2010-11-07, 19:29
Medlem
lazors avatar
Jag r mycket intresserad av samhlls- och stadsplanering och kommer inom ngra r brja studera dessa mnen vid Stockholms Universitet. Mest intresserad r jag av jrnvg och Sveriges kommunikationsinfrastruktur nr det gller jrnvgar (och kanske snart ocks hghastighetsjrnvgar).

Men lite mer lokalt tycker jag det r riktigt spnnande att skissa p Stockholms kollektivtrafik. Tunnelbanor och sprvgar r heta mnen IMHO. Sjlv har jag gjort en liten versiksplan ver hur jag skulle dragit vidare den bl linjen frn Kungstrdgrden. Snt tycker jag r riktigt kul och detta gr jag p min fritid nr jag inte jobbar Sjlvklart har ju flashback ett forum fr likasinnade, och det var dumt av mig att inte tnka p detta tidigare. Vad tycker ni om min plan? Ni fr grna gra en egen skiss, orginalkarta (kopierad frn Eniro) finns p andra lnken.

http://oi56.tinypic.com/6p2gpe.jpg

http://oi51.tinypic.com/vxgdht.jpg

Lite snabb motiveringen till strckningen:
-(mycket osker angende stop p Skeppsholmen)
-Ingen nuvarande tunnelbana p stra Sdermalm, drav tv stationer.
-Ej ver Henriksdal d frbindelserna dit r spass bra via Slussen.
-Sickla kanalgata fr gemensam station till Nya Hammarbyomrdet och Sickla Udde, (samt byte till Tvrbanan)
-Sjlvklart skall den stanna bde i Sickla Kpcentrum (ocks byte till Saltsjbanan) och Nacka Forum (buss till Nacka Strand)
-Ektorp, Bjrkns & Orminge r vl mer eller mindre sjlvklara val fr strckningen?

Kom grna med synpunkter
Citera
2010-11-07, 20:43
Medlem
Oj, det dr lr bli dyrt!

Skeppsholmen kan du ven skippa, knappast motiverat att stanna t-bana dr. Djurgrden r desto intressantare. D blir det dock svrare med kurvradier fr att n stra sdermalm.
Citera
2010-11-07, 21:16
Medlem
lazors avatar
T-bana till Nacka r ett jkligt hett mne iaf i Nacka kommunfullmktige
Citera
2010-11-07, 22:31
Medlem
Panpots avatar
Kul ider.

Jag tror dock man mste beakta att vissa platser inte ndvndigtvis behver en T-bana - med hnsyn till stadsbilden. Just skeppsholmen, som nmnt, r en sdan plats.

Ditt frslag att frlnga t-banan till stra sdermalm r bra - det r en stadsdel med mnga invnare, men rtt dliga masskommunikationer.

Lycka till med utbildningen!
Citera
2010-11-07, 23:31
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Jag har ocks funderat ett tag p varfr man inte har byggt en linje som gr till stra Sdermalm och vidare. Dremot skulle jag nog vilja byta namnet p 'Folkungagatan'. Kanske 'Sofia' r en mer passande generell benmning p omrdet i frga.
Annars skulle man ju eventuellt dpa den till 'Vita bergen' eller 'Vita bergsparken' men parken ligger nog lite fr mittemellan de bda stationerna.
Citera
2010-11-08, 00:46
Medlem
SingleStars avatar
Till och brja med fr du ta i beaktande att Tvrbanan skall frlngas frn Hammarby sjstad till Slussen.

S det lmpliga r att dra tunnelbanan frn Kungstrdgrden till Djurgrden med en uppgng mellan Grna Lund och Skansen. Sedan under Saltsjn s man kan placera en station under Danvikstull med en uppgng mot stra Sdermalm och en vid Henriksdal. Hr kan den med frdel ansluta till Tvrbanan fr folk som skall vidare mot Slussen. Nsta station kan med frdel frlggas under trafikplats Sickla norr om Fredells byggvaruhus med en uppgng mot stra Hammarby sjstad och en mot vstra Sickla. Sedan skulle nsta station med frdel kunna frlggas mellan nordstra delen av Sickla Kpcentrum och Finntorp. Sedan frlgger man nsta station mellan Nacka Forum och Jarlaberg. Drefter drar man linjen s nsta station bli i Ektorps centrum. Sedan blir det Bjrkns och drefter Orminge. Kan man exploatera Kil/Brnda berget br en station frlggas dit innan man drar slutstationen vid Gustavsberg. Fr lngre ut blir det inte lnsamt med tanke p den lga befolkningsdensitet

Fyra vagnar av typen C20 skulle bli 186 meter lngt. Alla stationer p bl linje r 180 meter lnga. Avpassade fr 10 vagnar av ldremodell C1-C15. Att frlnga ldre stationer med 6 meter skulle bli en marginell kostnad. Men att ha lngre tg skulle bli en besparing om man kan kra lite glesare trafik och nd f med sig trafikantmngden som reser.

Frn stationen mellan Hammarby sjstad och vstra Sickla skulle det kunna g att dra en gren under ltareservatet ut mot lta, Lindalen och Bollmora. Frn Bollmora drar man sedan linjen sderut mot Vendels, Brandbergen, Handen och eventuellt till Jordbro. Sistnmnda strcka gr den delvis parallellt med Pendeltget.

I dag fr ltareservatet inte byggas. Men en lng tunnel mellan sistnmnda stationen och lta skulle gra transporten frn sdra delarna vldigt snabb mot city med f stopp. Upptagningen av resande frn Bollmora skulle gra linjen lnsam d mnga busslinjer skulle kunna sparas in som idag r betydande.
Citera
2010-11-08, 14:35
Medlem
lazors avatar
SingleStar:

Att dra banan via bde Grna Lund och Skansen verkar enligt mycket mycket tidsslseri. Finns mycket strre grupper att n om man drar banan via stra sdermalm. Och hur djupt skall banan g om stationen skall lggas under Danvikstull? Och det bor vldigt f mnniskor lngst ute p sdermalmsspetsen.
Citera
2010-11-08, 15:46
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Till och brja med fr du ta i beaktande att Tvrbanan skall frlngas frn Hammarby sjstad till Slussen.

S det lmpliga r att dra tunnelbanan frn Kungstrdgrden till Djurgrden med en uppgng mellan Grna Lund och Skansen. Sedan under Saltsjn s man kan placera en station under Danvikstull med en uppgng mot stra Sdermalm och en vid Henriksdal. Hr kan den med frdel ansluta till Tvrbanan fr folk som skall vidare mot Slussen. Nsta station kan med frdel frlggas under trafikplats Sickla norr om Fredells byggvaruhus med en uppgng mot stra Hammarby sjstad och en mot vstra Sickla. Sedan skulle nsta station med frdel kunna frlggas mellan nordstra delen av Sickla Kpcentrum och Finntorp. Sedan frlgger man nsta station mellan Nacka Forum och Jarlaberg. Drefter drar man linjen s nsta station bli i Ektorps centrum. Sedan blir det Bjrkns och drefter Orminge. Kan man exploatera Kil/Brnda berget br en station frlggas dit innan man drar slutstationen vid Gustavsberg. Fr lngre ut blir det inte lnsamt med tanke p den lga befolkningsdensitet

Fyra vagnar av typen C20 skulle bli 186 meter lngt. Alla stationer p bl linje r 180 meter lnga. Avpassade fr 10 vagnar av ldremodell C1-C15. Att frlnga ldre stationer med 6 meter skulle bli en marginell kostnad. Men att ha lngre tg skulle bli en besparing om man kan kra lite glesare trafik och nd f med sig trafikantmngden som reser.

Frn stationen mellan Hammarby sjstad och vstra Sickla skulle det kunna g att dra en gren under ltareservatet ut mot lta, Lindalen och Bollmora. Frn Bollmora drar man sedan linjen sderut mot Vendels, Brandbergen, Handen och eventuellt till Jordbro. Sistnmnda strcka gr den delvis parallellt med Pendeltget.

I dag fr ltareservatet inte byggas. Men en lng tunnel mellan sistnmnda stationen och lta skulle gra transporten frn sdra delarna vldigt snabb mot city med f stopp. Upptagningen av resande frn Bollmora skulle gra linjen lnsam d mnga busslinjer skulle kunna sparas in som idag r betydande.

Eftersom saltsjbanan skall bli sprvg och g med tiominutersintervaller ser jag det som helt ondigt att bygga tunnelbana till Nacka.
Fr stra sdermalm skulle saltsjbanan kunna f ytterliggare ett eller tv stopp.
Handen och Jordbro har redan pendeltg som avgr var femtonde minut och behver inte ytterliggare sprbunden kollektivtrafik.
Citera
2010-11-08, 20:39
Medlem
hobokens avatar
Att dra en tunnel mellan Sdermalm och Djurgrden/Skeppsholmen tror jag inte p, med tanke p allt arbete kring Citybanan i Riddarfjrden. Jag vet inte exakt men spontant knns det som en vldigt dyr process.
Citera
2010-11-08, 20:48
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Att dra en tunnel mellan Sdermalm och Djurgrden/Skeppsholmen tror jag inte p, med tanke p allt arbete kring Citybanan i Riddarfjrden. Jag vet inte exakt men spontant knns det som en vldigt dyr process.

Och hur r kostnaden fr en tunnel under Saltsjn relaterad till strningarna som orsakas av Citybanans pgende arbeten i Riddarfjrden? *nyfiken*
Citera
2010-11-08, 21:11
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Hjort
Och hur r kostnaden fr en tunnel under Saltsjn relaterad till strningarna som orsakas av Citybanans pgende arbeten i Riddarfjrden? *nyfiken*
Menade inte att kostnaderna har med varandra att gra, utan visade p exemplet hur mycket Citybanan kostar att bygga. Frgan r om det r lnsamt?
Citera
2010-11-08, 21:37
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Menade inte att kostnaderna har med varandra att gra, utan visade p exemplet hur mycket Citybanan kostar att bygga. Frgan r om det r lnsamt?

Min bestmda uppfattning r att det i de flesta fall r i det nrmaste omjligt att bedma "lnsamheten" av stora infrastrukturprojekt p frhand. Kostnadssidan r, relativt sett, ltt att kalkylera, men p intktssidan blir det rena vilda vstern. Hur ska miljeffekter och restidsvinster kvantifieras och prissttas? Skatteeffekter? Regional, och nationell, utveckling? etc etc.

Du kan f random etablerad konsultfirma att presentera vilka utfall av samhllsekonomiska kalkyler du vill.

Vi kan utreda, analysera och debattera i all ondlighet - i slutnden r det nd "vr store vlgrares" ord som gller:

- Politik r att vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in