Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-07, 23:18
  #1
Medlem
shogun-rs avatar
Vill lära mig/repetera/fräscha upp mina kunskaper i matematik på datorn. Läst en kurs i Matlab men tänkte prova Octave då det enligt många skall vara väldigt bra och väldigt likt Matlab. Enligt vad en skrev på nätet så kan man ofta "nästan kopiera Matlabsyntax rakt av till Octave".

Min fråga är dels vad ni tycker om Octave. Dels hur jag skall gå tillväga för att lära mig Octave, om ni har några bra tips på sidor.

Finns en e-bok från Studentlitteratur om Octave som iofs verkar ganska bra, men då kommer nästa fråga.

En bok som är inriktat på Octave, är det då Octave eller qtOctave (det grafiska gränsnittet till Octave).

Vanliga Octave känns ju inte direkt kul med en commandprompt synlig enbart.

Hoppas ni kan räta ut lite frågetecken här.
Citera
2010-11-07, 23:31
  #2
Medlem
matteyass avatar
qtOctave är bara ett frontend till Octave. En grafisk utbyggnad utanpå den funktionalitet som Octave ger. Det innebär alltså att det inte finns någon syntaktisk skillnad på qtOctave och Octave.

Personligen har jag aldrig kört programmet så jag kan inte uttala mig om hur bra det är.
Citera
2010-11-07, 23:56
  #3
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Min fråga är dels vad ni tycker om Octave. Dels hur jag skall gå tillväga för att lära mig Octave, om ni har några bra tips på sidor.

Jag tycker det funkar bra (exakt samma syntax som matlab i den mån detta är implementerat), men jag använder inte qtoctave så jag kan inte kommentera det. Plottningen är ganska annorlunda även om kommandona är de samma. Vet inte riktigt hur olika toolboxar funkar. Sen saknas det en del minde vanliga funktioner, t.ex. fanns inte eigs och ode23 i den octave-version som ingick i ubuntu för ett tag sedan, men i alla fall eigs verkar finnas som standard nu.

Plottningen och gränssnittet är nog den svagaste biten i Octave, men det senare gör mig inte så mycket eftersom jag är nere i emacs-träsket och helst vill använda emacs till allt. Om du inte måste använda matlab utan bara vill skriva numeriska program snabbt och enkelt så finns även numeric python som egentligen är bättre än matlab.

En annan sak som saknas är symbolisk matematik. Här använder jag Maxima som liknar Maple.
Citera
2010-11-08, 00:06
  #4
Medlem
Jag skulle nog också rekommendera Python + SciPy/Numpy som gratisalternative till Matlab.
Citera
2010-11-08, 00:12
  #5
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Jag tycker det funkar bra (exakt samma syntax som matlab i den mån detta är implementerat), men jag använder inte qtoctave så jag kan inte kommentera det. Plottningen är ganska annorlunda även om kommandona är de samma. Vet inte riktigt hur olika toolboxar funkar. Sen saknas det en del minde vanliga funktioner, t.ex. fanns inte eigs och ode23 i den octave-version som ingick i ubuntu för ett tag sedan, men i alla fall eigs verkar finnas som standard nu.

Plottningen och gränssnittet är nog den svagaste biten i Octave, men det senare gör mig inte så mycket eftersom jag är nere i emacs-träsket och helst vill använda emacs till allt. Om du inte måste använda matlab utan bara vill skriva numeriska program snabbt och enkelt så finns även numeric python som egentligen är bättre än matlab.

En annan sak som saknas är symbolisk matematik. Här använder jag Maxima som liknar Maple.

Tack för svaret! Ingår allt som man behöver om man tar hem senaste versionen eller måste man ta hem tillägg för att få med alla funktioner. Jag är ju ingen avancerad användare som säkert redan listats ut så Octave känns fullt tillräckligt. Att syntaxen liknar Matlab mycket gillas mycket.

Nästa fråga är Maxima. Hur mycket liknar Maxima Maple och är det en "merit" att lära sig det. Dvs kan man få nytta av det i andra sammanhang (tekniska och naturvetenskapliga).

Hur skiljer sig Maxima och Octave från varandra, dvs med vad man kan göra med programmen.

Sista frågan är om du har några tips på hur man skall gå tillväga för att lära sig Octave och Maxima (första hand Octave). Är det läsa bok som gäller eller finns det någon bra sida på nätet?
Citera
2010-11-08, 00:16
  #6
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da
Jag skulle nog också rekommendera Python + SciPy/Numpy som gratisalternative till Matlab.

Jag tycker octave vinner när man vill räkna ut någonting väldigt snabbt, typ diagonalisera nån matris eller så. Matlab hinner inte starta innan octave har svaret. Ska man skriva riktiga program vinner python. Matlab har sina toolboxar, men är verkligen extemt dyrt om man inte är akademisk användare.
Citera
2010-11-08, 00:26
  #7
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Nästa fråga är Maxima. Hur mycket liknar Maxima Maple och är det en "merit" att lära sig det. Dvs kan man få nytta av det i andra sammanhang (tekniska och naturvetenskapliga).

Hur skiljer sig Maxima och Octave från varandra, dvs med vad man kan göra med programmen.

Det är kanske en merit för en liten skara konnessörer Det är dock ett mycket gammalt och ärorikt program, men ibland är det lite knepigt. Inget vidare för numeriska beräkningar med matriser. Det finns ett grafiskt gränssnitt som heter WxMaxima som funkar ok.

Maxima kan derivera, integrera, lösa ekvationer etc. Symboliskt.
Octave kan göra samma sak numeriskt.
Matlab kan göra både sakerna, och är det du vill ha på din CV.

För symboliska beräkningar finns Mathematica också, men det är inte lika "ingenjörsmässigt".

Har du googlat på octave tutorial? Annars kanske boken du hade hittat är vettig.
Citera
2010-11-08, 00:44
  #8
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Det är kanske en merit för en liten skara konnessörer Det är dock ett mycket gammalt och ärorikt program, men ibland är det lite knepigt. Inget vidare för numeriska beräkningar med matriser. Det finns ett grafiskt gränssnitt som heter WxMaxima som funkar ok.

Maxima kan derivera, integrera, lösa ekvationer etc. Symboliskt.
Octave kan göra samma sak numeriskt.
Matlab kan göra både sakerna, och är det du vill ha på din CV.

För symboliska beräkningar finns Mathematica också, men det är inte lika "ingenjörsmässigt".

Har du googlat på octave tutorial? Annars kanske boken du hade hittat är vettig.

Ok tack för svaret. Jag har läst en kurs i Matlab på 5 hp så man kan väl säga att jag har "Matlab på CV-et. Problemet är att jag inte minns något och när det kommer kurser i den utbildning jag läser nu så lär jag inte hänga med.

Jag vill fräscha upp och lära mig mer om hur man kan lösa matematiska problem med datorn (det är det som jag tycker är intressantast med matematiken, dvs hur man använder den).

Därför tänkte jag att Octave kunde vara lämpligt för att sitta hemma och fräscha upp eftersom det verkar vara väldigt likt Matlab och dessutom gratis.
Citera
2010-11-08, 00:53
  #9
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Därför tänkte jag att Octave kunde vara lämpligt för att sitta hemma och fräscha upp eftersom det verkar vara väldigt likt Matlab och dessutom gratis.

Du får prova och återkomma!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback