Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-08, 14:48
  #1
Medlem
Strand.s avatar
Har tappat stuidemotivationen hel och hållet, klarar inte av detta mer. Går andra året på en naturvetenskaplig utbildning och jag tycker att det är så himla tråkigt och jobbigt atm. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har alltid klarat mig bra i skolan och gick ut ur grundskolan med 270p, alltså MVG och VG i nästan allt. Men nu klarar jag knappt av att få G i vissa ämnen, känner bara hur allt håller på att raseras. Vad fan ska jag ta mig till? Har ingen som helst lust att plugga denna skit men jag kan ju knappast hoppa av, vad ska jag ta mig till då liksom?

Kan även tillägga att mina föräldrar ha investerat massvis med pengar för att jag ska kunna studera här, pluggar på en annan ort så jag har egen lägenhet och mat betalat av dem. Men som sagt, vet inte om jag orkar mer. Kände redan förra året att det blev så enformigt med all matte och fysik som vi läser men eftersom detta är den bästa klass jag någonsin har haft så tyckte jag att det kompletterade det (tappade ordet). Vet inte riktigt vad som hänt då jag alltid tyckt om naturvetenskap och när jag sökte hit så tyckte jag i början att det var riktigt roligt, men nu är det som att jag inte alls är samma grabb då jag knappt har något intresse kvar för naturvetenskap. Jag har på senare dagar börjat gilla träning, jakt och det militära livet mycket mer och efter gymnasiet är jag säker på att jag kommer göra GMU och inte studera vidare som mina föräldrar vill.

Nu blir det lite emo-aktigt kanske men jag hoppas ni har några tips på vad jag kan göra för att få tillbaka plugglusten så att jag orkar bli klar med detta.

Peace
Citera
2010-11-08, 14:52
  #2
Medlem
nekropedofilis avatar
Sök läxhjälp för att arbeta dig upp till mvg igen, vad det gäller motivation måste du tänka framåt, det är superviktigt att plugga i din ålder och man får inte ge upp
Citera
2010-11-08, 14:52
  #3
Medlem
Empireofthesuns avatar
Såna perioder får alla. Har själv haft men det är bara att kämpa under just den perioden det är som jobbigast och inte låta betygen sjunka för du kanske blir motiverad snart igen och då är det hemskt tråkigt om du tappat massa enkla betyg. Kämpa på så du gör dig själv och dina föräldrar stolta.
Citera
2010-11-08, 14:53
  #4
Medlem
apatileos avatar
Kämpa på och gör ditt bästa, bara för att du gick ut med bra betyg i grundskolan betyder inte det att betygen kommer bli desamma på gymnasiet. Så länge du gör så gott du kan, så har du ingenting att ångra i ett senare skede av ditt liv. Visst, du känner förmodligen inte alls för att syssla med någonting av det du pluggar för tillfället, men vem vet vad framtiden har att erbjuda? En gedigen utbildning är alltid bra, oavsett framtida yrke.

Ta dig i kragen förfan!

apatileo
Citera
2010-11-08, 14:55
  #5
Medlem
Med tanke på att andra läsåret nyss börjat, bör du kunna byta till en t.ex. samhällsvetenskaplig linje, som i regel brukar va lite lättare att ta sig igenom. Du har troligtvis inte missat alls många kurser under första läsåret och är nog inget problem att komma ikapp. Prata med din rektor eller liknande och kolla om du kan byta till någon annan linje, utan att behöva börja om i första ring. Lycka till!
Citera
2010-11-08, 14:57
  #6
Medlem
Tha:Hiphopsters avatar
Har precis samma problem. Ingen motivation alls! Gick också ut med goda resultat ur grundskolan men nu ligger jag på en knapp G-nivå.
Vad kan man göra för att återfå motivationen?
Citera
2010-11-08, 15:01
  #7
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenith
Med tanke på att andra läsåret nyss börjat, bör du kunna byta till en t.ex. samhällsvetenskaplig linje, som i regel brukar va lite lättare att ta sig igenom. Du har troligtvis inte missat alls många kurser under första läsåret och är nog inget problem att komma ikapp. Prata med din rektor eller liknande och kolla om du kan byta till någon annan linje, utan att behöva börja om i första ring. Lycka till!

Saken är den att jag tror inte att det går så lätt. Förra året slutade 2 stycken i vår klass som bytte till Samhälls och de var tvungen att börja om årskurs 1 och det var ju förra året, så hur blir det nu när jag gått mer än 1 år?
Citera
2010-11-08, 15:06
  #8
Medlem
Först av allt, ta ett djupt andetag och inse att ingen är perfekt. Faktum är att många tappar studielusten och behöver ta en pause.
Tänk över vad som kan orsaka detta? Långt hemifrån? Saknar familjen och vänner? Flyttat hemifrån för tidigt? För mycket arbete med att sköta ett hushålle själv?
Om du säger till föräldrarna att det går inte så bra så kommer de att hjälpa dig. Vad du absolut inte ska göra är att kämpa på och slita och inte berätta för någon. Dina föräldrar kommer inte att bli besvikna eller arga på dig om du berätta, däremot så blir de nog det om det får ett betygspapper med allt ig på om ett år...
Citera
2010-11-08, 15:34
  #9
Medlem
FreakModes avatar
Finns det något som "tynger dig" utanför skolan? Något som gör det lite svårare att gå upp på morgonen etc? Behöver inte vara någon stor grej.

Sätt upp delmål, snacka med en studievägledare på din skola, skaffa en ny fritidsaktivitet, ändra något i ditt liv helt enkelt, om du inte kommer på något som kan påverka dig negativt så ändra bara om lite i vardagen.

Att ha något att göra efte skolan är sjukt viktigt, att få chansen att kunna koppla bort skolan helt och hållet några timmar i veckan.

Vad vill du arbeta med i framtiden? Hitta inspiration, något som peppar dig.

Till sist, berätta för dina föräldrar, om de nu har lagt ner så mycket tid och pengar på "dig" så är de säkert beredda att ställa upp för dig nu, var ärligt mot dem eftersom dem har hjälpt dig så mycket, berätta om dina betyg etc, det är väl mer eller mindre obligatoriskt att man blir skoltrött i gymnasiet, det gäller bara att ta sig igenom det, du kommer att ända dig om några år om du hoppar av!

lycka till!
Citera
2010-11-08, 15:57
  #10
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreakMode
Finns det något som "tynger dig" utanför skolan? Något som gör det lite svårare att gå upp på morgonen etc? Behöver inte vara någon stor grej.

Sätt upp delmål, snacka med en studievägledare på din skola, skaffa en ny fritidsaktivitet, ändra något i ditt liv helt enkelt, om du inte kommer på något som kan påverka dig negativt så ändra bara om lite i vardagen.

Att ha något att göra efte skolan är sjukt viktigt, att få chansen att kunna koppla bort skolan helt och hållet några timmar i veckan.

Vad vill du arbeta med i framtiden? Hitta inspiration, något som peppar dig.

Till sist, berätta för dina föräldrar, om de nu har lagt ner så mycket tid och pengar på "dig" så är de säkert beredda att ställa upp för dig nu, var ärligt mot dem eftersom dem har hjälpt dig så mycket, berätta om dina betyg etc, det är väl mer eller mindre obligatoriskt att man blir skoltrött i gymnasiet, det gäller bara att ta sig igenom det, du kommer att ända dig om några år om du hoppar av!

lycka till!

Tack, det behövs! Ska börja gymma och så har jag börjat i jägarskolan samt börjat läsa som jag gjorde under högstadiet. Hoppas allt löser sig
Citera
2010-11-15, 23:02
  #11
Medlem
AvokadosKonstants avatar
Hoppas det går bra att jag lånar tråden, då jag sitter i en liknande situation.
Kan hända att detta inlägg passar bättre in någon annanstans:
Hela grundskolan var jag väldigt ambitiös och gick ut med full poäng (320).
Första året i gymnasiet gick bra men inte full pott som i grundskolan, det är väl iofs inte så konstigt då det blir en helt annan nivå på utbildningen. Tvåan var ungefär likadan.
Nu går jag tredje året och jag börjar känna hur jag tappar en hel del, t.ex. fick jag mvg i samtliga fysikprov förra året, detta året har jag hittils fått 2 vg på fysikproven.
Jag vet att det förmodligen är bra det med, men genom hela skolåren har jag lagt min ribba väldigt högt vilket gör att jag blir väldigt besviken över ett vg.
Vad är det då som gör att jag tappat?
-Festlivet har tagit sin början och därmed många förlorade pluggtimmar.
-Har utvecklat ett facebook-beroende som gör att jag sitter inne på skitsidan ca 2-3 h/dag.
-Jag skaffade (nästan) flickvän, tyvärr tog det slut innan det ens hade börjat, men jag mår sjukt dåligt över det.

Hur som helst behöver jag nu tips på hur jag får studiemotivationen på topp igen, alla tips mottages gärna
Citera
2010-11-15, 23:12
  #12
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvokadosKonstant
Hoppas det går bra att jag lånar tråden, då jag sitter i en liknande situation.
Kan hända att detta inlägg passar bättre in någon annanstans:
Hela grundskolan var jag väldigt ambitiös och gick ut med full poäng (320).
Första året i gymnasiet gick bra men inte full pott som i grundskolan, det är väl iofs inte så konstigt då det blir en helt annan nivå på utbildningen. Tvåan var ungefär likadan.
Nu går jag tredje året och jag börjar känna hur jag tappar en hel del, t.ex. fick jag mvg i samtliga fysikprov förra året, detta året har jag hittils fått 2 vg på fysikproven.
Jag vet att det förmodligen är bra det med, men genom hela skolåren har jag lagt min ribba väldigt högt vilket gör att jag blir väldigt besviken över ett vg.
Vad är det då som gör att jag tappat?
-Festlivet har tagit sin början och därmed många förlorade pluggtimmar.
-Har utvecklat ett facebook-beroende som gör att jag sitter inne på skitsidan ca 2-3 h/dag.
-Jag skaffade (nästan) flickvän, tyvärr tog det slut innan det ens hade börjat, men jag mår sjukt dåligt över det.

Hur som helst behöver jag nu tips på hur jag får studiemotivationen på topp igen, alla tips mottages gärna
Börja träna eller hitta något roligt intresse. (dator/tv-spel räknas inte)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback