Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-07, 15:38
  #1
Medlem
Meskilstunas avatar
Jupiter ser man ju varje kväll just nu, och har gjort det ett bra tag, men igår så installerade jag gratisprogramvaran "Stellarium" och såg att även Uranus ligger rätt så nära på natthimlen.
Tyvärr är den inte mer ljusstark än en väldigt svag stjärna så den lär ju vara omöjlig att urskilja i dagsläget.
I Stellarium så ändrade jag datum, dag för dag framåt, och upptäkte att ju längre fram i tiden man kommer (i den närmaste tiden framöver) så kommer Uranus och Jupiter befinna sig närmare och närmare varandra.
Tydligen så kommer sista december/första januari och nån dag före eller efter vara ett datum då Uranus ligger vinkelrätt rakt ovanför jupiter, månen är inte uppe och bländar heller och det finns faktiskt inte så många (från oss sätt synliga) stjärnor mellan jupiter och uranus då heller.
Det måste ju vara ett sånt här tillfälle då det är optimalt att försöka hitta uranus, om man har nån slags kikare.
Go for it!

(Vi bumpar den här tråden om ett par månader tycker jag)

Anledningen till att jag postade det nu, var för att jag nog kommer glömma bort det om två månader, och också pg a att jag är nyfiken på om nån med lite mer erfarenhet har några tips.
Jag har en billig skräp-kikare, men lyckades ändå se Jupiters månar här för ett par veckor sen! Spektakulärt! (Så alla ni med kikare, ut och kolla mot den starkast lysande stjärn-liknande objekt ni ser ikväll, för det är nämligen Jupiter och har ni tur kanske ni ser månarna)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback