2010-11-08, 18:17
#1
Satt och ströläste lite riksdagsmotioner av riksdagsledamot Abdirizak Waberi under eftermiddagen. Detta föranleddes absolut inte av att han är troende muslim och att jag därför vill hålla noga koll på honom .
Hursomhelst hittade jag följande riksdagsmotion:
Jag har läst igenom den, och kan uppriktigt säga att jag inte vet hur jag skall tolka motionen. Det jag därför undrar är:
Föreslår Waberi i motionen att folk uttryckligen skall behöva meddela att de inte vill donera organ, för att detta inte skall ske i händelse av att de förolyckas?
I nuläget fungerar det ju tvärtom: Man måste meddela att man vill donera organ, alltså registrera sig i donationsregistret eller bära runt på en lapp där det står "Jag tillåter att mina organ doneras".
I ett stycke i motionen, under rubriken "förslag", står det så här:
"Med det svenska folkets goda vilja att i de allra flesta fall indirekt svara ja på frågan om organdonation som princip, bör kanske inte frågan ställas på det sätt som idag görs. Om vi istället vänder på problematiken med att de allra flesta vill donera, men inte vill svara på frågan så länge frågeställningen förefaller inaktuell och hypotetisk (även om den inte är så), så kan kanske de hittills närmast olösliga problemet att få flera organdonatorer närma sig en lösning.
Förslaget utgår då från att det finns en inneboende vilja att låta sina organ doneras om man oväntat skulle förolyckas och vara aktuell för sådan donation, och att då gäller denna princip underförstått från personen ifråga såvida man antingen aktivt själv sagt nej till detta under sin livstid eller anhöriga inte vill låta det ske."
I det sista fetade textstycket i citatet ovan undrar jag om det kanske inte skall stå "såvida man inte aktivt själv sagt nej". Alltså att ordet "inte" försvunnit av misstag. Motionen är överlag ganska illa skriven med en del grammatiska fel, som ni kan se själva i spoilern.
Hursomhelst, har ni på Flashback lust att läsa igenom motionen och säga om ni tror jag tolkat den rätt? Och om jag har det, vad tycker ni om förslaget?
Källa:
http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...k_id=GY02So563
Hursomhelst hittade jag följande riksdagsmotion:
Motion till riksdagen
2010/11:So563
av Finn Bengtsson och Abdirizak Waberi (M)
Organdonationer
Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om organdonationer.
Motivering
Bristen på organdonatorer har varit ett kroniskt problem inom sjukvården. Efterfrågan är betydligt större än tillgången. Väntan i transplantationskön idag är därför förknippad med onödiga förtida dödsfall, åtminstone i förhållande till vad sjukvården i dag förmår att prestera. Det gäller alltså att finna vägar att öka tillgången på organdonatorer.
Tillgången begränsas i dag både av brist på rutiner vid vissa sjukvårdsinrättningar och av att det frivilliga donationsregistret totalt endast täcker c:a 15% av landets invånare. Tyvärr visar anslutningen till det frivilliga donationsregistret över tid en allvarligt vikande trend under senare år trots omfattande informationskampanjer. Tillfälliga uppgångar i anslutningen till registret kan ses som konsekvens av populära TV-program och liknande, men på längre sikt är dessa inte hållbara förändringar i rätt riktning för att möta det behov av organdonatorer som dagens sjukvård skulle behöva.
Möjliga åtgärder
Bland de politiska åtgärder som därför föreslagits märks en förfrågan i samband med situationer som majoriteten av medborgare återkommande ställs inför, exempelvis i samband med den årliga allmänna självdeklarationen eller vid körkortsutbildning.
Men organdonationsförfrågan är för viktig för att få bli förknippad med något negativt. Något som det lätt kan uppfattas som, om frågan ställs i samband med olika samhällsansvar för individen för vilka det absoluta flertalet antingen är tvungna till eller väljer att själv söka sig till av annan anledning. Enbart krav en ”organdeklaration” vid exempelvis den allmänna självdeklarationen eller körkortstagning riskerar därför inte ge den positiva klang som ett sådant erbjudande från en bredare allmänhet bör förknippas med för att locka potentiella donatorer att ta steget och anmäla sig.
Av samma anledning är inte ekonomiska incitament bra styrmedel för att öka antalet organdonatorer. Även om endast en symbolisk summa kan vara aktuell, har det visat sig att mottagandet av ett sådant förslag i allmänhet inte välkomnas som särskilt positivt hos befolkningen även om det underliggande syftet är gott.
Förslag
Om samhället vill ta ett ansvar för att öka tillgången till organ möjliga för transplantation under goda etiska premisser, är det viktigt att förstå psykologin som är inblandad i ett aktivt beslut som att ta ställning till att donera sina organ om jag skulle avlida. För den stora majoritet detta berör, men som ännu inte har tagit aktiv ställning på uppmaning efter olika samhällslobbande myndigheter för detta, förefaller det just som om processen att aktivt ta ställning till den för de allra flesta hypotetiska situationen att nu är jag plötsligt död och vad händer då?
Med det svenska folkets goda vilja att i de allra flesta fall indirekt svara ja på frågan om organdonation som princip, bör kanske inte frågan ställas på det sätt som idag görs. Om vi istället vänder på problematiken med att de allra flesta vill donera, men inte vill svara på frågan så länge frågeställningen förefaller inaktuell och hypotetisk (även om den inte är så), så kan kanske de hittills närmast olösliga problemet att få flera organdonatorer närma sig en lösning.
Förslaget utgår då från att det finns en inneboende vilja att låta sina organ doneras om man oväntat skulle förolyckas och vara aktuell för sådan donation, och att då gäller denna princip underförstått från personen ifråga såvida man antingen aktivt själv sagt nej till detta under sin livstid eller anhöriga inte vill låta det ske.
Den grupp det senare berör ska naturligtvis inte tvingas att uppge orsaker till ett sådant beslut, än mindre ha det dokumenterat i öppna handlingar utan enbart i sådana som är underkastad den stränga sekretessen inom sjukvården. Det är alltså principiellt viktigt att man själv under sin livstid, och anhöriga efter ens oåterkalleliga tillstånd av etablerad hjärndöd, på ett fullständigt offentligt avidentifierat sätt inom ramen för sjukvårdssekretessen erbjuds möjlighet att neka organdonation.
Det viktiga med detta konstaterande är att denna frihet att säga obetingat nej bör ses som en självklar mänsklig rättighet inom ramen för våra friheter som individer i ett fritt samhälle, inte minst om en religiös övertygelse ligger bakom beslutet. Men minst lika viktigt är att den grupp av individer detta berör med all sannolikhet kommer att vara betydligt mycket mera begränsad än vad som är fallet idag när man aktivt måste ta ställning till sin kropps vara och inte vara i oförändrad form innan begravning när det egna dödsfallet för många inte ens är inom det riktigt känslomässigt rimliga att förhålla sig till.
Mycket riktigt visar det sig att andra länder som anammat detta koncept med en omvänd ordning vid organdonationsmedgivande, t.ex. Spanien, också leder ligan av möjliga transplantationer att också kunna genomföras och därför har de kortaste köerna till sådana vanligen livsavgörande transplantationer för mottagaren. Vad viktigare är, är att i dessa länder har det visat sig att just den form för normativ förändring av människornas syn på hur ett demokratiskt samhälle kan förhålla sig till att det naturliga tillståndet efter en olycka med dödlig utgång bör vara att passivt ha tillåtit lämpliga organ att kunna komma en nödställd medmänniska till del snarar än att underlåtit att ha meddelat detta aktivt under sin livstid av ovan förklarade negativa psykologiska skäl för en sådan ordning som vi har i Sverige idag.
Givet den allvarliga tendensen med sjunkande antal organdonatorer i Sverige, med ökade transplantationsköer i vårt land och en sämre moralisk situation för att kunna ingå i ett internationellt utbyte av organ lämpliga för transplantation, önskar jag att riksdagen ger regeringen till känna om vad som sägs i motionen för en översyn över möjligheterna att vända på ordningen för hur normalfallet av organdonatorer hanteras under deras livstid.
Stockholm den 20 oktober 2010
Finn Bengtsson (M)
Abdirizak Waberi (M)
2010/11:So563
av Finn Bengtsson och Abdirizak Waberi (M)
Organdonationer
Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om organdonationer.
Motivering
Bristen på organdonatorer har varit ett kroniskt problem inom sjukvården. Efterfrågan är betydligt större än tillgången. Väntan i transplantationskön idag är därför förknippad med onödiga förtida dödsfall, åtminstone i förhållande till vad sjukvården i dag förmår att prestera. Det gäller alltså att finna vägar att öka tillgången på organdonatorer.
Tillgången begränsas i dag både av brist på rutiner vid vissa sjukvårdsinrättningar och av att det frivilliga donationsregistret totalt endast täcker c:a 15% av landets invånare. Tyvärr visar anslutningen till det frivilliga donationsregistret över tid en allvarligt vikande trend under senare år trots omfattande informationskampanjer. Tillfälliga uppgångar i anslutningen till registret kan ses som konsekvens av populära TV-program och liknande, men på längre sikt är dessa inte hållbara förändringar i rätt riktning för att möta det behov av organdonatorer som dagens sjukvård skulle behöva.
Möjliga åtgärder
Bland de politiska åtgärder som därför föreslagits märks en förfrågan i samband med situationer som majoriteten av medborgare återkommande ställs inför, exempelvis i samband med den årliga allmänna självdeklarationen eller vid körkortsutbildning.
Men organdonationsförfrågan är för viktig för att få bli förknippad med något negativt. Något som det lätt kan uppfattas som, om frågan ställs i samband med olika samhällsansvar för individen för vilka det absoluta flertalet antingen är tvungna till eller väljer att själv söka sig till av annan anledning. Enbart krav en ”organdeklaration” vid exempelvis den allmänna självdeklarationen eller körkortstagning riskerar därför inte ge den positiva klang som ett sådant erbjudande från en bredare allmänhet bör förknippas med för att locka potentiella donatorer att ta steget och anmäla sig.
Av samma anledning är inte ekonomiska incitament bra styrmedel för att öka antalet organdonatorer. Även om endast en symbolisk summa kan vara aktuell, har det visat sig att mottagandet av ett sådant förslag i allmänhet inte välkomnas som särskilt positivt hos befolkningen även om det underliggande syftet är gott.
Förslag
Om samhället vill ta ett ansvar för att öka tillgången till organ möjliga för transplantation under goda etiska premisser, är det viktigt att förstå psykologin som är inblandad i ett aktivt beslut som att ta ställning till att donera sina organ om jag skulle avlida. För den stora majoritet detta berör, men som ännu inte har tagit aktiv ställning på uppmaning efter olika samhällslobbande myndigheter för detta, förefaller det just som om processen att aktivt ta ställning till den för de allra flesta hypotetiska situationen att nu är jag plötsligt död och vad händer då?
Med det svenska folkets goda vilja att i de allra flesta fall indirekt svara ja på frågan om organdonation som princip, bör kanske inte frågan ställas på det sätt som idag görs. Om vi istället vänder på problematiken med att de allra flesta vill donera, men inte vill svara på frågan så länge frågeställningen förefaller inaktuell och hypotetisk (även om den inte är så), så kan kanske de hittills närmast olösliga problemet att få flera organdonatorer närma sig en lösning.
Förslaget utgår då från att det finns en inneboende vilja att låta sina organ doneras om man oväntat skulle förolyckas och vara aktuell för sådan donation, och att då gäller denna princip underförstått från personen ifråga såvida man antingen aktivt själv sagt nej till detta under sin livstid eller anhöriga inte vill låta det ske.
Den grupp det senare berör ska naturligtvis inte tvingas att uppge orsaker till ett sådant beslut, än mindre ha det dokumenterat i öppna handlingar utan enbart i sådana som är underkastad den stränga sekretessen inom sjukvården. Det är alltså principiellt viktigt att man själv under sin livstid, och anhöriga efter ens oåterkalleliga tillstånd av etablerad hjärndöd, på ett fullständigt offentligt avidentifierat sätt inom ramen för sjukvårdssekretessen erbjuds möjlighet att neka organdonation.
Det viktiga med detta konstaterande är att denna frihet att säga obetingat nej bör ses som en självklar mänsklig rättighet inom ramen för våra friheter som individer i ett fritt samhälle, inte minst om en religiös övertygelse ligger bakom beslutet. Men minst lika viktigt är att den grupp av individer detta berör med all sannolikhet kommer att vara betydligt mycket mera begränsad än vad som är fallet idag när man aktivt måste ta ställning till sin kropps vara och inte vara i oförändrad form innan begravning när det egna dödsfallet för många inte ens är inom det riktigt känslomässigt rimliga att förhålla sig till.
Mycket riktigt visar det sig att andra länder som anammat detta koncept med en omvänd ordning vid organdonationsmedgivande, t.ex. Spanien, också leder ligan av möjliga transplantationer att också kunna genomföras och därför har de kortaste köerna till sådana vanligen livsavgörande transplantationer för mottagaren. Vad viktigare är, är att i dessa länder har det visat sig att just den form för normativ förändring av människornas syn på hur ett demokratiskt samhälle kan förhålla sig till att det naturliga tillståndet efter en olycka med dödlig utgång bör vara att passivt ha tillåtit lämpliga organ att kunna komma en nödställd medmänniska till del snarar än att underlåtit att ha meddelat detta aktivt under sin livstid av ovan förklarade negativa psykologiska skäl för en sådan ordning som vi har i Sverige idag.
Givet den allvarliga tendensen med sjunkande antal organdonatorer i Sverige, med ökade transplantationsköer i vårt land och en sämre moralisk situation för att kunna ingå i ett internationellt utbyte av organ lämpliga för transplantation, önskar jag att riksdagen ger regeringen till känna om vad som sägs i motionen för en översyn över möjligheterna att vända på ordningen för hur normalfallet av organdonatorer hanteras under deras livstid.
Stockholm den 20 oktober 2010
Finn Bengtsson (M)
Abdirizak Waberi (M)
Jag har läst igenom den, och kan uppriktigt säga att jag inte vet hur jag skall tolka motionen. Det jag därför undrar är:
Föreslår Waberi i motionen att folk uttryckligen skall behöva meddela att de inte vill donera organ, för att detta inte skall ske i händelse av att de förolyckas?
I nuläget fungerar det ju tvärtom: Man måste meddela att man vill donera organ, alltså registrera sig i donationsregistret eller bära runt på en lapp där det står "Jag tillåter att mina organ doneras".
I ett stycke i motionen, under rubriken "förslag", står det så här:
"Med det svenska folkets goda vilja att i de allra flesta fall indirekt svara ja på frågan om organdonation som princip, bör kanske inte frågan ställas på det sätt som idag görs. Om vi istället vänder på problematiken med att de allra flesta vill donera, men inte vill svara på frågan så länge frågeställningen förefaller inaktuell och hypotetisk (även om den inte är så), så kan kanske de hittills närmast olösliga problemet att få flera organdonatorer närma sig en lösning.
Förslaget utgår då från att det finns en inneboende vilja att låta sina organ doneras om man oväntat skulle förolyckas och vara aktuell för sådan donation, och att då gäller denna princip underförstått från personen ifråga såvida man antingen aktivt själv sagt nej till detta under sin livstid eller anhöriga inte vill låta det ske."
I det sista fetade textstycket i citatet ovan undrar jag om det kanske inte skall stå "såvida man inte aktivt själv sagt nej". Alltså att ordet "inte" försvunnit av misstag. Motionen är överlag ganska illa skriven med en del grammatiska fel, som ni kan se själva i spoilern.
Hursomhelst, har ni på Flashback lust att läsa igenom motionen och säga om ni tror jag tolkat den rätt? Och om jag har det, vad tycker ni om förslaget?
Källa:
http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...k_id=GY02So563
__________________
Senast redigerad av fluff995 2010-11-08 kl. 18:19.
Senast redigerad av fluff995 2010-11-08 kl. 18:19.