d ur gget en minst 51% hna och s fortstter det och procenten kar. Men om en 49% eller 50% hna lgger ett gg och det blir en en procent med hnig hna som kommer ut gget, kom d inte frst "ickehnan" frst?
Br tillgga att jag r otroligt dlig p att hantera siffror, men jag tror du/ni fattar pongen
Den enda logiska frklaringen till hnan som jag kan komma p mste vara att ngonting likt en hna mste ha lagt ett gg som sedan blev en hna.

Tnkte applicera samma logik p gud, har gud alltid varit "Gud"? Och med logiken 'andra' applicerar p gud och guds existens s menar de att allting som finns mste ha haft en intelligent design, "ngonting mer" n bara slumpen. Och d mste ju rent faktiskt ngonting nnu mer avancerad och komplex n gud ha skapat gud, som i sig mste vara ett oerhrt avancerad och komplex ting som skapat unisverum.
r d inte gud gravt underlgsen den ursprungliga intelligensen, som i sin tur mste ha skapats av ngonting nnu mer komplex? Och s fortstter det i en okonceptualiserad evighet. Kanske r vi de nya "gudarna" eftersom vi ocks skapar egna universum i spel och p internet. Fr jag menar, vi r ju trots allt den absolut mest verlgsna intelligensen som vi knner till och om vi skapades s kanske det betyder att det r vran tur att skapa?

Fr vrigt s tror jag absolut inte p ngonting s (som jag sagt frut, men ordvalen r fortfarande de jag upplever beskriver det bst) infantilt, arrogant, perverst och egocentriskt som en gud, flera gudar eller "Gud".
Citera
2010-11-12, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Hm, s gud r det-vars-existens-r-sjlvklar... Fr jag d lov att sl lite ontologiska kullerbyttor och fresl existensen-i-sig som gud?

Ja, existens i sig kan vara "gud", men varfr r existens i sig sjlvklar och vad bestmmer hur den ska yttra sig?

Citat:
Ursprungligen postat av citronpeppar
Det frklarar ju fortfarande inte varfr man i s fall mste ge universum en annan benmning.

Fr jag d stlla en motfrga, varfr r det fel att kalla det som r det slutgiltiga svaret fr Gud? Sedan sa jag inte att man mste utan att man kan om man vill. Jag tycker det knns som du lgger fokus p lite fel sak.
Citera
2010-11-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Fr jag d stlla en motfrga, varfr r det fel att kalla det som r det slutgiltiga svaret fr Gud? Sedan sa jag inte att man mste utan att man kan om man vill. Jag tycker det knns som du lgger fokus p lite fel sak.

Du vervgde ju tidigare att man kunde kalla universum fr Gud om man kan se universums existens som sjlvklar. Men universum r ju fortfarande universum, jag tycker inte att vi behver dpa om saker. Jag tycker det r du som lgger fokus p fel saker. Varfr inte kalla saker vid det vi alltid brukat kalla dem? Om det nu finns ngot slutgiltigt svar s kan man naturligtvis kalla det fr Gud om det nu inte redan finns ngot namn fr detta slutgiltiga svar. Gud kan ju nd betyda precis vad som helst, olika fr olika personer, olika i olika religioner.
Drfr tycker jag att det vore bttre med ngot ord som har en snvare betydelse, som tminstone de flesta r verens om definitionen av.
Citera
2010-11-13, 03:33
Medlem
Gud har alltid funnits, vi kan inte frst hur eftersom vi r s vana vid att allt har en brjan och ett slut, och tiden r en illusion. Det finns varken ngon brjan eller ngot slut fr Gud, fr han r just brjan och slutet.

*tar ett bloss frn gandalfpipan*
Citera
2010-11-13, 12:53
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Ja, existens i sig kan vara "gud", men varfr r existens i sig sjlvklar och vad bestmmer hur den ska yttra sig?
Du pstod att gud r det-som-med-ndvndighet-existerar. Om ngot ska kunna existera s mste existens existera a priori, s att sga.

Betrffande andra delen av frgan vet jag inte. Sannolikhet kanske.
Citera
2010-11-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citronpeppar
Du vervgde ju tidigare att man kunde kalla universum fr Gud om man kan se universums existens som sjlvklar. Men universum r ju fortfarande universum, jag tycker inte att vi behver dpa om saker. Jag tycker det r du som lgger fokus p fel saker. Varfr inte kalla saker vid det vi alltid brukat kalla dem? Om det nu finns ngot slutgiltigt svar s kan man naturligtvis kalla det fr Gud om det nu inte redan finns ngot namn fr detta slutgiltiga svar. Gud kan ju nd betyda precis vad som helst, olika fr olika personer, olika i olika religioner.
Drfr tycker jag att det vore bttre med ngot ord som har en snvare betydelse, som tminstone de flesta r verens om definitionen av.

Gud r ju fr religisa det slutgiltiga svaret, s jag svarade p varfr man inte behver frga sig vem som har skapat gud, utan frgan r mer i stil med, vad r gud och varfr r detta som r gud det slutgiltiga svaret?

S man kan allts se Gud som vad som n r det slutgiltiga svaret, jag personligen bryr mej inte om vad man kallar det fr, det r ganska s ointressant egentligen, j ag sa bara att man kan kalla det fr gud om man s vill.. Men visst om tillrckligt mycket ny information tillkommer s kanske man ska fundera p att byta namn p det. Om din stora sten i din trdgrd visar sig vara det slutgiltiga svaret, vars existens r sjlvklar, s r det ju inte direkt fel att komma p ett nytt namn p den fr skilja den t andra stenar. Det r samma sten som det var igr, men nu vet vi mycket mer om den.

Ungefr som, nu knner jag dej bara vid namnet citronpeppar. S nu kallar jag dej fr citronpeppar, men om jag trffar dej och lr knna dej, s kanske jag fr reda p dit "riktiga" namn, r det d fel av mej att kalla dej vid dit riktiga namn eller ska fortstta kalla dej fr citronpeppar?
Citera
2010-11-15, 21:21
Medlem
Om man ser allt som hnder i vrlden och universum som en kedjereaktion, dr allt hnder pga av ngt annat hnt, mste det ju ha funnits en frsta reaktion som startade alltihop, kan detta d varit Guds uppkomst?

Frjvla flummigt nr man vl tnker p det
Citera
2010-11-16, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingridyvonne
r det inte relevant att frga sig vem som skapade Gud!?
Om det nu finns ngon Gud allts!

Det hr med en Guds existens eller inte r i hgsta grad en filosofisk frga, p sdana finns inga svar, s egentligen gr det inte att diskutera...

det r mnniskan som skapat gud, han finns i vran fantasi, precis som drakar och tomten.
det r helt enkelt en paradox som mnniskan skapat.
Citera
2010-11-16, 11:50
Medlem
Jag tror vi hr kan substituera "Gud" med "den matematiska skapande principen" eller liknande.

Att sga att mnniskan har skapat Gud (den kristna, muslimska, judiska, paganistiska osv gudarna) i den form som vi knner till dem r ju skerligen korrekt. Sjlv kan jag ha lite andra sikter p detta men det r beside the point. Men vi mste g ett steg bde fram och tillbaka fr att komma till krnfullheten i denna frga.

I detta sammanhang nr man pratar om Gud s r det ju inte per definition en skggfarbror p ett moln som man menar, utan den ursprungliga skapande kraften. Detta r absolut inte liktydigt med den kristna/whatever guden.

Vi vet ju att universum skapades via Big Bang fr ca 13 miljarder r sedan. Med detta skapades bde tid och rum. Tiden fanns ju inte innan dess, s det fanns ju inget "innan" detta. Men nd r det ett faktum att universum r 13 miljarder r gammalt och kom att existera av en hndelse. Dessutom verkar naturlagar vara mer "sanna" n universum sjlvt - dess utveckling r mest en produkt av naturlagarna.

Det finns vl alla skl till att frga sig - inte vad som "fanns innan" - utan vilken kausalitet som gav upphov till universum. r detta Gud? Och i s fall vad gav upphov till Gud? Oavsett hur man tnker p detta s kan man bara komma fram till ett svar s vitt jag kan se det. Inget skapade Gud - Gud r det "som bara r". Gud r helt enkelt det ondliga mjliga, och det r "ingentingheten" som r en illusion. "Ingenting" kan inte existera utan att "ngot" existerar, det r ett relativt mtt.

Vi r en del av universum och sledes en del av Guds skapelse. Ingenting existerar utanfr "det som r". Vi r en del av Gud. Drmed inte sagt att det finns ett liv efter dden/mening med livet/gott och ont/osv.
Senast redigerad av ecglsd 2010-11-16 kl. 11:58.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in