Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-07, 19:29
Medlem
lazors avatar
Jag är mycket intresserad av samhälls- och stadsplanering och kommer inom några år börja studera dessa ämnen vid Stockholms Universitet. Mest intresserad är jag av järnväg och Sveriges kommunikationsinfrastruktur när det gäller järnvägar (och kanske snart också höghastighetsjärnvägar).

Men lite mer lokalt tycker jag det är riktigt spännande att skissa på Stockholms kollektivtrafik. Tunnelbanor och spårvägar är heta ämnen IMHO. Själv har jag gjort en liten översiksplan över hur jag skulle dragit vidare den blå linjen från Kungsträdgården. Sånt tycker jag är riktigt kul och detta gör jag på min fritid när jag inte jobbar Självklart har ju flashback ett forum för likasinnade, och det var dumt av mig att inte tänka på detta tidigare. Vad tycker ni om min plan? Ni får gärna göra en egen skiss, orginalkarta (kopierad från Eniro) finns på andra länken.

http://oi56.tinypic.com/6p2gpe.jpg

http://oi51.tinypic.com/vxgdht.jpg

Lite snabb motiveringen till sträckningen:
-(mycket osäker angående stop på Skeppsholmen)
-Ingen nuvarande tunnelbana på östra Södermalm, därav två stationer.
-Ej över Henriksdal då förbindelserna dit är såpass bra via Slussen.
-Sickla kanalgata för gemensam station till Nya Hammarbyområdet och Sickla Udde, (samt byte till Tvärbanan)
-Självklart skall den stanna både i Sickla Köpcentrum (också byte till Saltsjöbanan) och Nacka Forum (buss till Nacka Strand)
-Ektorp, Björknäs & Orminge är väl mer eller mindre självklara val för sträckningen?

Kom gärna med synpunkter
Citera
2010-11-07, 20:43
Medlem
Oj, det där lär bli dyrt!

Skeppsholmen kan du även skippa, knappast motiverat att stanna t-bana där. Djurgården är desto intressantare. Då blir det dock svårare med kurvradier för att nå östra södermalm.
Citera
2010-11-07, 21:16
Medlem
lazors avatar
T-bana till Nacka är ett jäkligt hett ämne iaf i Nacka kommunfullmäktige
Citera
2010-11-07, 22:31
Medlem
Panpots avatar
Kul idéer.

Jag tror dock man måste beakta att vissa platser inte nödvändigtvis behöver en T-bana - med hänsyn till stadsbilden. Just skeppsholmen, som nämnt, är en sådan plats.

Ditt förslag att förlänga t-banan till östra södermalm är bra - det är en stadsdel med många invånare, men rätt dåliga masskommunikationer.

Lycka till med utbildningen!
Citera
2010-11-07, 23:31
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Jag har också funderat ett tag på varför man inte har byggt en linje som går till östra Södermalm och vidare. Däremot skulle jag nog vilja byta namnet på 'Folkungagatan'. Kanske 'Sofia' är en mer passande generell benämning på området i fråga.
Annars skulle man ju eventuellt döpa den till 'Vita bergen' eller 'Vita bergsparken' men parken ligger nog lite för mittemellan de båda stationerna.
Citera
2010-11-08, 00:46
Medlem
SingleStars avatar
Till och börja med får du ta i beaktande att Tvärbanan skall förlängas från Hammarby sjöstad till Slussen.

Så det lämpliga är att dra tunnelbanan från Kungsträdgården till Djurgården med en uppgång mellan Gröna Lund och Skansen. Sedan under Saltsjön så man kan placera en station under Danvikstull med en uppgång mot östra Södermalm och en vid Henriksdal. Här kan den med fördel ansluta till Tvärbanan för folk som skall vidare mot Slussen. Nästa station kan med fördel förläggas under trafikplats Sickla norr om Fredells byggvaruhus med en uppgång mot östra Hammarby sjöstad och en mot västra Sickla. Sedan skulle nästa station med fördel kunna förläggas mellan nordöstra delen av Sickla Köpcentrum och Finntorp. Sedan förlägger man nästa station mellan Nacka Forum och Jarlaberg. Därefter drar man linjen så nästa station bli i Ektorps centrum. Sedan blir det Björknäs och därefter Orminge. Kan man exploatera Kil/Brända berget bör en station förläggas dit innan man drar slutstationen vid Gustavsberg. För längre ut blir det inte lönsamt med tanke på den låga befolkningsdensitet

Fyra vagnar av typen C20 skulle bli 186 meter långt. Alla stationer på blå linje är 180 meter långa. Avpassade för 10 vagnar av äldremodell C1-C15. Att förlänga äldre stationer med 6 meter skulle bli en marginell kostnad. Men att ha längre tåg skulle bli en besparing om man kan köra lite glesare trafik och ändå få med sig trafikantmängden som reser.

Från stationen mellan Hammarby sjöstad och västra Sickla skulle det kunna gå att dra en gren under Ältareservatet ut mot Älta, Lindalen och Bollmora. Från Bollmora drar man sedan linjen söderut mot Vendelsö, Brandbergen, Handen och eventuellt till Jordbro. Sistnämnda sträcka går den delvis parallellt med Pendeltåget.

I dag får Ältareservatet inte byggas. Men en lång tunnel mellan sistnämnda stationen och Älta skulle göra transporten från södra delarna väldigt snabb mot city med få stopp. Upptagningen av resande från Bollmora skulle göra linjen lönsam då många busslinjer skulle kunna sparas in som idag är betydande.
Citera
2010-11-08, 14:35
Medlem
lazors avatar
SingleStar:

Att dra banan via både Gröna Lund och Skansen verkar enligt mycket mycket tidsslöseri. Finns mycket större grupper att nå om man drar banan via östra södermalm. Och hur djupt skall banan gå om stationen skall läggas under Danvikstull? Och det bor väldigt få människor längst ute på södermalmsspetsen.
Citera
2010-11-08, 15:46
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Till och börja med får du ta i beaktande att Tvärbanan skall förlängas från Hammarby sjöstad till Slussen.

Så det lämpliga är att dra tunnelbanan från Kungsträdgården till Djurgården med en uppgång mellan Gröna Lund och Skansen. Sedan under Saltsjön så man kan placera en station under Danvikstull med en uppgång mot östra Södermalm och en vid Henriksdal. Här kan den med fördel ansluta till Tvärbanan för folk som skall vidare mot Slussen. Nästa station kan med fördel förläggas under trafikplats Sickla norr om Fredells byggvaruhus med en uppgång mot östra Hammarby sjöstad och en mot västra Sickla. Sedan skulle nästa station med fördel kunna förläggas mellan nordöstra delen av Sickla Köpcentrum och Finntorp. Sedan förlägger man nästa station mellan Nacka Forum och Jarlaberg. Därefter drar man linjen så nästa station bli i Ektorps centrum. Sedan blir det Björknäs och därefter Orminge. Kan man exploatera Kil/Brända berget bör en station förläggas dit innan man drar slutstationen vid Gustavsberg. För längre ut blir det inte lönsamt med tanke på den låga befolkningsdensitet

Fyra vagnar av typen C20 skulle bli 186 meter långt. Alla stationer på blå linje är 180 meter långa. Avpassade för 10 vagnar av äldremodell C1-C15. Att förlänga äldre stationer med 6 meter skulle bli en marginell kostnad. Men att ha längre tåg skulle bli en besparing om man kan köra lite glesare trafik och ändå få med sig trafikantmängden som reser.

Från stationen mellan Hammarby sjöstad och västra Sickla skulle det kunna gå att dra en gren under Ältareservatet ut mot Älta, Lindalen och Bollmora. Från Bollmora drar man sedan linjen söderut mot Vendelsö, Brandbergen, Handen och eventuellt till Jordbro. Sistnämnda sträcka går den delvis parallellt med Pendeltåget.

I dag får Ältareservatet inte byggas. Men en lång tunnel mellan sistnämnda stationen och Älta skulle göra transporten från södra delarna väldigt snabb mot city med få stopp. Upptagningen av resande från Bollmora skulle göra linjen lönsam då många busslinjer skulle kunna sparas in som idag är betydande.

Eftersom saltsjöbanan skall bli spårväg och gå med tiominutersintervaller ser jag det som helt onödigt att bygga tunnelbana till Nacka.
För östra södermalm skulle saltsjöbanan kunna få ytterliggare ett eller två stopp.
Handen och Jordbro har redan pendeltåg som avgår var femtonde minut och behöver inte ytterliggare spårbunden kollektivtrafik.
Citera
2010-11-08, 20:39
Medlem
hobokens avatar
Att dra en tunnel mellan Södermalm och Djurgården/Skeppsholmen tror jag inte på, med tanke på allt arbete kring Citybanan i Riddarfjärden. Jag vet inte exakt men spontant känns det som en väldigt dyr process.
Citera
2010-11-08, 20:48
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Att dra en tunnel mellan Södermalm och Djurgården/Skeppsholmen tror jag inte på, med tanke på allt arbete kring Citybanan i Riddarfjärden. Jag vet inte exakt men spontant känns det som en väldigt dyr process.

Och hur är kostnaden för en tunnel under Saltsjön relaterad till störningarna som orsakas av Citybanans pågående arbeten i Riddarfjärden? *nyfiken*
Citera
2010-11-08, 21:11
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Hjort
Och hur är kostnaden för en tunnel under Saltsjön relaterad till störningarna som orsakas av Citybanans pågående arbeten i Riddarfjärden? *nyfiken*
Menade inte att kostnaderna har med varandra att göra, utan visade på exemplet hur mycket Citybanan kostar att bygga. Frågan är om det är lönsamt?
Citera
2010-11-08, 21:37
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Menade inte att kostnaderna har med varandra att göra, utan visade på exemplet hur mycket Citybanan kostar att bygga. Frågan är om det är lönsamt?

Min bestämda uppfattning är att det i de flesta fall är i det närmaste omöjligt att bedöma "lönsamheten" av stora infrastrukturprojekt på förhand. Kostnadssidan är, relativt sett, lätt att kalkylera, men på intäktssidan blir det rena vilda västern. Hur ska miljöeffekter och restidsvinster kvantifieras och prissättas? Skatteeffekter? Regional, och nationell, utveckling? etc etc.

Du kan få random etablerad konsultfirma att presentera vilka utfall av samhällsekonomiska kalkyler du vill.

Vi kan utreda, analysera och debattera i all oändlighet - i slutänden är det ändå "vår store välgörares" ord som gäller:

- Politik är att vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in